Kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä

Tutkimuksessa tarkasteltiin kotiympäristön vaikutusta lapsen motivaatioon ja lukutaitoon dysleksian riskiryhmässä lasten ollessa peruskoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla. Tutkittavat 107 lasta kuuluivat Jyväskylän yliopiston Lapsen kielen kehitys ja geneettinen dysleksiariski - tutkimusprojekt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johnson, Anu
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23521
_version_ 1826225740250611712
author Johnson, Anu
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Johnson, Anu Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Johnson, Anu Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Johnson, Anu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin kotiympäristön vaikutusta lapsen motivaatioon ja lukutaitoon dysleksian riskiryhmässä lasten ollessa peruskoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla. Tutkittavat 107 lasta kuuluivat Jyväskylän yliopiston Lapsen kielen kehitys ja geneettinen dysleksiariski - tutkimusprojektiin ja heillä oli todettu geneettinen dysleksiariski. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhemman läksyjen tekoon osallistumisen yhteyttä lapsen motivaatioon ja lukemisen taitoihin. Samalla pyrittiin laajentamaan käsitystä kotiympäristön vaikutuksesta lapsen lukutaitoon kouluiässä. Vanhemman osallistumista läksyjen tekoon mitattiin vanhemman arviolla siitä, tarvitsiko lapsi apua läksyjen teossa. Lapsen lukutaitoa mitattiin lukemisen sujuvuuden tehtävällä ja motivaatiota vanhemman ja opettajan arvioilla. Vanhemman osallistumisen yhteyksiä lapsen lukutaitoon ja motivaatioon tutkittiin korrelaation ja regressioanalyysin avulla. Lisäksi tutkittiin, toimiko lapsen motivaatio mediaattorina vanhemman osallistumisen ja lukutaidon välillä. Mediaattorianalyysi tehtiin bootstrapping-menetelmällä. Lopuksi etsittiin alaryhmiä muuttujien suhteen. Ryhmittelyssä käytettiin klusterianalyysiä ja raja-arvokriteeriä. Ryhmiä tarkasteltiin ristiintaulukossa ja χ²-testillä. Keskiarvoeroja ja muutosta ajassa tutkittiin yksisuuntaisella ja toistomittausten varianssianalyysillä. Vanhemman osallistuminen läksyjen tekoon oli yhteydessä lapsen lukutaitoon ja motivaatioon siten, että mitä paremmat lapsen lukutaito ja motivaatio olivat, sitä vähemmän vanhempi osallistui läksyjen tekoon. Mediaattorimalli ei muodostunut tilastollisesti merkitseväksi. Aineistosta löytyi alaryhmiä lapsen lukutaidon, motivaation ja vanhemman osallistumisen suhteen. Ryhmät erosivat toisistaan keskiarvojen perusteella, mutta niissä ei havaittu muutosta ajassa siirryttäessä ensimmäiseltä luokalta toiselle. Tutkimus laajentaa näkemystä siitä, että lapsen kotiympäristöllä on merkitystä myös kouluiässä, jolloin vanhempi mukauttaa toimintaansa lapsen tarpeen perusteella. Vanhemman osallistuminen ei kuitenkaan vaikuttanut riskiryhmän lasten lukutaitoon tai motivaatioon, vaan lasten tilanne pysyi samankaltaisena ensimmäisen ja toisen luokan ajan. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta siitä, miten riskiryhmän lasten lukutaito ja motivaatio kehittyvät ja miten vanhemman osallistuminen vaikuttaa myöhempinä kouluvuosina.
