Summary: | Käytettävyyden tutkiminen on vasta viime vuosina levittäytynyt osaksi pelejä perinteisistä
ohjelmistosovelluksista. Tämän seurauksena puhutaankin jo aivan uudesta pelikäytettävyyden
aihepiiristä. Erityisesti pelisovelluksia varten on viime vuosina laadittu erilaisia peliheuristiikkoja,
jotka soveltuvat erilaisiin pelin muodostaviin osa-alueisiin kuten pelimekaniikkaan
ja pelattavuuteen erilaisia peligenrejä ja alustoja unohtamatta. Peliheuristiikat
liittyvät usein tiiviisti osaksi erilaisia käytettävyysmenetelmien kanssa. Tämän kirjallisuuskatsauksen
avulla vertaillaan erilaisia, tunnetuimpia pelikäytettävyysheuristiikkoja,
millaisia heuristiikkoja pelien käytettävyyteen on laadittu ja millaisien käytettävyyden tutkimusmenetelmien
yhteydessä niitä on käytetty. Tutkimus osoitti että eri käytettävyysmenetelmät
sisältävät vaikutteita toisistaan. Huomioitavana seikkana esiintyi heuristiikkalistausten
samankaltaisuus.
|