Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla

Teleoperaattorialalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Ala on dynaaminen ja muuttuu suurella nopeudella jatkuvasti. Prospektien houkuttelu asiakkaiksi ja uusien asiakkuuksien solmiminen on huomattavasti kalliimpaa yrityksen näkökulmasta kuin vanhojen asiakkaiden säilyttäminen. Haasteena alalle onkin s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karasvirta, Saara
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23779
_version_ 1826225734076596224
author Karasvirta, Saara
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karasvirta, Saara Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karasvirta, Saara Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karasvirta, Saara
datasource_str_mv jyx
description Teleoperaattorialalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Ala on dynaaminen ja muuttuu suurella nopeudella jatkuvasti. Prospektien houkuttelu asiakkaiksi ja uusien asiakkuuksien solmiminen on huomattavasti kalliimpaa yrityksen näkökulmasta kuin vanhojen asiakkaiden säilyttäminen. Haasteena alalle onkin se, miten jo olemassa olevista asiakkaista saataisiin uskollisia. Määräaikaisuudet ovat usein käytetty ratkaisu, mutta ne eivät saa asiakasta sitoutumaan kokonaisvaltaisesti. Jos asiakas saataisiin vietyä uskollisuuden ”yli”, asiakasyhteisöön saakka, yritys olisi vahvoilla. Tämä tutkimus selvittää sitä, onko teleoperaattoreista puhuttaessa olemassa yhteisöllisyyttä, mistä se rakentuu ja miten siihen voidaan päästä. Tarkoituksena on tutkia ilmiötä, kuvailla sitä ja löytää teoreettisesti sekä yrityksen näkökulmasta mahdollisuuksia hyödyntää yhteisöllisyyttä tutkimuksessa ja markkinoinnissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka tehtiin Suomen suurimmalle puolueettomalle verkkoyhteisölle, joka keskittyy teleoperaattoreihin ja niihin liittyviin teemoihin. Lähtöoletuksina oli yhteisöllisyyden manifestoituminen verkossa, sen keskittyminen brandin ympärille, word-of-mouthin nopea ja merkityksellinen leviäminen verkkoyhteisöissä ja se, että yhteisöllisyys spesifillä tutkitulla alalla on sekä psykologista että toiminnallista. Toisin sanoen, se syntyy sekä brandia että yhteisön jäseniä kohden ja nämä kaksi tukevat toisiaan positiivisesti. Lähtöoletukset vahvistuivat tutkimuksen myötä ja tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset teoriaa sekä empiiristä aineistoa hyväksi käyttäen. Tutkimus antaa tietoa uudesta ja hyvin vähän tutkitusta ilmiöstä ja luo pohjan tulevalle tutkimukselle liittyen aiheeseen. Sen kontribuutio sekä teoreettiselta osalta että markkinoinnin johdolle ehdotetut toimenpiteet näyttävät suuntaa, joilla voidaan mahdollistaa uuden ja innovatiivisen markkinointikanavan käyttö ja sitouttaa asiakkaita täysin uudella tavalla – yhteisöllistää heidät.
