Summary: | Aninko, Jaakko
Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma /Jaakko Aninko
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2008, 34 s.
Kandidaatin tutkielmassa selvitetään kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä,
ostoprosessien vaiheiden kehitystä ja verkkokaupan etuja kuluttajalle
verrattuna tavalliseen kauppaan. Tutkimuksessa tuodaan esille kuluttajan tausta
tekijöitä ja niiden vaikutuksia ostopäätökseen. Lisäksi tutkimuksessa on käsitelty
useita (osto-)päätöksentekoon ja ostoprosessiin liittyviä malleja. Mallintaminen
tuo esille keskiverto ostajan ostokäyttäytymistä erilaisissa ostotilanteissa.
Tutkimuksen tavoitteena on selventää ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, sekä
luoda teoreettista pohjaa jatkotutkimukselle.
Tutkimuksen pohjalta käy ilmi, että ostopäätöksen taustalla on runsaasti eri tekijöitä,
joiden vaikutus kuluttajaan näyttäisi olevan subjektiivinen. Tutkimuksesta
voidaan havaita, että ostopäätöksen ja -prosessin mallintaminen tuo esille
keskiverto-ostotilanteita, koska ostotilanne on itsessään hyvin paljon kuluttajasta
riippuva. Verkkokaupan osalta tutkimuksessa tulee esille sen tuomat muutokset
ostoprosessissa ja taustatekijöiden vaikutusten painotuseroja. Näiden lisäksi
tutkimuksessa on käsitelty verkkokaupan tuomia etuja ja haittoja kuluttajalle.
|