Kosketuksen merkitys

Tutkielmassa tarkastellaan fyysisen kosketuksen merkitystä ihmiselle kirjallisuuden, aiempien tutkimusten ja suomalaisille nuorille ja aikuisille teetetyn kyselylomaketutkimuksen pohjalta. Keskeisiä kysymyksiä ovat kosketuksen tarpeellisuus ihmiselle, millaista tarpeellinen kosketus on ja mitkä teki...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koponen, Jukka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23026
_version_ 1828193145261654016
author Koponen, Jukka
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koponen, Jukka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koponen, Jukka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koponen, Jukka
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan fyysisen kosketuksen merkitystä ihmiselle kirjallisuuden, aiempien tutkimusten ja suomalaisille nuorille ja aikuisille teetetyn kyselylomaketutkimuksen pohjalta. Keskeisiä kysymyksiä ovat kosketuksen tarpeellisuus ihmiselle, millaista tarpeellinen kosketus on ja mitkä tekijät estävät ihmisiä koskettamasta toisiaan enemmän. Aihetta käsitellään laajasti ja kirjallisuus on tutkimuksen ohella merkittävässä osassa. Myös koululuokassa tapahtuvaa kosketusta tarkastellaan. Kirjallisuus- ja tutkimuskatsauksessa paneudutaan muun muassa myönteisen kosketuksen perustekijöihin, kulttuuri- ja sukupuolieroihin ja kosketuksen merkitykseen ihmisen elämänkaaressa. Lisäksi viitataan kosketukseen liittyvien eläinkokeiden tuloksiin. Tutkimusosiossa esitellään 36 suomalaiselle teetetty kvalitatiivinen tutkimus kosketuksen merkityksestä. Tutkimus toteutettiin käyttäen kyselylomakkeita, joissa oli avoimia kysymyksiä lapsuuden, nuoruuden ja nykyhetken kosketukseen liittyen. Tutkittavat saivat myös pohtia, millainen merkitys kosketuksella on ollut heille tai on heidän mielestään ihmisille yleisesti. Lisäksi tiedusteltiin heidän mielipiteitään kosketusta estävistä tekijöistä sekä luokanopettajaopiskelijoiden tai opettajien ajatuksia koulussa tapahtuvasta kosketuksesta. Keskeisinä tuloksina sekä kirjallisuudesta että tutkimuksista nousivat kosketuksen olennainen asema terveen kasvun ja kehityksen osana sekä kosketuspuutteen monet negatiiviset vaikutukset niin lapsilla kuin aikuisilla. Erityisen merkityksellistä kosketus näyttäisi olevan silloin, kun siinä on mukana välittämistä ja myönteisiä tunteita, mutta vaikutuksia on todettu sellaisenaan myös fysiologisella tasolla. Kosketusta estävinä tekijöinä nousivat esille lähinnä seksuaalisuuteen liittyvät ja kulttuurilliset esteet. Suomalaiset suhtautuivat kosketukseen vaihtelevasti, mutta lähes kaikki pitivät sitä kuitenkin merkityksellisenä. Koulussa suurin osa opettajista piti oppilaiden koskettamista tarpeellisena, joskin koki siinä olevan myös haasteita.