first_indexed 2023-03-22T09:57:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karasvirta, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-26T21:59:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-26T21:59:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1130015", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23779", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teleoperaattorialalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Ala on dynaaminen ja muuttuu suurella nopeudella jatkuvasti. Prospektien houkuttelu asiakkaiksi ja uusien asiakkuuksien solmiminen on huomattavasti kalliimpaa yrityksen n\u00e4k\u00f6kulmasta kuin vanhojen asiakkaiden s\u00e4ilytt\u00e4minen. Haasteena alalle onkin se, miten jo olemassa olevista asiakkaista saataisiin uskollisia. M\u00e4\u00e4r\u00e4aikaisuudet ovat usein k\u00e4ytetty ratkaisu, mutta ne eiv\u00e4t saa asiakasta sitoutumaan kokonaisvaltaisesti. Jos asiakas saataisiin viety\u00e4 uskollisuuden \u201dyli\u201d, asiakasyhteis\u00f6\u00f6n saakka, yritys olisi vahvoilla. T\u00e4m\u00e4 tutkimus selvitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, onko teleoperaattoreista puhuttaessa olemassa yhteis\u00f6llisyytt\u00e4, mist\u00e4 se rakentuu ja miten siihen voidaan p\u00e4\u00e4st\u00e4. Tarkoituksena on tutkia ilmi\u00f6t\u00e4, kuvailla sit\u00e4 ja l\u00f6yt\u00e4\u00e4 teoreettisesti sek\u00e4 yrityksen n\u00e4k\u00f6kulmasta mahdollisuuksia hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 tutkimuksessa ja markkinoinnissa.\n\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyll\u00e4, joka tehtiin Suomen suurimmalle puolueettomalle verkkoyhteis\u00f6lle, joka keskittyy teleoperaattoreihin ja niihin liittyviin teemoihin. L\u00e4ht\u00f6oletuksina oli yhteis\u00f6llisyyden manifestoituminen verkossa, sen keskittyminen brandin ymp\u00e4rille, word-of-mouthin nopea ja merkityksellinen levi\u00e4minen verkkoyhteis\u00f6iss\u00e4 ja se, ett\u00e4 yhteis\u00f6llisyys spesifill\u00e4 tutkitulla alalla on sek\u00e4 psykologista ett\u00e4 toiminnallista. Toisin sanoen, se syntyy sek\u00e4 brandia ett\u00e4 yhteis\u00f6n j\u00e4seni\u00e4 kohden ja n\u00e4m\u00e4 kaksi tukevat toisiaan positiivisesti. L\u00e4ht\u00f6oletukset vahvistuivat tutkimuksen my\u00f6t\u00e4 ja tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset teoriaa sek\u00e4 empiirist\u00e4 aineistoa hyv\u00e4ksi k\u00e4ytt\u00e4en.\n\nTutkimus antaa tietoa uudesta ja hyvin v\u00e4h\u00e4n tutkitusta ilmi\u00f6st\u00e4 ja luo pohjan tulevalle tutkimukselle liittyen aiheeseen. Sen kontribuutio sek\u00e4 teoreettiselta osalta ett\u00e4 markkinoinnin johdolle ehdotetut toimenpiteet n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t suuntaa, joilla voidaan mahdollistaa uuden ja innovatiivisen markkinointikanavan k\u00e4ytt\u00f6 ja sitouttaa asiakkaita t\u00e4ysin uudella tavalla \u2013 yhteis\u00f6llist\u00e4\u00e4 heid\u00e4t.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saara Karasvirta (sakakara) on 2010-05-26 21:58:59.119964. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-05-26T21:59:01Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201005271937.pdf: 942106 bytes, checksum: 20f5ac95507c714b15a9bcb0f5e2002a (MD5)\nlicense.html: 5033 bytes, checksum: cf2d4fc40ab2853f73668b501f79c728 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-26T21:59:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201005271937.pdf: 942106 bytes, checksum: 20f5ac95507c714b15a9bcb0f5e2002a (MD5)\nlicense.html: 5033 bytes, checksum: cf2d4fc40ab2853f73668b501f79c728 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teleoperaattori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkoyhteis\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "brandiyhteis\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "word-of-mouth", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uskollisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteis\u00f6llisyys uskollisuuden huipentumana : yhteis\u00f6llisyyden k\u00e4site teleoperaattorialalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005271937", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teleoperaattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkoyhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "brandit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viraalimarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23779
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/900cbea2-01f7-447b-9e1b-ce245c92608a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201005271937.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karasvirta, Saara Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla yhteisöllisyys teleoperaattori verkkoyhteisö brandiyhteisö word-of-mouth uskollisuus Markkinointi Marketing 20423 teleoperaattorit verkkoyhteisöt brandit yhteisöt viraalimarkkinointi
title Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla
title_full Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla
title_fullStr Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla
title_full_unstemmed Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla
title_short Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana
title_sort yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla
title_sub yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla
title_txtP Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla
topic yhteisöllisyys teleoperaattori verkkoyhteisö brandiyhteisö word-of-mouth uskollisuus Markkinointi Marketing 20423 teleoperaattorit verkkoyhteisöt brandit yhteisöt viraalimarkkinointi
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brandit brandiyhteisö teleoperaattori teleoperaattorit uskollisuus verkkoyhteisö verkkoyhteisöt viraalimarkkinointi word-of-mouth yhteisöllisyys yhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23779 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005271937
work_keys_str_mv AT karasvirtasaara yhteisöllisyysuskollisuudenhuipentumanayhteisöllisyydenkäsiteteleoperaattorialal