Toimintajärjestelmän käsitteestä

Toimintajärjestelmä on suomenkielinen vastine englanninkieliselle käsitteelle integrated management systems. Sen juuret ovat 1950-luvulla Japanista alkaneessa laadunhallintaliikkeessä. Laadunhallinta-järjestelmien jälkeen syntyi muista lähtökohdista muita järjestelmiä esim. ympäristö-, työterveys-...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peltola, Tommi
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2005
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19690
Kuvaus
Yhteenveto:Toimintajärjestelmä on suomenkielinen vastine englanninkieliselle käsitteelle integrated management systems. Sen juuret ovat 1950-luvulla Japanista alkaneessa laadunhallintaliikkeessä. Laadunhallinta-järjestelmien jälkeen syntyi muista lähtökohdista muita järjestelmiä esim. ympäristö-, työterveys-, ja turvallisuusjärjestelmiä. Toimintajärjestelmiä perustellaan kilpailuedulla, tuottavuuden ja laadun parantumisella, sidosryhmäsuhteiden kontrolloinnilla ja kustannussäästöillä. Kritiikkiä esitetään niiden hallinnointikeskeisyydestä, monimutkaisuudesta ja kontrolleja lisäävästä luonteesta. Toimintajärjestelmiin liittyy käsitteitä kuten ISO9001, ISO14001, OHSAS 18001, BSC, EFQM, vastuullisuus, benchmarking. Tarkastelemalla voi todeta, että ne antavat yleisesti käytetyn ja hyväksytyn käsitteistön, jonka avulla toimintajärjestelmiä rakennetaan. Mutta mitään yleistä viitekehystä tai standardia toimintajärjestelmälle ei kuitenkaan ole. Toimintajärjestelmä rakentuu edellä mainittujen käsitteiden pohjalta organisaatioon liittyvien sidosryhmien tarpeiden mukaisesti. Tässä kandidaatintutkielmassa määritellään toimintajärjestelmän käsite yleisellä tasolla ja tunnistetaan sitä koskevat tavoitteet.