Technology’s aid to learning and learners with differerent learning styles Pupils’ assessment

 Tutkimuksen tarkoituksena oli lähteä selvittämään erilaisten oppijoiden käsityksiä teknisten apuvälineiden käytön hyödyllisyydestä heidän oppimiselleen. Tutkimuksessa etsitään vastauksia muun muassa seuraavanlaisiin kysymyksiin: Mitkä ovat oppilaiden omat kokemukset siitä kuinka teknisten apuväl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Penttinen, Maija-Leena
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20320
Description
Summary: Tutkimuksen tarkoituksena oli lähteä selvittämään erilaisten oppijoiden käsityksiä teknisten apuvälineiden käytön hyödyllisyydestä heidän oppimiselleen. Tutkimuksessa etsitään vastauksia muun muassa seuraavanlaisiin kysymyksiin: Mitkä ovat oppilaiden omat kokemukset siitä kuinka teknisten apuvälineiden käyttö opetuksessa hyödyttää heitä parhaiten? Mitkä apuvälineet ovat toimivimpia ja millä tavalla he kokevat hyötyvänsä niiden käytöstä? Lisäksi tutkimuksessa sivutaan kysymyksiä siitä, miten erilaisten teknisten apuvälineiden käyttö ottaa erilaiset oppimistyylit huomioon sekä miten se hyödyttää erilaisia oppijoita. Tutkimus pyrkii myös selvittämään, vastaako oppilaan oppimistyyli hänen omia käsityksiään ja mieltymyksiään siitä, miten hän oppii parhaiten vai löytyykö oppilaiden oppimistyylien ja käsitysten välillä eroja tai samankaltaisuuksia. Tutkimusaineisto koostui seitsemäs- ja yhdeksäsluokkalaisilla teetetystä kyselystä. Kysely oli kaksiosainen: ensin selvitettiin oppilaiden oppimistyylit ja toisessa osiossa oppilaan tuli vastata kysymyksiin oppitunneilla yleisimmin käytettyjen teknisten apuvälineiden käytöstä sekä niiden hyödyllisyydestä heidän oppimisensa kannalta. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka oppilaat tiedostavat sekä arvostavat teknisten apuvälineiden hyödyllisyyttä oppimiselle ja ymmärtämiselle, he eivät ole täysin tietoisia teknologian opetuskäytön mahdollisuuksista, oman oppimisen arviointi on haastavaa ja yhteyden näkeminen näiden välineiden ja oppimisen välillä on heille vaikeaa.