Brändin muutos - näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin

Brändi käsitteenä ei ole mikään uusi keksintö. Sen sisältö ja merkitys ovat kuitenkin viime vuosina muuttuneet merkittävästi. Brändi voidaankin nyt entistä vahvemmin nähdä osana yrityksen aineetonta pääomaa ja yrityksen kilpailuedun lähteenä. Tässä työssä tutkittiin sitä, mitä tulisi huomioida onnis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karjalainen, Mari
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22806
_version_ 1828193144845369344
author Karjalainen, Mari
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karjalainen, Mari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karjalainen, Mari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karjalainen, Mari
datasource_str_mv jyx
description Brändi käsitteenä ei ole mikään uusi keksintö. Sen sisältö ja merkitys ovat kuitenkin viime vuosina muuttuneet merkittävästi. Brändi voidaankin nyt entistä vahvemmin nähdä osana yrityksen aineetonta pääomaa ja yrityksen kilpailuedun lähteenä. Tässä työssä tutkittiin sitä, mitä tulisi huomioida onnistuneessa brändin sisäisessä implementoinnissa käyttäen interdisiplinääristä lähestymistapaa. Brändin implementoinnin onnistumiseen vaikuttavia syitä pyritään löytämään niin brändin määrittely – kuin sen käytäntöönpanovaiheista. Erityisesti tarkasteltiin brändiviestinnän luonnetta ja merkitystä brändin muutosprosessin osana. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta täydennettynä määrällisellä esimerkillä yrityksestä Landis+Gyr. Tutkimusstrategiana oli kyselytutkimus, jota täydennettiin tutkijan henkilökohtaisten tunteiden kuvauksella personal experience -metodia käyttäen. Työn ensimmäisessä vaiheessa luotiin brändin implementoinnin viitekehys niin sanottu bränditimantti, jota sovellettiin esimerkki-yrityksen brändin muutoksen tarkasteluun. Bränditimantin ulottuvuuksiksi määriteltiin brändi, brändi-identiteetti, maine, imago, organisaation identiteetti ja kulttuuri/arvot. Työn toisessa vaiheessa kirjoitettiin ylös henkilökohtaiset kokemukset. Kolmannessa vaiheessa tarkasteltiin esimerkkiyrityksen brändin implementointia kahden kyselytutkimuksen avulla. Työn neljännessä vaiheessa kysely-tutkimuksen tuloksia analysoitiin sisällön erittelyllä ja tilastollisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että brändin muutos esimerkkiyrityksessä oli onnistunut kohtuullisen hyvin. Riittävällä ja oikea-aikaisella brändiviestinnällä oli merkittävä vaikutus implementoinnin onnistumiseen. Lisätyötä vaadittaisiin brändin arvojen näkyviksi tekemisessä ja organisaation työskentelyn ohjaamisessa tukemaan näitä arvoja. Ainutlaatuinen yrityskulttuuri on ainoa keino toimittaa brändin ainutlaatuiset arvot yhdenmukaisesti kaikkialla. Näin ollen voidaan todeta, että on tärkeää huomioida bränditimantin kaikki osat brändin määrittelyvaiheessa, jotta brändin implementointi ja brändilupauksen toteuttaminen asiakkaille onnistuisivat mahdollisimman hyvin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjalainen, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-01-30T13:01:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-01-30T13:01:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1118743", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22806", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Br\u00e4ndi k\u00e4sitteen\u00e4 ei ole mik\u00e4\u00e4n uusi keksint\u00f6. Sen sis\u00e4lt\u00f6 ja merkitys ovat kuitenkin viime vuosina muuttuneet merkitt\u00e4v\u00e4sti. Br\u00e4ndi voidaankin nyt entist\u00e4 vahvemmin n\u00e4hd\u00e4 osana yrityksen aineetonta p\u00e4\u00e4omaa ja yrityksen kilpailuedun l\u00e4hteen\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tutkittiin sit\u00e4, mit\u00e4 tulisi huomioida onnistuneessa br\u00e4ndin sis\u00e4isess\u00e4 implementoinnissa k\u00e4ytt\u00e4en interdisiplin\u00e4\u00e4rist\u00e4 l\u00e4hestymistapaa. Br\u00e4ndin implementoinnin onnistumiseen vaikuttavia syit\u00e4\r\npyrit\u00e4\u00e4n l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n niin br\u00e4ndin m\u00e4\u00e4rittely \u2013 kuin sen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6npanovaiheista. Erityisesti tarkasteltiin br\u00e4ndiviestinn\u00e4n luonnetta ja merkityst\u00e4 br\u00e4ndin muutosprosessin osana.