Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?

Tutkimus tarkastelee musiikkikasvatusta osana yleissivistävää koulua ja sen filosofisia perusteita. Tutkimuskysymyksellä ”Millä argumenteilla musiikinopetusta perustellaan yleissivistävässä koulussa?” pyritään ensisijaisesti filosofialle luontaisella tavalla määrittelemään käsitteistöä, selkeyttä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kovanen, Timo
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24889
_version_ 1826225714508070912
author Kovanen, Timo
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kovanen, Timo Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kovanen, Timo Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kovanen, Timo
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tarkastelee musiikkikasvatusta osana yleissivistävää koulua ja sen filosofisia perusteita. Tutkimuskysymyksellä ”Millä argumenteilla musiikinopetusta perustellaan yleissivistävässä koulussa?” pyritään ensisijaisesti filosofialle luontaisella tavalla määrittelemään käsitteistöä, selkeyttämään ajattelua ja jäsentämään käytyä keskustelua. Varsinainen tutkimustulos on siten keskeisten käsitteiden jäsentäminen viitekehyksiinsä sekä tyypillisten ilmausten eli tässä tapauksessa perusteluiden muotoileminen. Tutkimus on luonteeltaan teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa aineisto koostuu kymmenen vuoden aikana julkaistuista, julkista keskustelua edustavista diskursseista. Aineistossa on eri tyylisiä musiikin asemaa kouluaineena käsitteleviä tekstejä Helsingin Sanomista, Opettajalehdestä, Unisonosta ja Agitatosta sekä Kasvatus-lehdestä edellisen opetussuunnitelmaprosessin ajalta. Teoreettisena taustana ovat musiikkikasvatuksen filosofian kaksi keskeisintä suuntausta praksiaalinen ja esteettinen musiikkikasvatuksen filosofia sekä opetussuunnitelman perusteiden arvopohja ja yleiset tavoitteet. Lisäksi tuloksia syventävinä teorioina toimivat Martin Buberin ajatteluun perustuva dialoginen kasvatusajattelu, Charles Taylorin ja Tapio Puolimatkan pohjalta merkitysnäkökentän ja autenttisuuden ihanteen käsitteiden avaaminen sekä modernin/postmodernin kulttuurin ja individualismin problematiikka. Lauri Rauhalan pohjalta on avattu myös kokonaisvaltaisuuden ja kokonaisvaltaisen ihmiskäsityksen luonnetta. Analyysin tulos on kiteytetty argumentaation viitekehyksessä neljään keskeiseen piirteeseen: arvoviitekehykseen, kasvuviitekehykseen, sivistysviitekehykseen ja kokonaisvaltaisuusviitekehykseen. Lisäksi arkkiperusteluiksi kiteytyy kahdeksan perustelua: musiikki on itsessään arvokasta, yhteys arvoihin ja arvotietoisuuteen, oppimisen edistäminen, itsen kasvun väline, yleissivistys, kokonaisvaltaisuuden kannalta välttämätön, merkitykset ja ymmärtäminen sekä sen intersubjektiivinen luonne.
