Kun tanssi kohtaa musiikin: musiikin käyttö ja merkitys nykytanssissa

Kandidaatin tutkielmani käsittelee musiikkia tanssissa. Tutkimuksessani selvitin koreografi Susanna Leinosen suhtautumista musiikkiin, ja hänen tapaansa käyttää musiikkia koreografioissaan. Tutkimuksen taustalla on sekä tanssin ja musiikin suhteen teoriaa että historiaa. Tutkimukseni perustuu p...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hänninen, Emilia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23201
Kuvaus
Yhteenveto:Kandidaatin tutkielmani käsittelee musiikkia tanssissa. Tutkimuksessani selvitin koreografi Susanna Leinosen suhtautumista musiikkiin, ja hänen tapaansa käyttää musiikkia koreografioissaan. Tutkimuksen taustalla on sekä tanssin ja musiikin suhteen teoriaa että historiaa. Tutkimukseni perustuu pitkälti tekemääni Susanna Leinosen haastatteluun, jossa hän kertoi suhtautumisestaan musiikkiin, ja koreografioidensa musiikista. Tarkoitukseni ei ole ollut luoda yleispätevää katsausta tanssikoreografien tavoista käyttää musiikkia teoksissaan, vaan keskittyä nimenomaan Leinosen tapaan työskennellä. Susanna Leinoselle musiikki merkitsee paljon, ja se on olennainen osa hänen koreografioitaan. Hänen musiikin käyttönsä on monipuolista, ja hänellä on tapana tilata uusi musiikki uuteen koreografiaan. Leinonen vaikuttaa myös itse teosmusiikin tyyliin. Opinnäytteeni pyrkii antamaan kattavan kuvan musiikin käytön monipuolisista mahdollisuuksista tanssissa keskittyen Susanna Leinosen musiikin käyttötapoihin, hänen yhteistyöhönsä säveltäjien kanssa ja musiikin merkitykseen koreografioissa.