Kyläkoulu lapsen silmin oppilaiden kokemuksia koulustaan

Tutkimukseni lähti kiinnostuksesta kyläkouluja ja niiden erityispiirteitä kohtaan. Tavoitteekseni muodostui selvittää tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa, miten oppilaat kokevat kyläkoulunsa; millaisia asioita korostetaan, mistä pidetään ja mistä ei? Näistä seikoista pyrin koostamaan hyvän kyläk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rytkönen, Laura
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24534
_version_ 1828193140242120704
author Rytkönen, Laura
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rytkönen, Laura Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rytkönen, Laura Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rytkönen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni lähti kiinnostuksesta kyläkouluja ja niiden erityispiirteitä kohtaan. Tavoitteekseni muodostui selvittää tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa, miten oppilaat kokevat kyläkoulunsa; millaisia asioita korostetaan, mistä pidetään ja mistä ei? Näistä seikoista pyrin koostamaan hyvän kyläkoulun mallin. Aineisto on kerätty havainnoimalla, kirjoitelmalla ja teemahaastattelulla keskisuomalaisella kyläkoululla. Tutkimukseeni osallistui kymmenen 5.- 6. luokan oppilasta yhdysluokasta, jossa opiskeli yhdessä vuosiluokat 3.- 6. Kuten aikaisemmissa tutkimuksissakin, kyläkoulu oli oppilaista turvallinen paikka, jossa viihdyttiin hyvin. Tärkeimmäksi lasten kannalta nousee kavereiden, kiusaamattomuuden ja mukavien opettajien merkitys. Oppilaat ovat yllättävänkin tyytyväisiä koulunsa erilaisiin ympäristöihin, fyysisestä ympäristöstä psyykkis-sosiaaliseen ympäristöön. Vaikka koulurakennus on melko vanha, eikä sen pihalta löydy moderneimpia leikkivälineitä, on se oppilaiden mielestä pääsääntöisesti miellyttävä ympäristö. Toki muutama eriävä mielipide mahtui joukkoon. Kritisoinnin kohteeksi nostettiin liikuntatilojen pieni koko ja tiettyjen leikkivälineiden, kuten pesäpallovälineiden puute. Oppimisesta pidettiin ja oppilaat löysivät itselleen mieluisimman opiskelutavan helposti. Mieluisimpien oppimistapojen joukkoon rankattiin tietokonetyöskentely, ryhmätyö ja tehtävien teko opettajan opetuksen jälkeen. Koulun ulkopuolisesta opetuksesta kuten retkistä ja leirikoulusta pidettiin myös hyvin paljon. Epämiellyttäviksi asioiksi koulunkäynnin kannalta kiteytyivät yksin jääminen, kiusaaminen sekä epämieluisat aineet ja kokeet. Kyläkoululaiselle toisten auttaminen oli itsestäänselvyys ja pienempiä oppilaita autettiin mielellään, mikä johdatteleekin pienemmät oppilaat lähikehityksen vyöhykkeelle.
first_indexed 2023-03-22T09:58:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rytk\u00f6nen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-29T07:58:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-29T07:58:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1132035", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni l\u00e4hti kiinnostuksesta kyl\u00e4kouluja ja niiden erityispiirteit\u00e4 kohtaan. Tavoitteekseni muodostui selvitt\u00e4\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tapaustutkimuksessa, miten oppilaat kokevat kyl\u00e4koulunsa; millaisia asioita korostetaan, mist\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n ja mist\u00e4 ei? N\u00e4ist\u00e4 seikoista pyrin koostamaan hyv\u00e4n kyl\u00e4koulun mallin. Aineisto on ker\u00e4tty havainnoimalla, kirjoitelmalla ja teemahaastattelulla keskisuomalaisella kyl\u00e4koululla. Tutkimukseeni osallistui kymmenen 5.- 6. luokan oppilasta yhdysluokasta, jossa opiskeli yhdess\u00e4 vuosiluokat 3.