fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Iivarinen, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-31T13:11:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-31T13:11:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23940", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0Tutkielmani tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka lukion ruotsinkielen opettajat tulkitsevat opetussuunnitelmaa mit\u00e4 tulee suulliseen kielitaitoon, sek\u00e4 ottaa selv\u00e4\u00e4, mit\u00e4 he ajattelevat suullisen kielitaidon opettamisesta ja opetussuunnitelmasta. Selvitin my\u00f6s, millaisia opetusmetodeja he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opettaessaan suullista viestint\u00e4\u00e4. \r\nTutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka koostuu opettajille l\u00e4hett\u00e4mist\u00e4ni kysymyslomakkeista. Tutkimukseen osallistui kolme B1-ruotsin kielen opettajaa eri puolilta Suomea. Materiaalina k\u00e4ytin kysymyslomaketta, joka koostui avoimista kysymyksist\u00e4, sek\u00e4 Lukion opetussuunnitelman perusteita (2003), jota k\u00e4ytin apuna selvitt\u00e4\u00e4kseni opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 siin\u00e4 esiintyvist\u00e4 k\u00e4sitteist\u00e4 ja tavoitteista. \r\nTutkimukseni tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajat tulkitsevat opetussuunnitelmassa esiintyvi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 jossain m\u00e4\u00e4rin eri tavalla. Suuria eroavaisuuksia ei tulkinnoissa kuitenkaan esiinny. Toivomuksena oli kuitenkin, ett\u00e4 opetussuunnitelma voisi olla tarkempi, ja my\u00f6s lukiolaisille esitetty\u00e4 taitotasoa B1.1, joka heid\u00e4n t\u00e4ytyisi saavuttaa lukion k\u00e4yty\u00e4\u00e4n, pidettiin liian vaativana. Toisaalta opettajat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 kaikilla oppilailla on mahdollisuus saavuttaa taso B1.1 \u00e4\u00e4nt\u00e4misess\u00e4, jos he vain niin haluavat. Esille tuli my\u00f6s opetussuunnitelman monet vaatimukset, mink\u00e4 johdosta opettajista tuntuu, ettei aika riit\u00e4 kaikkeen. Toivomuksena oli my\u00f6s saada opetussuunnitelmaan esimerkkej\u00e4 siit\u00e4, mit\u00e4 eri kursseilla tulisi k\u00e4sitell\u00e4. Suullisen viestinn\u00e4n opetuksen haasteena pidettiin suuria ryhmi\u00e4 sek\u00e4 oppilaita, jotka eiv\u00e4t ole lainkaan kiinnostuneita ruotsin kielen opiskelusta. T\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pidettiin suullisen kielenopetuksen jatkuvaa kehitt\u00e4mist\u00e4.\r\nOpetusmetodeina opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t melko tavallisia keinoja, kuten pari- ja ryhm\u00e4harjoituksia, kielistudiota ja \u00e4\u00e4neen lukemista parille. Opettajien mielest\u00e4 oppikirjat olivat hyv\u00e4 l\u00e4hde suullisille harjoituksille.\r\nTutkimukseni perusteella voisi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 niin kuin suullista kielenopetusta, my\u00f6s opetussuunnitelmaa tulisi kehitt\u00e4\u00e4. Koulujen opetussuunnitelmissa voitaisiin pyrki\u00e4 yhten\u00e4isempiin suunnitelmiin, sek\u00e4 opetussuunnitelmaa kehitt\u00e4\u00e4 niin, ett\u00e4 suullinen viestint\u00e4 ja sen tavoitteet mainittaisiin jokaisen kurssikuvauksen kohdalla.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Asa Palviainen (asapalv@jyu.fi) on 2010-05-31T13:11:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nMaria_Iivarinen_prosem2_vt2010.pdf: 210927 bytes, checksum: 162c9b59ccdd248379aec8df1f657db8 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-31T13:11:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nMaria_Iivarinen_prosem2_vt2010.pdf: 210927 bytes, checksum: 162c9b59ccdd248379aec8df1f657db8 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4roplan", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "talkommunikation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muntlig spr\u00e5kf\u00e4rdighet", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4rare, l\u00e4roplan och muntlig spr\u00e5kf\u00e4rdighet : gymnasiel\u00e4rares s\u00e4tt att tolka l\u00e4roplan, undervisningsmetoder och tankar", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005311973", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|