As much English as possible A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices

 Kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon painoarvo vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa on kasvanut viime vuosina, mikä on lisännyt huomiota myös opettajien kielenkäyttöön. Tämän proseminaaritutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkä verran englannin opettajat käyttä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Miettinen, Elisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20274
_version_ 1826225812214382592
author Miettinen, Elisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Miettinen, Elisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Miettinen, Elisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Miettinen, Elisa
datasource_str_mv jyx
description  Kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon painoarvo vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa on kasvanut viime vuosina, mikä on lisännyt huomiota myös opettajien kielenkäyttöön. Tämän proseminaaritutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkä verran englannin opettajat käyttävät tunneillaan englantia ja suomea ja miten he perustelevat kielivalintojaan. Taustana käytettiin teoreettista keskustelua kohdekielen ja äidinkielen hyödyistä kohdekielen oppimisen kannalta sekä aiempia tutkimustuloksia opettajien kielenkäytöstä. Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta videokuvatusta kahdeksannen luokan englannin tunnista ja tunnit pitäneiden opettajien haastatteluista. Toisella opettajalla (A) oli 25 vuoden työkokemus, kun taas toinen opettaja (B) oli noin kaksi vuotta aiemmin valmistunut sijainen. Analyysin pääpaino oli haastatteluvastausten laadullisessa analysoinnissa videoitujen tuntien ja aiempien tutkimustulosten valossa. Tutkimukseen sisältyi myös määrällinen osa, jossa arvioitiin, kuinka paljon opettajat käyttivät kohdekieltä ja äidinkieltä. Tutkimukseen osallistuneet opettajat halusivat käyttää mahdollisimman paljon englantia, sillä he kokivat oppilaiden altistamisen sille hyödylliseksi ja tärkeäksi. Kuvattujen tuntien perusteella heidän kielenkäytössään oli kuitenkin eroja. Opettaja A käytti kohdekieltä käytännössä koko ajan eli 100 %. Opettaja B puhui englantia 47 % ajasta, mutta hänen kielivalintansa jakautuivat kahteen osaan. Alkutunnista hän käytti 99 % englantia mutta lopputunnista vain 5 %, ilman että tälle löytyi kattavaa selitystä. Tärkeimmät syyt käyttää äidinkieltä olivat kieliopin opettaminen, kurinpito ja selitykset ja käännökset suomeksi ellei oppilas ymmärrä jotakin. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että opettajan positiivinen käsitys omasta suullisesta kielitaidosta lisää kohdekielen käyttöä. Aineiston rajallisuuden takia tulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehdä laajempia johtopäätöksiä, ja jatkotutkimusta tarvitaan niin opettajien kielenkäytön kuin heidän motiiviensa osalta.   
first_indexed 2024-09-11T08:53:04Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Miettinen, Elisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-06-04T09:33:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-06-04T09:33:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20274", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon painoarvo vieraiden\r\nkielten oppimisessa ja opettamisessa on kasvanut viime vuosina, mik\u00e4 on lis\u00e4nnyt\r\nhuomiota my\u00f6s opettajien kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. T\u00e4m\u00e4n proseminaaritutkimuksen\r\ntarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4 verran englannin opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tunneillaan\r\nenglantia ja suomea ja miten he perustelevat kielivalintojaan. Taustana k\u00e4ytettiin\r\nteoreettista keskustelua kohdekielen ja \u00e4idinkielen hy\u00f6dyist\u00e4 kohdekielen oppimisen\r\nkannalta sek\u00e4 aiempia tutkimustuloksia opettajien kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4.\r\nTutkimuksen aineisto koostui kahdesta videokuvatusta kahdeksannen luokan\r\nenglannin tunnista ja tunnit pit\u00e4neiden opettajien haastatteluista. Toisella opettajalla\r\n(A) oli 25 vuoden ty\u00f6kokemus, kun taas toinen opettaja (B) oli noin kaksi vuotta\r\naiemmin valmistunut sijainen. Analyysin p\u00e4\u00e4paino oli haastatteluvastausten\r\nlaadullisessa analysoinnissa videoitujen tuntien ja aiempien tutkimustulosten\r\nvalossa. Tutkimukseen sis\u00e4ltyi my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen osa, jossa arvioitiin, kuinka paljon\r\nopettajat k\u00e4yttiv\u00e4t kohdekielt\u00e4 ja \u00e4idinkielt\u00e4.\r\nTutkimukseen osallistuneet opettajat halusivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 mahdollisimman paljon\r\nenglantia, sill\u00e4 he kokivat oppilaiden altistamisen sille hy\u00f6dylliseksi ja t\u00e4rke\u00e4ksi.\r\nKuvattujen tuntien perusteella heid\u00e4n kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n oli kuitenkin eroja. Opettaja\r\nA k\u00e4ytti kohdekielt\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 koko ajan eli 100 %. Opettaja B puhui englantia\r\n47 % ajasta, mutta h\u00e4nen kielivalintansa jakautuivat kahteen osaan. Alkutunnista h\u00e4n\r\nk\u00e4ytti 99 % englantia mutta lopputunnista vain 5 %, ilman ett\u00e4 t\u00e4lle l\u00f6ytyi kattavaa\r\nselityst\u00e4. T\u00e4rkeimm\u00e4t syyt k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 \u00e4idinkielt\u00e4 olivat kieliopin opettaminen, kurinpito\r\nja selitykset ja k\u00e4\u00e4nn\u00f6kset suomeksi ellei oppilas ymm\u00e4rr\u00e4 jotakin. Tulosten\r\nperusteella vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 opettajan positiivinen k\u00e4sitys omasta suullisesta\r\nkielitaidosta lis\u00e4\u00e4 kohdekielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Aineiston rajallisuuden takia tulosten\r\nperusteella ei kuitenkaan voi tehd\u00e4 laajempia johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, ja jatkotutkimusta\r\ntarvitaan niin opettajien kielenk\u00e4yt\u00f6n kuin heid\u00e4n motiiviensa osalta.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-06-04T09:33:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nmiettinen_elisa.pdf: 228546 bytes, checksum: 2914fad230636813d1b33cddb1220b54 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-06-04T09:33:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nmiettinen_elisa.pdf: 228546 bytes, checksum: 2914fad230636813d1b33cddb1220b54 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "codeswitching", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "target language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a foreign language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200906041692", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20274
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a0218ae2-3a9b-4726-a7e4-0296aaf9ff24\/download","text":"miettinen_elisa.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Miettinen, Elisa As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices codeswitching target language English as a foreign language language education English Englannin kieli
title As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
title_full As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
title_fullStr As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
title_full_unstemmed As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
title_short As much English as possible
title_sort as much english as possible a study on two secondary school english teachers language use and the motives behind their language choices
title_sub A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
title_txtP As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
topic codeswitching target language English as a foreign language language education English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English as a foreign language codeswitching language education target language
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20274 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200906041692
work_keys_str_mv AT miettinenelisa asmuchenglishaspossibleastudyontwosecondaryschoolenglishteacherslanguageuseandthe