Prosessien kehittäminen ja käyttöaikomus

Organisaation liiketoiminnan tavoitteiden saavuttaminen vaatii nykypäivänä prosessien kehittämistä. Prosessien kehittämistä tutkitaan usein vain organisaation näkökulmasta. Onnistunut prosessien käyttöönotto vaatii kuitenkin myös työntekijöiden näkökulman huomioinnin. Riemenschn...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suominen, Jarkko
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23849
Kuvaus
Yhteenveto:Organisaation liiketoiminnan tavoitteiden saavuttaminen vaatii nykypäivänä prosessien kehittämistä. Prosessien kehittämistä tutkitaan usein vain organisaation näkökulmasta. Onnistunut prosessien käyttöönotto vaatii kuitenkin myös työntekijöiden näkökulman huomioinnin. Riemenschneider, Hardgrave ja Davis kehittivät mallin prosessien hyväksynnän tutkimiseen käyttäjien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää voiko mallia hyödyntää yleisesti organisaatioissa prosessien muutosten hyväksynnän ja käyttöaikomuksen tutkimiseen. Lisäksi tavoitteena on selvittää mallia käyttämällä, miten käyttäjät kohdeyrityksessä kokevat Scrum-prosessin käytön ennen sen pilotointia ja miten käyttäjien kokemukset prosessista muuttuvat pilotoinnin aikana. Tutkielma koostuu teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä tutkimusosuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla kohdeorganisaation tiimistä ennen ja jälkeen Scrum-prosessin pilotoinnin. Tutkimuksen tuloksena mallin todettiin toimivan käyttöaikomusten tutkimisessa. Lisäksi kohdeorganisaation työntekijöiden suhtautuminen Scrum- prosessiin havaittiin positiiviseksi. Tutkimus paljasti myös työntekijöiden prosessin käyttöaikomusten kasvaneen pilotoinnin aikana.