Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa

Tutkielmassa paneudutaan yksilön mielikuvien ja mielipiteiden kautta tapahtuvaan koulutusvalintaan. Ihmisellä on ainutlaatuisia kokemuksia, jotka vaikuttavat eri tavoin. Mistä syy valinnalle syntyy? Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa elämäntarina. Toimintaan on jokin syy, se voi olla rationaalinen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rämö, Tuomas
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23427
_version_ 1826225758885904384
author Rämö, Tuomas
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rämö, Tuomas Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rämö, Tuomas Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rämö, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa paneudutaan yksilön mielikuvien ja mielipiteiden kautta tapahtuvaan koulutusvalintaan. Ihmisellä on ainutlaatuisia kokemuksia, jotka vaikuttavat eri tavoin. Mistä syy valinnalle syntyy? Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa elämäntarina. Toimintaan on jokin syy, se voi olla rationaalinen tai irrationaalinen, mutta todennäköisesti jotkut taustatekijät vaikuttavat siihen, että henkilö toimii juuri tietyllä tavalla. Yksilöllistä elämäntarinaa ja taustaa vasten voi ymmärtää ihmistä helpommin ja auttaa häntä siinä todellisuudessa, jossa hän elää. Nämä seikat ovat arkipäivää ohjaajan työssä. Tutkielmassa tarkastellaan sosioekonomisia lähtökohtia sekä joitain psykologisesti ohjaajan kannalta mielenkiintoisia taustavaikuttimia. Oletuksena on, että ohjattava haluaa saada sellaisen tulevaisuudessa sellaisen aseman, kun hän itse toivoo. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella oppilaan taustan vaikutusta tulevaisuuden suunnitelmiin ja tehtyihin valintoihin sekä siitä kumpuavaa ohjauskeskustelua. Kysymyksessä ovat tilanteet, joiden pohtiminen ja esittely auttaisivat ohjaajia käsittelemään niitä. Tämän tapaisia asioita on hankala tarkastella määrällisellä tutkimuksella. Tutkimusmenetelmäksi valitsin laadullisen tutkimustavan, jossa korostuu valitsijan autonomisuus. Tutkielmaa varten haastattelin peruskoulun päättöluokkalaisia. Teemahaastattelut on jäsennelty aihepiirien perusteella. Aineisto on teemoiteltu päätutkimuskysymysten ja alaongelmien mukaan. Tutkielmani metodologia on fenomenologinen ja hermeneuttinen, kuitenkin siten, ettei varsinaiseen kielenkäyttöön ja dialogiin itseensä ole keskitytty. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus keskittyy inhimilliseen kokemukseen ja elämismaailmaan ts. elettyyn kokemukseen. Fenomenologisen filosofian mukaan tutkimuksen perustana olevia filosofisia ongelmia ovat ennen kaikkea ihmiskäsitys, eli millainen ihminen on tutkimuskohteena, ja tiedonkäsitys, eli miten tuollaisesta kohteesta voidaan saada inhimillistä tietoa ja millaista tämä tieto on luonteeltaan. Niin fenomenologisessa kuin hermeneuttisessa ihmiskäsityksessä tutkimuksen tekemisen kannalta keskeisiä käsitteitä ovat kokemuksen lisäksi merkitys ja yhteisöllisyys. Tutkielman tuloksista näkyy ohjaajan problematiikan moninaisuus. Tulososassa esitellään erilaisia tilanteita, jotka voivat tulla esiin ohjauskeskusteluissa. Kuinka esimerkiksi työllistymisen merkitys tulevaisuudessa tai paikkakuntariippuvaisuus voi vaikuttaa ohjauksen tarpeeseen. Palkka, työn mielekkyys ja vanhemmilta saatu tuki koulun käyntiin ovat niin ikään tutkielman teemoja. Tärkeiksi asioiksi nousivat haastatteluissa työpaikan saaminen ja työn mielekkyys. Ongelmakohtia olivat paikkakuntariippuvaisuus sekä tiedon puute tulevan opiskelun luonteesta ja peruskoulun luonne ulkoa oppimista suosivana feminiinisenä instituutiona.
