Technology’s aid to learning and learners with differerent learning styles Pupils’ assessment

 Tutkimuksen tarkoituksena oli lähteä selvittämään erilaisten oppijoiden käsityksiä teknisten apuvälineiden käytön hyödyllisyydestä heidän oppimiselleen. Tutkimuksessa etsitään vastauksia muun muassa seuraavanlaisiin kysymyksiin: Mitkä ovat oppilaiden omat kokemukset siitä kuinka teknisten apuväl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Penttinen, Maija-Leena
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20320
_version_ 1826225805231915008
author Penttinen, Maija-Leena
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Penttinen, Maija-Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Penttinen, Maija-Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Penttinen, Maija-Leena
datasource_str_mv jyx
description  Tutkimuksen tarkoituksena oli lähteä selvittämään erilaisten oppijoiden käsityksiä teknisten apuvälineiden käytön hyödyllisyydestä heidän oppimiselleen. Tutkimuksessa etsitään vastauksia muun muassa seuraavanlaisiin kysymyksiin: Mitkä ovat oppilaiden omat kokemukset siitä kuinka teknisten apuvälineiden käyttö opetuksessa hyödyttää heitä parhaiten? Mitkä apuvälineet ovat toimivimpia ja millä tavalla he kokevat hyötyvänsä niiden käytöstä? Lisäksi tutkimuksessa sivutaan kysymyksiä siitä, miten erilaisten teknisten apuvälineiden käyttö ottaa erilaiset oppimistyylit huomioon sekä miten se hyödyttää erilaisia oppijoita. Tutkimus pyrkii myös selvittämään, vastaako oppilaan oppimistyyli hänen omia käsityksiään ja mieltymyksiään siitä, miten hän oppii parhaiten vai löytyykö oppilaiden oppimistyylien ja käsitysten välillä eroja tai samankaltaisuuksia. Tutkimusaineisto koostui seitsemäs- ja yhdeksäsluokkalaisilla teetetystä kyselystä. Kysely oli kaksiosainen: ensin selvitettiin oppilaiden oppimistyylit ja toisessa osiossa oppilaan tuli vastata kysymyksiin oppitunneilla yleisimmin käytettyjen teknisten apuvälineiden käytöstä sekä niiden hyödyllisyydestä heidän oppimisensa kannalta. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka oppilaat tiedostavat sekä arvostavat teknisten apuvälineiden hyödyllisyyttä oppimiselle ja ymmärtämiselle, he eivät ole täysin tietoisia teknologian opetuskäytön mahdollisuuksista, oman oppimisen arviointi on haastavaa ja yhteyden näkeminen näiden välineiden ja oppimisen välillä on heille vaikeaa. 
first_indexed 2024-09-11T08:52:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttinen, Maija-Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-06-15T13:43:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-06-15T13:43:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20320", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Tutkimuksen tarkoituksena oli l\u00e4hte\u00e4 selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n erilaisten oppijoiden k\u00e4sityksi\u00e4\r\nteknisten apuv\u00e4lineiden k\u00e4yt\u00f6n hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 heid\u00e4n oppimiselleen. Tutkimuksessa\r\netsit\u00e4\u00e4n vastauksia muun muassa seuraavanlaisiin kysymyksiin: Mitk\u00e4 ovat oppilaiden\r\nomat kokemukset siit\u00e4 kuinka teknisten apuv\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00f6 opetuksessa hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4\r\nheit\u00e4 parhaiten? Mitk\u00e4 apuv\u00e4lineet ovat toimivimpia ja mill\u00e4 tavalla he kokevat\r\nhy\u00f6tyv\u00e4ns\u00e4 niiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4? Lis\u00e4ksi tutkimuksessa sivutaan kysymyksi\u00e4 siit\u00e4, miten\r\nerilaisten teknisten apuv\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00f6 ottaa erilaiset oppimistyylit huomioon sek\u00e4\r\nmiten se hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 erilaisia oppijoita. Tutkimus pyrkii my\u00f6s selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, vastaako\r\noppilaan oppimistyyli h\u00e4nen omia k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n ja mieltymyksi\u00e4\u00e4n siit\u00e4, miten h\u00e4n oppii\r\nparhaiten vai l\u00f6ytyyk\u00f6 oppilaiden oppimistyylien ja k\u00e4sitysten v\u00e4lill\u00e4 eroja tai\r\nsamankaltaisuuksia.\r\nTutkimusaineisto koostui seitsem\u00e4s- ja yhdeks\u00e4sluokkalaisilla teetetyst\u00e4\r\nkyselyst\u00e4. Kysely oli kaksiosainen: ensin selvitettiin oppilaiden oppimistyylit ja toisessa\r\nosiossa oppilaan tuli vastata kysymyksiin oppitunneilla yleisimmin k\u00e4ytettyjen teknisten\r\napuv\u00e4lineiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 niiden hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 heid\u00e4n oppimisensa kannalta.\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 vaikka oppilaat tiedostavat sek\u00e4 arvostavat teknisten\r\napuv\u00e4lineiden hy\u00f6dyllisyytt\u00e4 oppimiselle ja ymm\u00e4rt\u00e4miselle, he eiv\u00e4t ole t\u00e4ysin tietoisia\r\nteknologian opetusk\u00e4yt\u00f6n mahdollisuuksista, oman oppimisen arviointi on haastavaa ja\r\nyhteyden n\u00e4keminen n\u00e4iden v\u00e4lineiden ja oppimisen v\u00e4lill\u00e4 on heille vaikeaa.\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-06-15T13:43:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nProseminaaritutkielma_Maija Penttinen.pdf: 551539 bytes, checksum: 89a562171161b51bdb27840cfb10f624 (MD5)\nlicense.xml: 4429 bytes, checksum: 5226747288653babbd0a9db5f50a6197 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-06-15T13:43:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nProseminaaritutkielma_Maija Penttinen.pdf: 551539 bytes, checksum: 89a562171161b51bdb27840cfb10f624 (MD5)\nlicense.xml: 4429 bytes, checksum: 5226747288653babbd0a9db5f50a6197 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "technology in teaching", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Learning styles", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Technology\u2019s aid to learning and learners with differerent learning styles : Pupils\u2019 assessment", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200906151732", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20320
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/addb23b7-1c08-4bab-8aca-3a59c375654b\/download","text":"Proseminaaritutkielma_Maija Penttinen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Penttinen, Maija-Leena Technology’s aid to learning and learners with differerent learning styles : Pupils’ assessment technology in teaching Learning styles English Englannin kieli
title Technology’s aid to learning and learners with differerent learning styles : Pupils’ assessment
title_full Technology’s aid to learning and learners with differerent learning styles : Pupils’ assessment
title_fullStr Technology’s aid to learning and learners with differerent learning styles : Pupils’ assessment Technology’s aid to learning and learners with differerent learning styles : Pupils’ assessment
title_full_unstemmed Technology’s aid to learning and learners with differerent learning styles : Pupils’ assessment Technology’s aid to learning and learners with differerent learning styles : Pupils’ assessment
title_short Technology’s aid to learning and learners with differerent learning styles
title_sort technology s aid to learning and learners with differerent learning styles pupils assessment
title_sub Pupils’ assessment
title_txtP Technology’s aid to learning and learners with differerent learning styles : Pupils’ assessment
topic technology in teaching Learning styles English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English Learning styles technology in teaching
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20320 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200906151732
work_keys_str_mv AT penttinenmaijaleena technologysaidtolearningandlearnerswithdiffererentlearningstylespupilsassess