Lärare, läroplan och muntlig språkfärdighet gymnasielärares sätt att tolka läroplan, undervisningsmetoder och tankar

  Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, kuinka lukion ruotsinkielen opettajat tulkitsevat opetussuunnitelmaa mitä tulee suulliseen kielitaitoon, sekä ottaa selvää, mitä he ajattelevat suullisen kielitaidon opettamisesta ja opetussuunnitelmasta. Selvitin myös, millaisia opetusmetodeja he käyttävät ope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Iivarinen, Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23940
_version_ 1826225812216479744
author Iivarinen, Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Iivarinen, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Iivarinen, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Iivarinen, Maria
datasource_str_mv jyx
description   Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, kuinka lukion ruotsinkielen opettajat tulkitsevat opetussuunnitelmaa mitä tulee suulliseen kielitaitoon, sekä ottaa selvää, mitä he ajattelevat suullisen kielitaidon opettamisesta ja opetussuunnitelmasta. Selvitin myös, millaisia opetusmetodeja he käyttävät opettaessaan suullista viestintää. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka koostuu opettajille lähettämistäni kysymyslomakkeista. Tutkimukseen osallistui kolme B1-ruotsin kielen opettajaa eri puolilta Suomea. Materiaalina käytin kysymyslomaketta, joka koostui avoimista kysymyksistä, sekä Lukion opetussuunnitelman perusteita (2003), jota käytin apuna selvittääkseni opettajien käsityksiä siinä esiintyvistä käsitteistä ja tavoitteista. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että opettajat tulkitsevat opetussuunnitelmassa esiintyviä käsitteitä jossain määrin eri tavalla. Suuria eroavaisuuksia ei tulkinnoissa kuitenkaan esiinny. Toivomuksena oli kuitenkin, että opetussuunnitelma voisi olla tarkempi, ja myös lukiolaisille esitettyä taitotasoa B1.1, joka heidän täytyisi saavuttaa lukion käytyään, pidettiin liian vaativana. Toisaalta opettajat olivat sitä mieltä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuus saavuttaa taso B1.1 ääntämisessä, jos he vain niin haluavat. Esille tuli myös opetussuunnitelman monet vaatimukset, minkä johdosta opettajista tuntuu, ettei aika riitä kaikkeen. Toivomuksena oli myös saada opetussuunnitelmaan esimerkkejä siitä, mitä eri kursseilla tulisi käsitellä. Suullisen viestinnän opetuksen haasteena pidettiin suuria ryhmiä sekä oppilaita, jotka eivät ole lainkaan kiinnostuneita ruotsin kielen opiskelusta. Tärkeänä pidettiin suullisen kielenopetuksen jatkuvaa kehittämistä. Opetusmetodeina opettajat käyttivät melko tavallisia keinoja, kuten pari- ja ryhmäharjoituksia, kielistudiota ja ääneen lukemista parille. Opettajien mielestä oppikirjat olivat hyvä lähde suullisille harjoituksille. Tutkimukseni perusteella voisi päätellä, että niin kuin suullista kielenopetusta, myös opetussuunnitelmaa tulisi kehittää. Koulujen opetussuunnitelmissa voitaisiin pyrkiä yhtenäisempiin suunnitelmiin, sekä opetussuunnitelmaa kehittää niin, että suullinen viestintä ja sen tavoitteet mainittaisiin jokaisen kurssikuvauksen kohdalla.   
first_indexed 2012-12-06T00:00:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Iivarinen, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-31T13:11:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-31T13:11:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23940", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0Tutkielmani tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka lukion ruotsinkielen opettajat tulkitsevat opetussuunnitelmaa mit\u00e4 tulee suulliseen kielitaitoon, sek\u00e4 ottaa selv\u00e4\u00e4, mit\u00e4 he ajattelevat suullisen kielitaidon opettamisesta ja opetussuunnitelmasta. Selvitin my\u00f6s, millaisia opetusmetodeja he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opettaessaan suullista viestint\u00e4\u00e4. \r\nTutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka koostuu opettajille l\u00e4hett\u00e4mist\u00e4ni kysymyslomakkeista. Tutkimukseen osallistui kolme B1-ruotsin kielen opettajaa eri puolilta Suomea. Materiaalina k\u00e4ytin kysymyslomaketta, joka koostui avoimista kysymyksist\u00e4, sek\u00e4 Lukion opetussuunnitelman perusteita (2003), jota k\u00e4ytin apuna selvitt\u00e4\u00e4kseni opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 siin\u00e4 esiintyvist\u00e4 k\u00e4sitteist\u00e4 ja tavoitteista. \r\nTutkimukseni tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajat tulkitsevat opetussuunnitelmassa esiintyvi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 jossain m\u00e4\u00e4rin eri tavalla. Suuria eroavaisuuksia ei