fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokkonen, Tiia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-25T09:23:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-25T09:23:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20107", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Tutkielman tavoitteena oli tarkastella, kuinka opettajan tapa kommunikoida\r\nluokkansa ja yksitt\u00e4isten noin 15 18-vuotiaiden oppilaidensa kanssa vaikuttaa\r\nvallitsevaan oppimisilmapiiriin. Kysymyst\u00e4 tarkasteltiin fiktiivisten l\u00e4hteiden kautta,\r\nja aineistona k\u00e4ytettiin kolmea erilaista datan\u00e4ytett\u00e4, jotka oli julkaistu eri\r\nvuosikymmenin\u00e4: Dead Poets Society (Kuolleiden runoilijoiden seura) 1980-luvulla,\r\nDangerous minds (Levottomat sielut) 1990-luvulla ja Harry Potter and the Order of\r\nPhoenix (Harry Potter ja Feeniksin kilta) 2000-luvun alussa. Tutkielmassa k\u00e4ytetty\u00e4\r\ndataa k\u00e4ytettiin taustakirjallisuuden kanssa ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa kyseess\u00e4 olevan\r\ntutkimuskysymyksen analysoimiseen.\r\nJokaisesta datan\u00e4ytteest\u00e4 otettiin kattava m\u00e4\u00e4r\u00e4 esimerkkej\u00e4 opettajan ja\r\noppilaan v\u00e4lisist\u00e4 kommunikaatioista. N\u00e4it\u00e4 esimerkkej\u00e4 analysoitiin ja tuloksia\r\nvertailtiin kesken\u00e4\u00e4n. Analyysissa kiinnitettiin huomiota siihen, miten opiskelijat\r\nsuhtautuvat opettajan kommunikaatioon ja mink\u00e4laisia vaikutuksia t\u00e4ll\u00e4 oli\r\noppimisen mielekkyyteen sek\u00e4 oppimisen onnistumiseen. Huomion kohteena oli\r\nmy\u00f6s vertaisryhmien toiminta, eli millainen oppimistilanne oli, kun opettajana oli\r\nkanssaopiskelija eik\u00e4 koulutettu opettaja. Vertailua teht\u00e4ess\u00e4 kiinnitettiin huomiota\r\neritoten samankaltaisuuksiin, joita eri datan\u00e4ytteist\u00e4 l\u00f6ytyi.\r\nAnalyysissa selvisi, ett\u00e4 opettajan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 \u00e4\u00e4nens\u00e4vyll\u00e4 oli eritt\u00e4in suuri\r\nrooli oppimisen mielekkyyteen. Kylm\u00e4 ja pist\u00e4v\u00e4 \u00e4\u00e4ni ei her\u00e4tt\u00e4nyt oppilaissa halua\r\nsuurempaan kommunikointiin oppimistilanteessa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi puheen sis\u00e4lt\u00f6\r\nvaikutti oppimisessa k\u00e4ytettyyn vuorovaikutukseen, sill\u00e4 oppilaita alentavasti\r\npuhuttelevien opettajien opetuksessa oli kommunikoinnilla selke\u00e4sti pienempi\r\nmerkitys kuin opettajien, jotka vitsailivat oppilaiden kanssa ja olivat puheissaan\r\nkannustavia. Huomioitavaa oli my\u00f6s, ett\u00e4 vertaisryhm\u00e4n antama opetus vaikutti\r\noppimisilmapiiriin my\u00f6nteisesti, jos oppilaat saivat itse valita, kuka vertainen heit\u00e4\r\nopetti.\r\nAnalyysia olisi ollut mahdollisuus selvitt\u00e4\u00e4 pidemm\u00e4llekin vaihtelemalla\r\ndatan\u00e4ytteit\u00e4, ottamalla enemm\u00e4n esimerkkej\u00e4 jokaisesta n\u00e4ytteest\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4\r\nuseampia l\u00e4hteit\u00e4. Kirjallisuus ja elokuvateollisuus tarjoavat useita teoksia, joita voisi\r\nk\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n opettajan kommunikoinnin t\u00e4rkeyden tutkimiseen t\u00e4ss\u00e4 analyysissa\r\nk\u00e4ytettyjen datan\u00e4ytteiden lis\u00e4ksi.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-25T09:23:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nkokkonen_tiia.pdf: 100012 bytes, checksum: 002730df8971c45604f41fc951491fd0 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-25T09:23:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nkokkonen_tiia.pdf: 100012 bytes, checksum: 002730df8971c45604f41fc951491fd0 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English teaching", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Classroom discourse", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905251624", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|