How do parents help? Parental involvement in children s learning of German as an A2-language

 Tämän tutkielman tarkoituksena oli saada selville kuinka kuudesluokkalaisten saksanopiskelijoiden vanhemmat auttavat lapsiaan saksan kotitehtävien teossa ja kokeisiin lukemisessa. Tutkimuksessa pohdittiin, kenen aloitteesta lapsia autetaan, mitä mieltä lapset ovat vanhempiensa avusta ja mistä sy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kärkkäinen, Leena
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24754
_version_ 1828193216424312832
author Kärkkäinen, Leena
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kärkkäinen, Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kärkkäinen, Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kärkkäinen, Leena
datasource_str_mv jyx
description  Tämän tutkielman tarkoituksena oli saada selville kuinka kuudesluokkalaisten saksanopiskelijoiden vanhemmat auttavat lapsiaan saksan kotitehtävien teossa ja kokeisiin lukemisessa. Tutkimuksessa pohdittiin, kenen aloitteesta lapsia autetaan, mitä mieltä lapset ovat vanhempiensa avusta ja mistä syistä vanhemmat mahdollisesti eivät auta lapsiaan. Vanhempien lastensa koulunkäyntiin osallistumisen positiiviset vaikutukset on jo todistettu monessa tieteellisessä tutkimuksessa, mutta vanhempien osallistumista A-saksan lukijoiden opiskeluun ei juuri ole tutkittu. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään voisiko vanhempien aktiivisuus/epäaktiivisuus vaikuttaa siihen, että saksaa opiskelevien koululaisten määrä vähenee Suomen kouluissa jatkuvasti, sillä aiempaa tutkimusta aiheesta ei ole tehty. Tutkimus toteutettiin kahdessa keskisuomalaisessa koulussa vuoden 2010 alussa. Aineisto kerättiin kahden suomenkielisen kyselyn avulla, joista toinen oli suunniteltu oppilaille ja toinen opettajille. Kyselyssä ei siis otettu huomioon vanhempien omaa näkemystä heidän mahdollisesti antamastaan avusta. Kyselyt olivat noin neljäsivuisia ja koostuivat sekä avoimista että monivalintakysymyksistä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vanhemmat auttoivat lapsiaan useimmiten sanojen harjoittelussa. Lukiessaan kokeita varten tai tehdessään kotitehtäviä lapset eivät pyytäneet apua aivan yhtä usein kuin vanhemmat sitä heille tarjosivat. Suurin osa vanhemmista auttoikin lapsiaan hyvin aktiivisesti, mikä on varmasti osaltaan vaikuttanut siihen, että lapset vielä opiskelevat saksaa eivätkä ole jättäneet saksanopintojaan kesken. Yleisimmät syyt sille, etteivät vanhemmat auttaneet lapsiaan olivat vanhempien huonot saksantaidot tai se, että vanhemmat olivat väsyneitä eikä heillä siksi ollut tarpeeksi energiaa lastensa auttamiseen. Tutkimuksen tuloksista hyödytään monessakin asiassa. Vanhemmat näyttävät tukevan lastensa saksanopiskelua paljon, mutta koska A-saksan opiskelijoiden määrä laskee yhä, tulisi kyseistä ilmiötä tutkia myös muista näkökulmista. Myös sen, että vanhemmat auttavat lapsiaan lähinnä vain sanojen opettelussa tulisi herättää opettajat antamaan vanhemmille tuoreempia ja luovempia työvälineitä lasten auttamiseen. Lisäksi sen, että lapset suurimmaksi osaksi arvostavat vanhempiensa apua, vaikkeivät sitä ääneen sanoisikaan, tulisi saada vanhemmat ymmärtämään heidän antamansa avun tärkeys.   
