Attitudes towards the English language A comparison between a CLIL class and a regular class

 Sanomattakin on selvää, että oppilaiden kieliasenteet vaikuttavat heidän suhtautumiseensa opetettavaa kieltä ja sen eri osa-alueita kohtaan. Suomalaisten oppilaiden asenteet englannin kieltä kohtaan ovat tutkimusten mukaan melko positiivisia. Suomen kouluissa on kuitenkin nykyään monia erilaisia...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pirskanen, Heidi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20134
Kuvaus
Yhteenveto: Sanomattakin on selvää, että oppilaiden kieliasenteet vaikuttavat heidän suhtautumiseensa opetettavaa kieltä ja sen eri osa-alueita kohtaan. Suomalaisten oppilaiden asenteet englannin kieltä kohtaan ovat tutkimusten mukaan melko positiivisia. Suomen kouluissa on kuitenkin nykyään monia erilaisia opetusmetodeja, mutta niiden vaikutusta asenteisiin englannin kieltä kohtaan ei ole vielä tutkittu paljoakaan. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia eroja englanninkielisessä CLIL-opetuksessa olleiden oppilaiden ja tavallisessa opetuksessa olleiden oppilaiden asenteissa englannin kieltä kohtaan oli. Tutkimuksen aineisto kerättiin alakoulun 6.-luokkalaisilta (N=48) lyhyen kyselylomakkeen avulla. Tulokset osoittivat, että eroja todellakin löytyi. CLIL-opetuksessa olleiden oppilaiden asenteet englantia kohtaan olivat hieman positiivisemmat kuin tavallisessa opetuksessa olleiden. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi kielenopetusta suunniteltaessa. Jos oppilaiden asenteet englantia kohtaan ovat tiedossa, voidaan kehittää uusia menetelmiä, jotka innostavat oppilaita entisestään opiskelemaan englantia ja parantavat heidän asenteitaan kieltä kohtaan. Tavallisen opetuksen metodeja voidaan myös parantaa ottamalla mallia CLIL-opetuksen metodeista.