\r\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin laadullista tutkimusotetta t\u00e4ydennettyn\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisell\u00e4 esimerkill\u00e4 yrityksest\u00e4\r\nLandis+Gyr. Tutkimusstrategiana oli kyselytutkimus, jota t\u00e4ydennettiin tutkijan henkil\u00f6kohtaisten\r\ntunteiden kuvauksella personal experience -metodia k\u00e4ytt\u00e4en. Ty\u00f6n ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa luotiin\r\nbr\u00e4ndin implementoinnin viitekehys niin sanottu br\u00e4nditimantti, jota sovellettiin esimerkki-yrityksen\r\nbr\u00e4ndin muutoksen tarkasteluun. Br\u00e4nditimantin ulottuvuuksiksi m\u00e4\u00e4riteltiin br\u00e4ndi, br\u00e4ndi-identiteetti,\r\nmaine, imago, organisaation identiteetti ja kulttuuri/arvot. Ty\u00f6n toisessa vaiheessa kirjoitettiin yl\u00f6s\r\nhenkil\u00f6kohtaiset kokemukset. Kolmannessa vaiheessa tarkasteltiin esimerkkiyrityksen br\u00e4ndin\r\nimplementointia kahden kyselytutkimuksen avulla. Ty\u00f6n nelj\u00e4nness\u00e4 vaiheessa kysely-tutkimuksen\r\ntuloksia analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6n erittelyll\u00e4 ja tilastollisin menetelmin.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 br\u00e4ndin muutos esimerkkiyrityksess\u00e4 oli onnistunut kohtuullisen hyvin.\r\nRiitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 ja oikea-aikaisella br\u00e4ndiviestinn\u00e4ll\u00e4 oli merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus implementoinnin onnistumiseen.\r\nLis\u00e4ty\u00f6t\u00e4 vaadittaisiin br\u00e4ndin arvojen n\u00e4kyviksi tekemisess\u00e4 ja organisaation ty\u00f6skentelyn\r\nohjaamisessa tukemaan n\u00e4it\u00e4 arvoja. Ainutlaatuinen yrityskulttuuri on ainoa keino toimittaa br\u00e4ndin\r\nainutlaatuiset arvot yhdenmukaisesti kaikkialla. N\u00e4in ollen voidaan todeta, ett\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomioida\r\nbr\u00e4nditimantin kaikki osat br\u00e4ndin m\u00e4\u00e4rittelyvaiheessa, jotta br\u00e4ndin implementointi ja br\u00e4ndilupauksen\r\ntoteuttaminen asiakkaille onnistuisivat mahdollisimman hyvin.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maria Karjalainen (annkarja) on 2010-01-30 13:01:08.648261. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-01-30T13:01:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201001301098.pdf: 1249409 bytes, checksum: 5b98b5db7e9b65803f742b04e4c1df10 (MD5)\r\nlicense.html: 5016 bytes, checksum: caa511820c09167c275d17c0d7a3190b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-01-30T13:01:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201001301098.pdf: 1249409 bytes, checksum: 5b98b5db7e9b65803f742b04e4c1df10 (MD5)\r\nlicense.html: 5016 bytes, checksum: caa511820c09167c275d17c0d7a3190b (MD5)\r\n Previous issue date: 2009", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Br\u00e4ndin muutos - n\u00e4k\u00f6kulmia onnistuneeseen sis\u00e4iseen implementointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201001301098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatioviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "imago", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiokulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yrityskulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maine", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_22806
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:12Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ced7f304-6b67-42f2-9d40-9bebdac8d3f2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201001301098.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjalainen, Mari Brändin muutos - näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 brändit organisaatioviestintä imago organisaatiokulttuuri yrityskulttuuri maine käyttöönotto muutos
title Brändin muutos - näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin
title_full Brändin muutos - näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin
title_fullStr Brändin muutos - näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin Brändin muutos - näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin
title_full_unstemmed Brändin muutos - näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin Brändin muutos - näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin
title_short Brändin muutos - näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin
title_sort brändin muutos näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin
title_txtP Brändin muutos - näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin
topic Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 brändit organisaatioviestintä imago organisaatiokulttuuri yrityskulttuuri maine käyttöönotto muutos
topic_facet 3131 Organizational Communication Yhteisöviestintä brändit imago käyttöönotto maine muutos organisaatiokulttuuri organisaatioviestintä yrityskulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22806 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201001301098
work_keys_str_mv AT karjalainenmari brändinmuutosnäkökulmiaonnistuneeseensisäiseenimplementointiin