fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkk\u00e4inen, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-08-05T07:15:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-08-05T07:15:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24754", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli saada selville kuinka kuudesluokkalaisten\r\nsaksanopiskelijoiden vanhemmat auttavat lapsiaan saksan kotiteht\u00e4vien teossa ja kokeisiin\r\nlukemisessa. Tutkimuksessa pohdittiin, kenen aloitteesta lapsia autetaan, mit\u00e4 mielt\u00e4 lapset\r\novat vanhempiensa avusta ja mist\u00e4 syist\u00e4 vanhemmat mahdollisesti eiv\u00e4t auta lapsiaan.\r\nVanhempien lastensa koulunk\u00e4yntiin osallistumisen positiiviset vaikutukset on jo todistettu\r\nmonessa tieteellisess\u00e4 tutkimuksessa, mutta vanhempien osallistumista A-saksan lukijoiden\r\nopiskeluun ei juuri ole tutkittu. Tutkimuksessa pyrittiin my\u00f6s selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n voisiko\r\nvanhempien aktiivisuus/ep\u00e4aktiivisuus vaikuttaa siihen, ett\u00e4 saksaa opiskelevien koululaisten\r\nm\u00e4\u00e4r\u00e4 v\u00e4henee Suomen kouluissa jatkuvasti, sill\u00e4 aiempaa tutkimusta aiheesta ei ole tehty.\r\nTutkimus toteutettiin kahdessa keskisuomalaisessa koulussa vuoden 2010 alussa. Aineisto\r\nker\u00e4ttiin kahden suomenkielisen kyselyn avulla, joista toinen oli suunniteltu oppilaille ja\r\ntoinen opettajille. Kyselyss\u00e4 ei siis otettu huomioon vanhempien omaa n\u00e4kemyst\u00e4 heid\u00e4n\r\nmahdollisesti antamastaan avusta. Kyselyt olivat noin nelj\u00e4sivuisia ja koostuivat sek\u00e4\r\navoimista ett\u00e4 monivalintakysymyksist\u00e4.\r\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 vanhemmat auttoivat lapsiaan useimmiten sanojen\r\nharjoittelussa. Lukiessaan kokeita varten tai tehdess\u00e4\u00e4n kotiteht\u00e4vi\u00e4 lapset eiv\u00e4t pyyt\u00e4neet\r\napua aivan yht\u00e4 usein kuin vanhemmat sit\u00e4 heille tarjosivat. Suurin osa vanhemmista auttoikin\r\nlapsiaan hyvin aktiivisesti, mik\u00e4 on varmasti osaltaan vaikuttanut siihen, ett\u00e4 lapset viel\u00e4\r\nopiskelevat saksaa eiv\u00e4tk\u00e4 ole j\u00e4tt\u00e4neet saksanopintojaan kesken. Yleisimm\u00e4t syyt sille, etteiv\u00e4t\r\nvanhemmat auttaneet lapsiaan olivat vanhempien huonot saksantaidot tai se, ett\u00e4 vanhemmat\r\nolivat v\u00e4syneit\u00e4 eik\u00e4 heill\u00e4 siksi ollut tarpeeksi energiaa lastensa auttamiseen.\r\nTutkimuksen tuloksista hy\u00f6dyt\u00e4\u00e4n monessakin asiassa. Vanhemmat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t\r\ntukevan lastensa saksanopiskelua paljon, mutta koska A-saksan opiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 laskee\r\nyh\u00e4, tulisi kyseist\u00e4 ilmi\u00f6t\u00e4 tutkia my\u00f6s muista n\u00e4k\u00f6kulmista. My\u00f6s sen, ett\u00e4 vanhemmat\r\nauttavat lapsiaan l\u00e4hinn\u00e4 vain sanojen opettelussa tulisi her\u00e4tt\u00e4\u00e4 opettajat antamaan\r\nvanhemmille tuoreempia ja luovempia ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4 lasten auttamiseen. Lis\u00e4ksi sen, ett\u00e4 lapset\r\nsuurimmaksi osaksi arvostavat vanhempiensa apua, vaikkeiv\u00e4t sit\u00e4 \u00e4\u00e4neen sanoisikaan, tulisi\r\nsaada vanhemmat ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n heid\u00e4n antamansa avun t\u00e4rkeys.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-08-05T07:15:30Z\nNo. of bitstreams: 2\nkarkkainen_leena.pdf: 219770 bytes, checksum: b9f2df1a699d7f1754de2b57c12286e0 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-08-05T07:15:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nkarkkainen_leena.pdf: 219770 bytes, checksum: b9f2df1a699d7f1754de2b57c12286e0 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parents and homework", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parental involvement", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201008052397", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|