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kovanen, Timo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-08-23T10:11:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-08-23T10:11:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1134212", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24889", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tarkastelee musiikkikasvatusta osana yleissivist\u00e4v\u00e4\u00e4 koulua ja sen filosofisia\r\nperusteita. Tutkimuskysymyksell\u00e4 \u201dMill\u00e4 argumenteilla musiikinopetusta perustellaan\r\nyleissivist\u00e4v\u00e4ss\u00e4 koulussa?\u201d pyrit\u00e4\u00e4n ensisijaisesti filosofialle luontaisella tavalla\r\nm\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4n k\u00e4sitteist\u00f6\u00e4, selkeytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ajattelua ja j\u00e4sent\u00e4m\u00e4\u00e4n k\u00e4yty\u00e4 keskustelua.\r\nVarsinainen tutkimustulos on siten keskeisten k\u00e4sitteiden j\u00e4sent\u00e4minen viitekehyksiins\u00e4 sek\u00e4\r\ntyypillisten ilmausten eli t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa perusteluiden muotoileminen.\r\nTutkimus on luonteeltaan teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, jossa aineisto koostuu kymmenen\r\nvuoden aikana julkaistuista, julkista keskustelua edustavista diskursseista. Aineistossa on eri\r\ntyylisi\u00e4 musiikin asemaa kouluaineena k\u00e4sittelevi\u00e4 tekstej\u00e4 Helsingin Sanomista, Opettajalehdest\u00e4,\r\nUnisonosta ja Agitatosta sek\u00e4 Kasvatus-lehdest\u00e4 edellisen opetussuunnitelmaprosessin\r\najalta. Teoreettisena taustana ovat musiikkikasvatuksen filosofian kaksi keskeisint\u00e4 suuntausta\r\npraksiaalinen ja esteettinen musiikkikasvatuksen filosofia sek\u00e4 opetussuunnitelman perusteiden\r\narvopohja ja yleiset tavoitteet. Lis\u00e4ksi tuloksia syvent\u00e4vin\u00e4 teorioina toimivat Martin Buberin\r\najatteluun perustuva dialoginen kasvatusajattelu, Charles Taylorin ja Tapio Puolimatkan\r\npohjalta merkitysn\u00e4k\u00f6kent\u00e4n ja autenttisuuden ihanteen k\u00e4sitteiden avaaminen sek\u00e4\r\nmodernin/postmodernin kulttuurin ja individualismin problematiikka. Lauri Rauhalan pohjalta\r\non avattu my\u00f6s kokonaisvaltaisuuden ja kokonaisvaltaisen ihmisk\u00e4sityksen luonnetta.\r\nAnalyysin tulos on kiteytetty argumentaation viitekehyksess\u00e4 nelj\u00e4\u00e4n keskeiseen piirteeseen:\r\narvoviitekehykseen, kasvuviitekehykseen, sivistysviitekehykseen ja\r\nkokonaisvaltaisuusviitekehykseen. Lis\u00e4ksi arkkiperusteluiksi kiteytyy kahdeksan perustelua:\r\nmusiikki on itsess\u00e4\u00e4n arvokasta, yhteys arvoihin ja arvotietoisuuteen, oppimisen edist\u00e4minen,\r\nitsen kasvun v\u00e4line, yleissivistys, kokonaisvaltaisuuden kannalta v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n, merkitykset ja\r\nymm\u00e4rt\u00e4minen sek\u00e4 sen intersubjektiivinen luonne.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2010-08-23 10:11:43.300892. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-08-23T10:11:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201008232484.pdf: 444723 bytes, checksum: 227ad9aba25e6ec19f809ae3e8142acd (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-08-23T10:11:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201008232484.pdf: 444723 bytes, checksum: 227ad9aba25e6ec19f809ae3e8142acd (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "filosofia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkitysn\u00e4k\u00f6kentt\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "holistinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ihmisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uusliberalismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : mill\u00e4 argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivist\u00e4v\u00e4n koulun oppiaineena?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Mill\u00e4 argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivist\u00e4v\u00e4n koulun oppiaineena?", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201008232484", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "filosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ihmiskuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusliberalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24889
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b314576c-a86d-4734-9938-9027fd9ca8e3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201008232484.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kovanen, Timo Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena? musiikkikasvatus filosofia sisällönanalyysi merkitysnäkökenttä dialogisuus holistinen ihmiskäsitys uusliberalismi Musiikkikasvatus Music Education Sisällönanalyysi 3052 ihmiskuva
title Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?
title_alt Millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?
title_full Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?
title_fullStr Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena? Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?
title_full_unstemmed Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena? Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?
title_short Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa
title_sort kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena
title_sub millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?
title_txtP Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?
topic musiikkikasvatus filosofia sisällönanalyysi merkitysnäkökenttä dialogisuus holistinen ihmiskäsitys uusliberalismi Musiikkikasvatus Music Education Sisällönanalyysi 3052 ihmiskuva
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus Sisällönanalyysi dialogisuus filosofia holistinen ihmiskuva ihmiskäsitys merkitysnäkökenttä musiikkikasvatus sisällönanalyysi uusliberalismi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24889 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201008232484
work_keys_str_mv AT kovanentimo kaikkipaitsimusiikkikasvatusonturhaamilläargumenteillamusiikkiapuolustetaanyleissivi