first_indexed 2023-03-22T09:57:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Johnson, Anu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-17T10:47:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-17T10:47:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1129494", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23521", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin kotiymp\u00e4rist\u00f6n vaikutusta lapsen motivaatioon ja lukutaitoon dysleksian riskiryhm\u00e4ss\u00e4 lasten ollessa peruskoulun ensimm\u00e4isell\u00e4 ja toisella luokalla. Tutkittavat 107 lasta kuuluivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Lapsen kielen kehitys ja geneettinen dysleksiariski - tutkimusprojektiin ja heill\u00e4 oli todettu geneettinen dysleksiariski. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhemman l\u00e4ksyjen tekoon osallistumisen yhteytt\u00e4 lapsen motivaatioon ja lukemisen taitoihin. Samalla pyrittiin laajentamaan k\u00e4sityst\u00e4 kotiymp\u00e4rist\u00f6n vaikutuksesta lapsen lukutaitoon koului\u00e4ss\u00e4.\n\nVanhemman osallistumista l\u00e4ksyjen tekoon mitattiin vanhemman arviolla siit\u00e4, tarvitsiko lapsi apua l\u00e4ksyjen teossa. Lapsen lukutaitoa mitattiin lukemisen sujuvuuden teht\u00e4v\u00e4ll\u00e4 ja motivaatiota vanhemman ja opettajan arvioilla. Vanhemman osallistumisen yhteyksi\u00e4 lapsen lukutaitoon ja motivaatioon tutkittiin korrelaation ja regressioanalyysin avulla. Lis\u00e4ksi tutkittiin, toimiko lapsen\nmotivaatio mediaattorina vanhemman osallistumisen ja lukutaidon v\u00e4lill\u00e4. Mediaattorianalyysi tehtiin bootstrapping-menetelm\u00e4ll\u00e4. Lopuksi etsittiin alaryhmi\u00e4 muuttujien suhteen. Ryhmittelyss\u00e4 k\u00e4ytettiin klusterianalyysi\u00e4 ja raja-arvokriteeri\u00e4. Ryhmi\u00e4 tarkasteltiin ristiintaulukossa ja \u03c7\u00b2-testill\u00e4. Keskiarvoeroja ja muutosta ajassa tutkittiin yksisuuntaisella ja toistomittausten varianssianalyysill\u00e4.\n\nVanhemman osallistuminen l\u00e4ksyjen tekoon oli yhteydess\u00e4 lapsen lukutaitoon ja motivaatioon siten, ett\u00e4 mit\u00e4 paremmat lapsen lukutaito ja motivaatio olivat, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n vanhempi osallistui l\u00e4ksyjen tekoon. Mediaattorimalli ei muodostunut tilastollisesti merkitsev\u00e4ksi. Aineistosta l\u00f6ytyi alaryhmi\u00e4 lapsen lukutaidon, motivaation ja vanhemman osallistumisen suhteen. Ryhm\u00e4t erosivat toisistaan keskiarvojen perusteella, mutta niiss\u00e4 ei havaittu muutosta ajassa siirrytt\u00e4ess\u00e4\nensimm\u00e4iselt\u00e4 luokalta toiselle.\n\nTutkimus laajentaa n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 lapsen kotiymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 on merkityst\u00e4 my\u00f6s koului\u00e4ss\u00e4, jolloin vanhempi mukauttaa toimintaansa lapsen tarpeen perusteella. Vanhemman osallistuminen ei kuitenkaan vaikuttanut riskiryhm\u00e4n lasten lukutaitoon tai motivaatioon, vaan lasten tilanne pysyi samankaltaisena ensimm\u00e4isen ja toisen luokan ajan. Jatkossa tarvitaan lis\u00e4\u00e4 tutkimusta siit\u00e4, miten\nriskiryhm\u00e4n lasten lukutaito ja motivaatio kehittyv\u00e4t ja miten vanhemman osallistuminen vaikuttaa my\u00f6hempin\u00e4 kouluvuosina.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anu Johnson (anhejohn) on 2010-05-17 10:47:48.384101. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-05-17T10:47:51Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201005171837.pdf: 190337 bytes, checksum: e8f258d6f1c07f775106a8fc0c63747f (MD5)\nlicense.html: 5026 bytes, checksum: 655d891399be63e5b8dbc3db361f9357 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-17T10:47:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201005171837.pdf: 190337 bytes, checksum: e8f258d6f1c07f775106a8fc0c63747f (MD5)\nlicense.html: 5026 bytes, checksum: 655d891399be63e5b8dbc3db361f9357 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kotiymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemman osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "geneettinen dysleksiariski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kotiymp\u00e4rist\u00f6n vaikutus dysleksiariskiryhm\u00e4n lasten lukutaitoon ja motivaatioon koului\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005171837", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23521
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e03d0d49-510e-4350-ad5c-7d7c8fa925f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201005171837.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Johnson, Anu Kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä kotiympäristö vanhemman osallistuminen motivaatio lukutaito geneettinen dysleksiariski Psykologia Psychology 202 vanhemmat osallistuminen dysleksia
title Kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä
title_full Kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä
title_fullStr Kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä Kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä
title_full_unstemmed Kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä Kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä
title_short Kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä
title_sort kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä
title_txtP Kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä
topic kotiympäristö vanhemman osallistuminen motivaatio lukutaito geneettinen dysleksiariski Psykologia Psychology 202 vanhemmat osallistuminen dysleksia
topic_facet 202 Psychology Psykologia dysleksia geneettinen dysleksiariski kotiympäristö lukutaito motivaatio osallistuminen vanhemman osallistuminen vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23521 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005171837
work_keys_str_mv AT johnsonanu kotiympäristönvaikutusdysleksiariskiryhmänlastenlukutaitoonjamotivaatioonkouluiässä