tulkinnoissa kuitenkaan esiinny. Toivomuksena oli kuitenkin, ett\u00e4 opetussuunnitelma voisi olla tarkempi, ja my\u00f6s lukiolaisille esitetty\u00e4 taitotasoa B1.1, joka heid\u00e4n t\u00e4ytyisi saavuttaa lukion k\u00e4yty\u00e4\u00e4n, pidettiin liian vaativana. Toisaalta opettajat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 kaikilla oppilailla on mahdollisuus saavuttaa taso B1.1 \u00e4\u00e4nt\u00e4misess\u00e4, jos he vain niin haluavat. Esille tuli my\u00f6s opetussuunnitelman monet vaatimukset, mink\u00e4 johdosta opettajista tuntuu, ettei aika riit\u00e4 kaikkeen. Toivomuksena oli my\u00f6s saada opetussuunnitelmaan esimerkkej\u00e4 siit\u00e4, mit\u00e4 eri kursseilla tulisi k\u00e4sitell\u00e4. Suullisen viestinn\u00e4n opetuksen haasteena pidettiin suuria ryhmi\u00e4 sek\u00e4 oppilaita, jotka eiv\u00e4t ole lainkaan kiinnostuneita ruotsin kielen opiskelusta. T\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pidettiin suullisen kielenopetuksen jatkuvaa kehitt\u00e4mist\u00e4.\r\nOpetusmetodeina opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t melko tavallisia keinoja, kuten pari- ja ryhm\u00e4harjoituksia, kielistudiota ja \u00e4\u00e4neen lukemista parille. Opettajien mielest\u00e4 oppikirjat olivat hyv\u00e4 l\u00e4hde suullisille harjoituksille.\r\nTutkimukseni perusteella voisi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 niin kuin suullista kielenopetusta, my\u00f6s opetussuunnitelmaa tulisi kehitt\u00e4\u00e4. Koulujen opetussuunnitelmissa voitaisiin pyrki\u00e4 yhten\u00e4isempiin suunnitelmiin, sek\u00e4 opetussuunnitelmaa kehitt\u00e4\u00e4 niin, ett\u00e4 suullinen viestint\u00e4 ja sen tavoitteet mainittaisiin jokaisen kurssikuvauksen kohdalla.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Asa Palviainen (asapalv@jyu.fi) on 2010-05-31T13:11:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nMaria_Iivarinen_prosem2_vt2010.pdf: 210927 bytes, checksum: 162c9b59ccdd248379aec8df1f657db8 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-31T13:11:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nMaria_Iivarinen_prosem2_vt2010.pdf: 210927 bytes, checksum: 162c9b59ccdd248379aec8df1f657db8 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4roplan", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "talkommunikation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muntlig spr\u00e5kf\u00e4rdighet", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4rare, l\u00e4roplan och muntlig spr\u00e5kf\u00e4rdighet : gymnasiel\u00e4rares s\u00e4tt att tolka l\u00e4roplan, undervisningsmetoder och tankar", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005311973", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23940
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ba3ac3c5-8902-42d9-a6e2-82e6e03e0e39\/download","text":"Maria_Iivarinen_prosem2_vt2010.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Iivarinen, Maria Lärare, läroplan och muntlig språkfärdighet : gymnasielärares sätt att tolka läroplan, undervisningsmetoder och tankar läroplan talkommunikation muntlig språkfärdighet Swedish Ruotsin kieli
title Lärare, läroplan och muntlig språkfärdighet : gymnasielärares sätt att tolka läroplan, undervisningsmetoder och tankar
title_full Lärare, läroplan och muntlig språkfärdighet : gymnasielärares sätt att tolka läroplan, undervisningsmetoder och tankar
title_fullStr Lärare, läroplan och muntlig språkfärdighet : gymnasielärares sätt att tolka läroplan, undervisningsmetoder och tankar Lärare, läroplan och muntlig språkfärdighet : gymnasielärares sätt att tolka läroplan, undervisningsmetoder och tankar
title_full_unstemmed Lärare, läroplan och muntlig språkfärdighet : gymnasielärares sätt att tolka läroplan, undervisningsmetoder och tankar Lärare, läroplan och muntlig språkfärdighet : gymnasielärares sätt att tolka läroplan, undervisningsmetoder och tankar
title_short Lärare, läroplan och muntlig språkfärdighet
title_sort lärare läroplan och muntlig språkfärdighet gymnasielärares sätt att tolka läroplan undervisningsmetoder och tankar
title_sub gymnasielärares sätt att tolka läroplan, undervisningsmetoder och tankar
title_txtP Lärare, läroplan och muntlig språkfärdighet : gymnasielärares sätt att tolka läroplan, undervisningsmetoder och tankar
topic läroplan talkommunikation muntlig språkfärdighet Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish läroplan muntlig språkfärdighet talkommunikation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23940 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005311973
work_keys_str_mv AT iivarinenmaria lärareläroplanochmuntligspråkfärdighetgymnasieläraressättatttolkaläroplanundervis