first_indexed 2024-09-11T08:52:37Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkk\u00e4inen, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-08-05T07:15:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-08-05T07:15:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24754", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli saada selville kuinka kuudesluokkalaisten\r\nsaksanopiskelijoiden vanhemmat auttavat lapsiaan saksan kotiteht\u00e4vien teossa ja kokeisiin\r\nlukemisessa. Tutkimuksessa pohdittiin, kenen aloitteesta lapsia autetaan, mit\u00e4 mielt\u00e4 lapset\r\novat vanhempiensa avusta ja mist\u00e4 syist\u00e4 vanhemmat mahdollisesti eiv\u00e4t auta lapsiaan.\r\nVanhempien lastensa koulunk\u00e4yntiin osallistumisen positiiviset vaikutukset on jo todistettu\r\nmonessa tieteellisess\u00e4 tutkimuksessa, mutta vanhempien osallistumista A-saksan lukijoiden\r\nopiskeluun ei juuri ole tutkittu. Tutkimuksessa pyrittiin my\u00f6s selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n voisiko\r\nvanhempien aktiivisuus/ep\u00e4aktiivisuus vaikuttaa siihen, ett\u00e4 saksaa opiskelevien koululaisten\r\nm\u00e4\u00e4r\u00e4 v\u00e4henee Suomen kouluissa jatkuvasti, sill\u00e4 aiempaa tutkimusta aiheesta ei ole tehty.\r\nTutkimus toteutettiin kahdessa keskisuomalaisessa koulussa vuoden 2010 alussa. Aineisto\r\nker\u00e4ttiin kahden suomenkielisen kyselyn avulla, joista toinen oli suunniteltu oppilaille ja\r\ntoinen opettajille. Kyselyss\u00e4 ei siis otettu huomioon vanhempien omaa n\u00e4kemyst\u00e4 heid\u00e4n\r\nmahdollisesti antamastaan avusta. Kyselyt olivat noin nelj\u00e4sivuisia ja koostuivat sek\u00e4\r\navoimista ett\u00e4 monivalintakysymyksist\u00e4.\r\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 vanhemmat auttoivat lapsiaan useimmiten sanojen\r\nharjoittelussa. Lukiessaan kokeita varten tai tehdess\u00e4\u00e4n kotiteht\u00e4vi\u00e4 lapset eiv\u00e4t pyyt\u00e4neet\r\napua aivan yht\u00e4 usein kuin vanhemmat sit\u00e4 heille tarjosivat. Suurin osa vanhemmista auttoikin\r\nlapsiaan hyvin aktiivisesti, mik\u00e4 on varmasti osaltaan vaikuttanut siihen, ett\u00e4 lapset viel\u00e4\r\nopiskelevat saksaa eiv\u00e4tk\u00e4 ole j\u00e4tt\u00e4neet saksanopintojaan kesken. Yleisimm\u00e4t syyt sille, etteiv\u00e4t\r\nvanhemmat auttaneet lapsiaan olivat vanhempien huonot saksantaidot tai se, ett\u00e4 vanhemmat\r\nolivat v\u00e4syneit\u00e4 eik\u00e4 heill\u00e4 siksi ollut tarpeeksi energiaa lastensa auttamiseen.\r\nTutkimuksen tuloksista hy\u00f6dyt\u00e4\u00e4n monessakin asiassa. Vanhemmat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t\r\ntukevan lastensa saksanopiskelua paljon, mutta koska A-saksan opiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 laskee\r\nyh\u00e4, tulisi kyseist\u00e4 ilmi\u00f6t\u00e4 tutkia my\u00f6s muista n\u00e4k\u00f6kulmista. My\u00f6s sen, ett\u00e4 vanhemmat\r\nauttavat lapsiaan l\u00e4hinn\u00e4 vain sanojen opettelussa tulisi her\u00e4tt\u00e4\u00e4 opettajat antamaan\r\nvanhemmille tuoreempia ja luovempia ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4 lasten auttamiseen. Lis\u00e4ksi sen, ett\u00e4 lapset\r\nsuurimmaksi osaksi arvostavat vanhempiensa apua, vaikkeiv\u00e4t sit\u00e4 \u00e4\u00e4neen sanoisikaan, tulisi\r\nsaada vanhemmat ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n heid\u00e4n antamansa avun t\u00e4rkeys.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-08-05T07:15:30Z\nNo. of bitstreams: 2\nkarkkainen_leena.pdf: 219770 bytes, checksum: b9f2df1a699d7f1754de2b57c12286e0 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-08-05T07:15:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nkarkkainen_leena.pdf: 219770 bytes, checksum: b9f2df1a699d7f1754de2b57c12286e0 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parents and homework", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parental involvement", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201008052397", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24754
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:31Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b6bef62f-b185-4d7a-8379-fdeba3d15896\/download","text":"karkkainen_leena.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärkkäinen, Leena How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language second language learning parents and homework parental involvement English Englannin kieli
title How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language
title_full How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language
title_fullStr How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language
title_full_unstemmed How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language
title_short How do parents help?
title_sort how do parents help parental involvement in children s learning of german as an a2 language
title_sub Parental involvement in children s learning of German as an A2-language
title_txtP How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language
topic second language learning parents and homework parental involvement English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English parental involvement parents and homework second language learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24754 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201008052397
work_keys_str_mv AT kärkkäinenleena howdoparentshelpparentalinvolvementinchildrenslearningofgermanasana2language