- 6. Kuten aikaisemmissa tutkimuksissakin, kyl\u00e4koulu oli oppilaista turvallinen paikka, jossa viihdyttiin hyvin. T\u00e4rkeimm\u00e4ksi lasten kannalta nousee kavereiden, kiusaamattomuuden ja mukavien opettajien merkitys. Oppilaat ovat yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4nkin tyytyv\u00e4isi\u00e4 koulunsa erilaisiin ymp\u00e4rist\u00f6ihin, fyysisest\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 psyykkis-sosiaaliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Vaikka koulurakennus on melko vanha, eik\u00e4 sen pihalta l\u00f6ydy moderneimpia leikkiv\u00e4lineit\u00e4, on se oppilaiden mielest\u00e4 p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti miellytt\u00e4v\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6. Toki muutama eri\u00e4v\u00e4 mielipide mahtui joukkoon. Kritisoinnin kohteeksi nostettiin liikuntatilojen pieni koko ja tiettyjen leikkiv\u00e4lineiden, kuten pes\u00e4pallov\u00e4lineiden puute. \r\n\r\nOppimisesta pidettiin ja oppilaat l\u00f6ysiv\u00e4t itselleen mieluisimman opiskelutavan helposti. Mieluisimpien oppimistapojen joukkoon rankattiin tietokonety\u00f6skentely, ryhm\u00e4ty\u00f6 ja teht\u00e4vien teko opettajan opetuksen j\u00e4lkeen. Koulun ulkopuolisesta opetuksesta kuten retkist\u00e4 ja leirikoulusta pidettiin my\u00f6s hyvin paljon. Ep\u00e4miellytt\u00e4viksi asioiksi koulunk\u00e4ynnin kannalta kiteytyiv\u00e4t yksin j\u00e4\u00e4minen, kiusaaminen sek\u00e4 ep\u00e4mieluisat aineet ja kokeet. Kyl\u00e4koululaiselle toisten auttaminen oli itsest\u00e4\u00e4nselvyys ja pienempi\u00e4 oppilaita autettiin mielell\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 johdatteleekin pienemm\u00e4t oppilaat l\u00e4hikehityksen vy\u00f6hykkeelle.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Rytk\u00f6nen (laemrytk) on 2010-06-29 07:58:22.545222. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-06-29T07:58:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201006292171.doc: 441344 bytes, checksum: 8904cd41ce01450332996f5f6d28e4fb (MD5)\r\nlicense.html: 4997 bytes, checksum: ef00d5b8d869cf424a7543ea78c5afc6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-29T07:58:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201006292171.doc: 441344 bytes, checksum: 8904cd41ce01450332996f5f6d28e4fb (MD5)\r\nlicense.html: 4997 bytes, checksum: ef00d5b8d869cf424a7543ea78c5afc6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhdysluokka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilas", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kyl\u00e4koulu lapsen silmin : oppilaiden kokemuksia koulustaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006292171", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyl\u00e4koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdysluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24534
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:52Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a4a7b2e5-ceb6-4917-b121-e39e17c494ea\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201006292171.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rytkönen, Laura Kyläkoulu lapsen silmin : oppilaiden kokemuksia koulustaan kyläkoulu yhdysluokka oppilas lasten kokemukset yhteisö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kyläkoulut yhdysluokat oppilaat kokemukset alakoulu
title Kyläkoulu lapsen silmin : oppilaiden kokemuksia koulustaan
title_full Kyläkoulu lapsen silmin : oppilaiden kokemuksia koulustaan
title_fullStr Kyläkoulu lapsen silmin : oppilaiden kokemuksia koulustaan Kyläkoulu lapsen silmin : oppilaiden kokemuksia koulustaan
title_full_unstemmed Kyläkoulu lapsen silmin : oppilaiden kokemuksia koulustaan Kyläkoulu lapsen silmin : oppilaiden kokemuksia koulustaan
title_short Kyläkoulu lapsen silmin
title_sort kyläkoulu lapsen silmin oppilaiden kokemuksia koulustaan
title_sub oppilaiden kokemuksia koulustaan
title_txtP Kyläkoulu lapsen silmin : oppilaiden kokemuksia koulustaan
topic kyläkoulu yhdysluokka oppilas lasten kokemukset yhteisö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kyläkoulut yhdysluokat oppilaat kokemukset alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kokemukset kyläkoulu kyläkoulut lasten kokemukset oppilaat oppilas yhdysluokat yhdysluokka yhteisö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24534 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006292171
work_keys_str_mv AT rytkönenlaura kyläkoululapsensilminoppilaidenkokemuksiakoulustaan