first_indexed 2023-03-22T09:59:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4m\u00f6, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-11T10:00:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-11T10:00:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1129269", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23427", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa paneudutaan yksil\u00f6n mielikuvien ja mielipiteiden kautta tapahtuvaan koulutusvalintaan. Ihmisell\u00e4 on ainutlaatuisia kokemuksia, jotka vaikuttavat eri tavoin. Mist\u00e4 syy valinnalle syntyy? Jokaisella ihmisell\u00e4 on omanlaisensa el\u00e4m\u00e4ntarina. Toimintaan on jokin syy, se voi olla rationaalinen tai irrationaalinen, mutta todenn\u00e4k\u00f6isesti jotkut taustatekij\u00e4t vaikuttavat siihen, ett\u00e4 henkil\u00f6 toimii juuri tietyll\u00e4 tavalla. Yksil\u00f6llist\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntarinaa ja taustaa vasten voi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ihmist\u00e4 helpommin ja auttaa h\u00e4nt\u00e4 siin\u00e4 todellisuudessa, jossa h\u00e4n el\u00e4\u00e4. N\u00e4m\u00e4 seikat ovat arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4 ohjaajan ty\u00f6ss\u00e4. Tutkielmassa tarkastellaan sosioekonomisia l\u00e4ht\u00f6kohtia sek\u00e4 joitain psykologisesti ohjaajan kannalta mielenkiintoisia taustavaikuttimia. Oletuksena on, ett\u00e4 ohjattava haluaa saada sellaisen tulevaisuudessa sellaisen aseman, kun h\u00e4n itse toivoo. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella oppilaan taustan vaikutusta tulevaisuuden suunnitelmiin ja tehtyihin valintoihin sek\u00e4 siit\u00e4 kumpuavaa ohjauskeskustelua. Kysymyksess\u00e4 ovat tilanteet, joiden pohtiminen ja esittely auttaisivat ohjaajia k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n niit\u00e4.\n\n\nT\u00e4m\u00e4n tapaisia asioita on hankala tarkastella m\u00e4\u00e4r\u00e4llisell\u00e4 tutkimuksella. Tutkimusmenetelm\u00e4ksi valitsin laadullisen tutkimustavan, jossa korostuu valitsijan autonomisuus. Tutkielmaa varten haastattelin peruskoulun p\u00e4\u00e4tt\u00f6luokkalaisia. Teemahaastattelut on j\u00e4sennelty aihepiirien perusteella. Aineisto on teemoiteltu p\u00e4\u00e4tutkimuskysymysten ja alaongelmien mukaan. Tutkielmani metodologia on fenomenologinen ja hermeneuttinen, kuitenkin siten, ettei varsinaiseen kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja dialogiin itseens\u00e4 ole keskitytty. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus keskittyy inhimilliseen kokemukseen ja el\u00e4mismaailmaan ts. elettyyn kokemukseen. Fenomenologisen filosofian mukaan tutkimuksen perustana olevia filosofisia ongelmia ovat ennen kaikkea ihmisk\u00e4sitys, eli millainen ihminen on tutkimuskohteena, ja tiedonk\u00e4sitys, eli miten tuollaisesta kohteesta voidaan saada inhimillist\u00e4 tietoa ja millaista t\u00e4m\u00e4 tieto on luonteeltaan. Niin fenomenologisessa kuin hermeneuttisessa ihmisk\u00e4sityksess\u00e4 tutkimuksen tekemisen kannalta keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ovat kokemuksen lis\u00e4ksi merkitys ja yhteis\u00f6llisyys.\n\nTutkielman tuloksista n\u00e4kyy ohjaajan problematiikan moninaisuus. Tulososassa esitell\u00e4\u00e4n erilaisia tilanteita, jotka voivat tulla esiin ohjauskeskusteluissa. Kuinka esimerkiksi ty\u00f6llistymisen merkitys tulevaisuudessa tai paikkakuntariippuvaisuus voi vaikuttaa ohjauksen tarpeeseen. Palkka, ty\u00f6n mielekkyys ja vanhemmilta saatu tuki koulun k\u00e4yntiin ovat niin ik\u00e4\u00e4n tutkielman teemoja. T\u00e4rkeiksi asioiksi nousivat haastatteluissa ty\u00f6paikan saaminen ja ty\u00f6n mielekkyys. Ongelmakohtia olivat paikkakuntariippuvaisuus sek\u00e4 tiedon puute tulevan opiskelun luonteesta ja peruskoulun luonne ulkoa oppimista suosivana feminiinisen\u00e4 instituutiona.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuomas R\u00e4m\u00f6 (tujuramo) on 2010-05-11 10:00:39.626656. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-05-11T10:00:42Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201005111739.pdf: 475942 bytes, checksum: 9d9d46c13e1d9ea9e5d49d3956487002 (MD5)\nlicense.html: 5003 bytes, checksum: 48f05c34fa90c5b941251efb3576d93a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-11T10:00:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201005111739.pdf: 475942 bytes, checksum: 9d9d46c13e1d9ea9e5d49d3956487002 (MD5)\nlicense.html: 5003 bytes, checksum: 48f05c34fa90c5b941251efb3576d93a (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaanohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opinto-ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen tausta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteishaku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005111739", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteishaku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatinvalinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23427
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1e6d544f-2593-4f92-9370-18f3da0673ac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201005111739.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rämö, Tuomas Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa oppilaanohjaus opinto-ohjaus sosiaalinen tausta koulunkäynti yhteishaku Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ammatinvalinta koulutusvalinnat
title Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa
title_full Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa
title_fullStr Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa
title_full_unstemmed Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa
title_short Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa
title_sort koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa
title_txtP Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa
topic oppilaanohjaus opinto-ohjaus sosiaalinen tausta koulunkäynti yhteishaku Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ammatinvalinta koulutusvalinnat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatinvalinta koulunkäynti koulutusvalinnat opinto-ohjaus oppilaanohjaus sosiaalinen tausta yhteishaku
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23427 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005111739
work_keys_str_mv AT rämötuomas koulutusvalintojentaustavaikuttimienhuomioonottaminenohjauksessa