Väkivallantutkimus tietokonepeleissä: Lyhyt katsaus tutkimusaineistoon

 Halonen, Ville Heikki Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Ville Halonen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010. 22 s. Tietokonepeleistä tehty väkivallantutkimus Tietokonepelit ovat kehittyneet hyvin yksinkertaisista merkkipohjaisista peleistä massiivisiksi multimediakokemuksiksi, j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Halonen, Ville
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24654
Kuvaus
Yhteenveto: Halonen, Ville Heikki Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Ville Halonen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010. 22 s. Tietokonepeleistä tehty väkivallantutkimus Tietokonepelit ovat kehittyneet hyvin yksinkertaisista merkkipohjaisista peleistä massiivisiksi multimediakokemuksiksi, jotka alkavat muistuttaa reaalimaailmaa yhä enemmän ja enemmän. Tämä kehitys on nostanut esiin kysymyksen peleissä esiintyvän väkivallan mahdollisista vaikutuksista niitä pelaaviin ihmisiin. Tutkielmassa paneudutaan viiteen tutkimukseen, joiden toivotaan selventävän asiaa. Kaikki olivat kokeellisia tutkimuksia, joiden aihepiirinä oli väkivaltaisten tietokonepelien pelaamisen vaikutukset pelaajan käytökseen ja maailmankuvaan. Tutkimuksien tulokset vahvistivat oletuksen, jossa väkivaltaisten tietokonepelien pelaamisella on vaikutuksia pelaajan käytökseen ja maailmankuvaan.