Ostopäätöksen mallintaminen sekä perinteisen- ja verkkokaupankäynnin erot

 Aninko, Jaakko Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma /Jaakko Aninko Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2008, 34 s. Kandidaatin tutkielmassa selvitetään kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, ostoprosessien vaiheiden kehitystä ja verkkokaupan etuja kuluttajalle verrattuna tavalli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aninko, Jaakko
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2008
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21750
Kuvaus
Yhteenveto: Aninko, Jaakko Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma /Jaakko Aninko Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2008, 34 s. Kandidaatin tutkielmassa selvitetään kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, ostoprosessien vaiheiden kehitystä ja verkkokaupan etuja kuluttajalle verrattuna tavalliseen kauppaan. Tutkimuksessa tuodaan esille kuluttajan tausta tekijöitä ja niiden vaikutuksia ostopäätökseen. Lisäksi tutkimuksessa on käsitelty useita (osto-)päätöksentekoon ja ostoprosessiin liittyviä malleja. Mallintaminen tuo esille keskiverto ostajan ostokäyttäytymistä erilaisissa ostotilanteissa. Tutkimuksen tavoitteena on selventää ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, sekä luoda teoreettista pohjaa jatkotutkimukselle. Tutkimuksen pohjalta käy ilmi, että ostopäätöksen taustalla on runsaasti eri tekijöitä, joiden vaikutus kuluttajaan näyttäisi olevan subjektiivinen. Tutkimuksesta voidaan havaita, että ostopäätöksen ja -prosessin mallintaminen tuo esille keskiverto-ostotilanteita, koska ostotilanne on itsessään hyvin paljon kuluttajasta riippuva. Verkkokaupan osalta tutkimuksessa tulee esille sen tuomat muutokset ostoprosessissa ja taustatekijöiden vaikutusten painotuseroja. Näiden lisäksi tutkimuksessa on käsitelty verkkokaupan tuomia etuja ja haittoja kuluttajalle.