Asiakkaan rooli ketterän lähestymistavan mukaisessa kehittämistyössä

  Toni Räsänen Asiakkaan rooli ketterän lähestymistavan mukaisessa kehittämistyössä/ Toni Räsänen Helsinki: Jyväskylän yliopisto, 2010. 41 s. Kandidaatintutkielma Ketterien menetelmien mukaisen järjestelmäkehityksen eräs kulmakivi on asiakasläheinen toiminta. Ketterän lähestymistavan ydinajatu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Räsänen, Toni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24513
Description
Summary:  Toni Räsänen Asiakkaan rooli ketterän lähestymistavan mukaisessa kehittämistyössä/ Toni Räsänen Helsinki: Jyväskylän yliopisto, 2010. 41 s. Kandidaatintutkielma Ketterien menetelmien mukaisen järjestelmäkehityksen eräs kulmakivi on asiakasläheinen toiminta. Ketterän lähestymistavan ydinajatuksena on ottaa asiakas mukaan ohjelman kehitykseen, jolloin mahdollistetaan asiakkaalle parempi näkymä ohjelmiston kehitykseen ja projektin etenemiseen. Osallistuminen aktiivisesti projektityöhön tarjoaa asiakkaalle uusia vaikuttamismahdollisuuksia verrattuna suunnitelmapohjaisiin kehitysmenetelmiin. Ketterät menetelmät siis elävät vahvasti asiakkaasta. Tästä seuraa, että roolin haltijan on hyvä tiedostaa tehtävänsä tärkeys saadakseen täyden hyödyn ketteryydestä. Tässä työssä tarkastellaan asiakkaan roolia ketterässä järjestelmäkehityksessä. Työn tavoitteena on hahmottaa asiakkuutta, sitä mitä asiakkaalla tarkoitetaan sekä minkälaisia mahdollisuuksia ketterät menetelmät antavat asiakkaalle kehitystyön hallintaan. Toisaalta tarkastelleen myös sitä mitä mahdollisuuksia kehitysprojekti saa ketterien menetelmien mukaisesta asiakkaasta asiakkaasta, joka on aktiivinen ja valmis ohjaamaan kehitystä vaatimusten kautta. Työssä selvitetään myös tarkemmin, kuinka asiakkaan rooli on määritelty Scrum- ja XP-menetelmissä. Työn lopuksi kerrotaan aiempiin tutkimuksiin nojaten, millaisia kokemuksia asiakkaan roolista ketterässä kehittämisessä on saatu. Tutkielman perusteella voidaan sanoa, että asiakkaan ottaminen läheisesti mukaan ohjelmiston kehitystyöhön auttaa useimmiten kehitystyötä. Läheinen yhteistyö on kuitenkin altis inhimillisille häiriöille, ihmisten on tultava toimeen keskenään ja haluttava tehdä sitä mitä tekevät. Ketterät menetelmät siirtävät asiakasta ja kehittäjiä samalle puolelle projektissa suosimalla avoimuutta ja rehellisyyttä. Ketterissä menetelmissä osallistuminen voi vaatia paljon, mutta aina on punnittava saadun hyödyn suhde kustannuksiin ja tehtävä sen mukaan johtopäätökset. Asiakas on lopulta oikeassa.