first_indexed 2023-03-22T09:58:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koponen, Jukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-03-10T09:59:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-03-10T09:59:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1124894", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan fyysisen kosketuksen merkityst\u00e4 ihmiselle kirjallisuuden, aiempien tutkimusten ja suomalaisille nuorille ja aikuisille teetetyn kyselylomaketutkimuksen pohjalta. Keskeisi\u00e4 kysymyksi\u00e4 ovat kosketuksen\ntarpeellisuus ihmiselle, millaista tarpeellinen kosketus on ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t est\u00e4v\u00e4t ihmisi\u00e4 koskettamasta toisiaan enemm\u00e4n. Aihetta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n laajasti ja kirjallisuus on tutkimuksen ohella merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 osassa. My\u00f6s koululuokassa tapahtuvaa kosketusta tarkastellaan. Kirjallisuus- ja tutkimuskatsauksessa paneudutaan muun muassa my\u00f6nteisen kosketuksen perustekij\u00f6ihin, kulttuuri- ja sukupuolieroihin ja kosketuksen merkitykseen ihmisen el\u00e4m\u00e4nkaaressa. Lis\u00e4ksi viitataan kosketukseen liittyvien el\u00e4inkokeiden tuloksiin. Tutkimusosiossa esitell\u00e4\u00e4n 36 suomalaiselle teetetty kvalitatiivinen tutkimus kosketuksen merkityksest\u00e4. Tutkimus toteutettiin k\u00e4ytt\u00e4en kyselylomakkeita, joissa oli avoimia kysymyksi\u00e4 lapsuuden, nuoruuden ja nykyhetken kosketukseen liittyen. Tutkittavat saivat my\u00f6s pohtia, millainen merkitys kosketuksella on ollut heille tai on heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n ihmisille yleisesti. Lis\u00e4ksi tiedusteltiin heid\u00e4n mielipiteit\u00e4\u00e4n kosketusta est\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 luokanopettajaopiskelijoiden tai opettajien ajatuksia koulussa tapahtuvasta kosketuksesta. Keskeisin\u00e4 tuloksina sek\u00e4 kirjallisuudesta ett\u00e4 tutkimuksista nousivat kosketuksen olennainen asema terveen\nkasvun ja kehityksen osana sek\u00e4 kosketuspuutteen monet negatiiviset vaikutukset niin lapsilla kuin aikuisilla. Erityisen merkityksellist\u00e4 kosketus n\u00e4ytt\u00e4isi olevan silloin, kun siin\u00e4 on mukana v\u00e4litt\u00e4mist\u00e4 ja my\u00f6nteisi\u00e4 tunteita, mutta vaikutuksia on todettu sellaisenaan my\u00f6s fysiologisella tasolla. Kosketusta est\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 nousivat esille l\u00e4hinn\u00e4 seksuaalisuuteen liittyv\u00e4t ja kulttuurilliset esteet. Suomalaiset suhtautuivat kosketukseen vaihtelevasti, mutta l\u00e4hes kaikki pitiv\u00e4t sit\u00e4 kuitenkin merkityksellisen\u00e4. Koulussa suurin osa opettajista piti oppilaiden koskettamista tarpeellisena, joskin koki\nsiin\u00e4 olevan my\u00f6s haasteita.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jukka Koponen (jknen) on 2010-03-10 09:59:08.580805. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-03-10T09:59:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201003101311.pdf: 698051 bytes, checksum: 81c6a547dfdaa271676e708703d1c7ec (MD5)\nlicense.html: 4955 bytes, checksum: 6083c0e518ed5c97d3c064964204751e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-03-10T09:59:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201003101311.pdf: 698051 bytes, checksum: 81c6a547dfdaa271676e708703d1c7ec (MD5)\nlicense.html: 4955 bytes, checksum: 6083c0e518ed5c97d3c064964204751e (MD5)\n Previous issue date: 2009", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "117 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kosketus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4litt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kosketuksen merkitys", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201003101311", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kosketus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23026
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:41Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab6e640b-2609-453b-b3a4-28a72d7f28f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201003101311.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koponen, Jukka Kosketuksen merkitys kosketus kasvatus välittäminen kulttuuri koulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat oppilaat
title Kosketuksen merkitys
title_full Kosketuksen merkitys
title_fullStr Kosketuksen merkitys Kosketuksen merkitys
title_full_unstemmed Kosketuksen merkitys Kosketuksen merkitys
title_short Kosketuksen merkitys
title_sort kosketuksen merkitys
title_txtP Kosketuksen merkitys
topic kosketus kasvatus välittäminen kulttuuri koulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat oppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kasvatus kosketus koulu kulttuuri opettajat oppilaat välittäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23026 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201003101311
work_keys_str_mv AT koponenjukka kosketuksenmerkitys