Bringing real life English into foreign language classrooms: Language learners’ views on the use of authentic and artificial materials in the English language learning classrooms

 Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vieraan kielen oppilaiden mielipiteitä ja ajatuksia erilaisten oppimateriaalien, lähinnä autenttisen materiaalin, käytöstä kielten opetuksessa. Aikaisemmat tutkimukset ovat selkeästi tuoneet esiin autenttisen oppimateriaalin positiiviset puolet ja sen tarpeel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pietilä, Katri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20965
Description
Summary: Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vieraan kielen oppilaiden mielipiteitä ja ajatuksia erilaisten oppimateriaalien, lähinnä autenttisen materiaalin, käytöstä kielten opetuksessa. Aikaisemmat tutkimukset ovat selkeästi tuoneet esiin autenttisen oppimateriaalin positiiviset puolet ja sen tarpeellisuuden vieraan kielen opetuksessa. Nämä tutkimukset ovat keskittyneet lähinnä määrittelemään, mitä autenttisuus vieraan kielen opetuksessa on ja minkä katsotaan olevan autenttista materiaalia. Aikaisemmat tutkimukset ovat pohtineet tarkoin myös autenttisen oppimateriaalin ongelmakohtia. Tutkielma perustui kyselylomakkeeseen, jossa tiedusteltiin kahden eri luokka-asteen oppilaiden mielipiteitä siitä, miten he kokivat oppivansa vieraan kielen opetuksessa käytettävistä eri oppimismateriaaleista ja -menetelmistä. Tämän lisäksi pyrittiin selvittämään, kuinka paljon oppijat kokivat käyttävänsä autenttista materiaalia oppitunneilla. Tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat autenttisen oppimateriaalin olevan hyödyllistä vieraan kielen opetuksessa ja sitä olevan tarpeeksi tarjolla oppitunneilla. Oppilaat eivät kuitenkaan kokeneet, että ainoastaan autenttisen oppimateriaalin käyttö edistäisi oppimista vaan lähes poikkeuksetta oppilaat kokivat keinotekoisen oppimateriaalin olevan hyödyllistä opetuksessa. Näin ollen tutkimus näyttää toteen erilaisten oppimateriaalien käytön merkityksellisyyden vieraan kielen opetuksessa.