Vocabulary learning strategies a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning

     Oppimisstrategiat ovat olennainen osa vieraan kielen omaksumista, ja ne ovat jo pitkään olleet laajan tutkimuksen kohteena. Sanaston oppiminen nähdään yhä tärkeämpänä osana kielitaitoa ja koulujen opetusohjelmaa, minkä vuoksi sanaston oppimisstrategiat ovat kasvava tutkimuskohde kielitietees...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Leppänen, Jenni, Määttä, Liisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20033
_version_ 1826225805333626880
author Leppänen, Jenni Määttä, Liisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leppänen, Jenni Määttä, Liisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leppänen, Jenni Määttä, Liisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leppänen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description      Oppimisstrategiat ovat olennainen osa vieraan kielen omaksumista, ja ne ovat jo pitkään olleet laajan tutkimuksen kohteena. Sanaston oppiminen nähdään yhä tärkeämpänä osana kielitaitoa ja koulujen opetusohjelmaa, minkä vuoksi sanaston oppimisstrategiat ovat kasvava tutkimuskohde kielitieteessä. Suuri osa uusien sanojen oppimisesta on kuitenkin oppilaiden omalla ajalla tapahtuvaa itsenäistä työskentelyä, ja tutkimus oppilaiden omista käsityksistä eri strategioiden käytöstä ja tehokkuudesta on ollut vähäisempää. Tämä kandidaatin tutkielma keskittyi selvittämään, millaisia strategioita lukion 1. vuoden opiskelijat käyttävät opiskellessaan sanastoa itsenäisesti, kuinka sitoutuneita he ovat sanaston laajentamiseen ajallisesti ja tavoitteellisesti katsottuna, ja mikä heidän mielestä on koulun panos strategioiden opettamisessa. Aineisto kerättiin kvalitatiivisia teemahaastatteluita sekä kvantitatiivista web-kyselyä käyttäen, ja kaikki tutkimukseen osallistuneet henkilöt olivat Jyväskylän Lyseon lukion 1. vuoden opiskelijoita. Tulokset osoittavat, että opiskelijat käyttivät tiettyjä, lähinnä kognitiivisia ja muististrategioita itsenäisessä opiskelussa, vaikka kokivatkin niiden opetuksen koulussa olleen hyvin vähäistä. Opiskelijoiden käsitykset eri keinojen tehokkuudesta olivat usein ristiriidassa heidän käyttämiensä strategioiden kanssa. Tavoitteiden asettaminen sanaston oppimiseen oli yleistä, joskin jako koulun sisälle ja sen ulkopuolelle rajoittuviin tavoitteisiin oli osallistuneiden kesken ilmeinen.      
first_indexed 2012-12-06T00:00:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Liisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-07T09:28:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-07T09:28:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20033", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0Oppimisstrategiat ovat olennainen osa vieraan kielen omaksumista, ja ne ovat jo pitk\u00e4\u00e4n\r\nolleet laajan tutkimuksen kohteena. Sanaston oppiminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 osana\r\nkielitaitoa ja koulujen opetusohjelmaa, mink\u00e4 vuoksi sanaston oppimisstrategiat ovat kasvava\r\ntutkimuskohde kielitieteess\u00e4. Suuri osa uusien sanojen oppimisesta on kuitenkin oppilaiden\r\nomalla ajalla tapahtuvaa itsen\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6skentely\u00e4, ja tutkimus oppilaiden omista k\u00e4sityksist\u00e4 eri\r\nstrategioiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja tehokkuudesta on ollut v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4 kandidaatin tutkielma\r\nkeskittyi selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia strategioita lukion 1. vuoden opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t\r\nopiskellessaan sanastoa itsen\u00e4isesti, kuinka sitoutuneita he ovat sanaston laajentamiseen\r\najallisesti ja tavoitteellisesti katsottuna, ja mik\u00e4 heid\u00e4n mielest\u00e4 on koulun panos strategioiden\r\nopettamisessa.\r\nAineisto ker\u00e4ttiin kvalitatiivisia teemahaastatteluita sek\u00e4 kvantitatiivista web-kysely\u00e4\r\nk\u00e4ytt\u00e4en, ja kaikki tutkimukseen osallistuneet henkil\u00f6t olivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n Lyseon lukion 1.\r\nvuoden opiskelijoita. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 opiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t tiettyj\u00e4, l\u00e4hinn\u00e4\r\nkognitiivisia ja muististrategioita itsen\u00e4isess\u00e4 opiskelussa, vaikka kokivatkin niiden opetuksen\r\nkoulussa olleen hyvin v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Opiskelijoiden k\u00e4sitykset eri keinojen tehokkuudesta olivat\r\nusein ristiriidassa heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4miens\u00e4 strategioiden kanssa. Tavoitteiden asettaminen\r\nsanaston oppimiseen oli yleist\u00e4, joskin jako koulun sis\u00e4lle ja sen ulkopuolelle rajoittuviin\r\ntavoitteisiin oli osallistuneiden kesken ilmeinen.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-07T09:28:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nlepp\u00e4nen_m\u00e4\u00e4tt\u00e4.pdf: 288364 bytes, checksum: 8a2f1a2aa469373332487d35d8ec2540 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-07T09:28:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nlepp\u00e4nen_m\u00e4\u00e4tt\u00e4.pdf: 288364 bytes, checksum: 8a2f1a2aa469373332487d35d8ec2540 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "incidental learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "metacognitive strategies", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cognitive strategies", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social strategies", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "memory strategies", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary learning strategies,", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students\u2019 independent vocabulary learning", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905071546", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20033
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/df484f11-7113-4daa-a0f7-7510cc700e32\/download","text":"lepp\u00e4nen_m\u00e4\u00e4tt\u00e4.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppänen, Jenni Määttä, Liisa Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning incidental learning metacognitive strategies cognitive strategies social strategies memory strategies vocabulary learning strategies, English Englannin kieli
title Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning
title_full Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning
title_fullStr Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning
title_full_unstemmed Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning
title_short Vocabulary learning strategies
title_sort vocabulary learning strategies a study on finnish first year high school students independent vocabulary learning
title_sub a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning
title_txtP Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning
topic incidental learning metacognitive strategies cognitive strategies social strategies memory strategies vocabulary learning strategies, English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English cognitive strategies incidental learning memory strategies metacognitive strategies social strategies vocabulary learning strategies,
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20033 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905071546
work_keys_str_mv AT leppänenjenni vocabularylearningstrategiesastudyonfinnishfirstyearhighschoolstudentsindependentv