Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted

  Sadut saattavat vaikuttaa viattomalta viihteeltä, mutta niiden tehtävä ei ole pelkästään viihdyttää. Sadut muun muassa tarjoavat toivottavan ja ei-toivottavan käyttäytymisen kaavoja palkitsemalla sankarit ja rankaisemalla roistoja. Satuja on usein kritisoitu niiden naiskuvista. Etenkin Disneyn s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leskinen, Saara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24431
Description
Summary:  Sadut saattavat vaikuttaa viattomalta viihteeltä, mutta niiden tehtävä ei ole pelkästään viihdyttää. Sadut muun muassa tarjoavat toivottavan ja ei-toivottavan käyttäytymisen kaavoja palkitsemalla sankarit ja rankaisemalla roistoja. Satuja on usein kritisoitu niiden naiskuvista. Etenkin Disneyn saduissa sankarittaret esitetään usein passiivisina, avuttomina kaunottarina. Lisäksi useissa saduissa sankarittarella on vastassaan roistotar, joka puolestaan esitetään aktiivisena ja itsenäisenä naisena. Sosiaalikonstructionistisen kielikäsityksen mukaan kieli rakentaa todellisuuttamme. Niinpä esimerkiksi satujen tarjoamat representaatiot eivät pelkästään heijasta nykyisiä naiskuviamme, vaan myös rakentavat sitä millaisena naiseus nähdään ja millaista naiseutta pidetään hyväksyttävänä. Koska Disneyn filmatisointien yleisöt ovat usein varsin laajoja, on tärkeää tarkastella kriittisesti Disneyn tarjoamia representaatioita. Tutkimuksessani pyrin kartoittamaan Disneyn Lumottu-elokuvan naisten representaatioita käyttäen apunani kriittistä diskurssintutkimusta. Tarkoitukseni on selvittää, esitetäänkö sadun sankarittaret yhä passiivisina, avuttomina kaunottarina vai onnistuuko elokuva haastamaan vanhat representaatiot. Analyysini osoitti, että kaikki tarinan naiset esitettiin kauniina ja ulkonäöstään hyötyvinä. Kuitenkin vain roistotar käytti ulkonäköään tietoisesti hyväkseen. Aktiivisuus jakoi elokuvan naiset varsin perinteiseen ja paljon kritisoituun tapaan: Sankarittaret olivat passiivisia, olipa kyseessä parisuhteen kohtalosta päättäminen tai onnellisen elämän etsiminen. Roistotar puolestaan pyrki aktiivisesti saavuttamaan päämääränsä. Avuttomuuden ja riippuvaisuuden suhteen elokuvan naiskolmikko oli melko monimuotoinen. Roistotar ja yksi tarinan hyvistä naisista olivat varsin itsenäisiä, mutta tarinan varsinainen sankaritar oli jatkuvasti riippuvainen miesten tarjoamasta avusta. Kaikki elokuvan naiset esitettiin taloudellisesti riippumattomina. Naisten esittäminen taloudellisesti riippumattomina oli yksi ainoista löydöistäni, joka mahdollisesti haastaa vanhoja representaatioita. Muuten Disneyn Lumottuelokuva ei juuri haastanut naisten representaatioiden usein kritisoituja piirteitä, vaan päätyi toistamaan niitä.