Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers?

 Tämä laadullinen tutkimus tuo yhden näkökulman globaaliin keskusteluun siitä ovatko englantia äidinkielenään puhuvat opettajat, omilla ääntämis- ja kielenkäyttötavoillaan, tarpeellisia opiskeltaessa englantia vieraana kielenä (EFL). Tutkimus keskittyi suomalaisten yritysmaailmassa olevien aikuis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Burns, Graham
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20078
Description
Summary: Tämä laadullinen tutkimus tuo yhden näkökulman globaaliin keskusteluun siitä ovatko englantia äidinkielenään puhuvat opettajat, omilla ääntämis- ja kielenkäyttötavoillaan, tarpeellisia opiskeltaessa englantia vieraana kielenä (EFL). Tutkimus keskittyi suomalaisten yritysmaailmassa olevien aikuisten mielipiteisiin, käsityksiin ja kokemuksiin englanninkielen opiskelusta sekä suomalaisten (ei-natiiven) että englantia äidinkielenään puhuvien opettajien (natiivien) johdolla. Tutkimukseen osallistujat edustivat sekä eri ammattikuntia että eri maantieteellisiä alueita ympäri Suomea. Tutkimuksella oli kolme selkeää tavoitetta. Ensiksi tavoitteena oli tutkia, kokivatko osallistujat saavansa enemmän kilpailuetua yrityksensä englanninkielisten asioiden hoitamiseen natiivikielenopettajien johdolla. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvittää osallistujien näkemyksiä siitä kuinka hyvin ei-natiivit kielenopettajat pystyivät tarjoamaan tietoa englanninkieleen liittyvistä kulttuurisista nyansseista. Kolmantena tavoitteena oli selvittää osallistujien mielipiteitä ja syitä siihen, kumpi opettajaryhmä tarjoaisi parempaa tukea oppijoiden kielioppi- ja ääntämisongelmiin. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoitujen kyselylomakkeiden (N=25) ja viiden puoli-strukturoidun henkilöhaastattelun avulla. Tulokset osoittivat, että osallistujat kokivat saavansa enemmän kilpailuetua englanninkielellä tapahtuvaan yritystoimintaansa, kun opettajana oli alkuperäiskielenpuhuja. Selvästi merkityksellisempänä osallistujat kuitenkin kokivat itseluottamuksen kasvamisen, kun opetus oli tapahtunut natiivikielenopettajan johdolla. Osallistujat kokivat vahvasti, että alkuperäiskielenpuhujat pystyivät parhaiten tarjoamaan syvempää tietoa englanninkieleen liittyvistä kulttuurisista nyansseista, mikä koettiin painavimmaksi syyksi hakeutua natiivikielenopettajan koulutettavaksi. Osallistujien näkemykset siitä kumpi opettajaryhmä pystyisi paremmin tukemaan opiskelijaa kielioppi- ja ääntämisongelmissa oli varsin selkeä. Kielioppiongelmissa ei-nativiit kielenopettajat koettiin selkeästi tehokkaampana, koska oppijat pysyivät vahvistamaan ymmärryksensä kielioppiongelmista omalla äidinkielellään. Sitä vastoin ääntämiskysymyksissä natiivikielenopettajat koettiin tehokkaampana, sillä vastaajat kokivat omaavansa vahvan suomalaisaksentin, jota pystyttiin vähentämään toistamalla naiiviopettajien ääntämistä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneet suomalaisen yritysmaailman edustajat kokivat molempien sekä natiivien että ei-natiivien kieltenopettajien tarpeellisuuden englantia vieraana kielenä opiskeltaessa.