CRM -järjestelmien käyttöönottoon liittyvät haasteet

Tässä tutkielmassa kartoitetaan asiakkuudenhallinta- eli CRM järjestelmän käyttöönottoon liittyviä ongelmia kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa kar-toitetaan aluksi CRM käsite, asiakkuudenhallinnan taustoja sekä kuinka tieto-järjestelmät liittyvät asiakkuudenhallintaan. Lisäksi tutkielmassa ka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Herranen, Sonja
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2005
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19652
_version_ 1826225799201554432
author Herranen, Sonja
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Herranen, Sonja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Herranen, Sonja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Herranen, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa kartoitetaan asiakkuudenhallinta- eli CRM järjestelmän käyttöönottoon liittyviä ongelmia kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa kar-toitetaan aluksi CRM käsite, asiakkuudenhallinnan taustoja sekä kuinka tieto-järjestelmät liittyvät asiakkuudenhallintaan. Lisäksi tutkielmassa kartoitetaan CRM järjestelmän käyttöönottoon liittyviä ongelmakohtia. Tutkimuksen aihepiiri liittyy olennaisesti yrityksen johtamiseen liittyviin seik-koihin, asiakkuuksienhallintaan, tietojärjestelmiin sekä niiden projekteihin. Ai-he on kiinnostava, sillä tutkimuksen kohteena olevalla tietojärjestelmällä usko-taan olevan merkittäviä hyötyjä yrityksen liiketoiminnalle. Tulokset järjestel-män käyttöönotoista ovat kuitenkin toisistaan poikkeavia; Osa yrityksistä on onnistunut järjestelmän avulla kasvattamaan kannattavuuttaan ja asiakastyyty-väisyyttään. Enemmistö CRM:n käyttöönotoista on kuitenkin epäonnistunut. Tutkimuksen keskeisin tulos oli, ettei voida määritellä yksittäistä tekijää, joka aiheuttaisi käyttöönoton epäonnistumisen, vaan useampi syy vaikutti tilantee-seen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi yrityksessä, jossa pohditaan CRM järjestelmään siirtymistä. 
first_indexed 2012-12-06T00:00:12Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Herranen, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-03-16T06:18:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-03-16T06:18:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2005", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19652", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa kartoitetaan asiakkuudenhallinta- eli CRM j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon liittyvi\u00e4 ongelmia kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa kar-toitetaan aluksi CRM k\u00e4site, asiakkuudenhallinnan taustoja sek\u00e4 kuinka tieto-j\u00e4rjestelm\u00e4t liittyv\u00e4t asiakkuudenhallintaan. Lis\u00e4ksi tutkielmassa kartoitetaan CRM j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon liittyvi\u00e4 ongelmakohtia.\r\nTutkimuksen aihepiiri liittyy olennaisesti yrityksen johtamiseen liittyviin seik-koihin, asiakkuuksienhallintaan, tietoj\u00e4rjestelmiin sek\u00e4 niiden projekteihin. Ai-he on kiinnostava, sill\u00e4 tutkimuksen kohteena olevalla tietoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 usko-taan olevan merkitt\u00e4vi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 yrityksen liiketoiminnalle. Tulokset j\u00e4rjestel-m\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notoista ovat kuitenkin toisistaan poikkeavia; Osa yrityksist\u00e4 on onnistunut j\u00e4rjestelm\u00e4n avulla kasvattamaan kannattavuuttaan ja asiakastyyty-v\u00e4isyytt\u00e4\u00e4n. Enemmist\u00f6 CRM:n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notoista on kuitenkin ep\u00e4onnistunut.\r\nTutkimuksen keskeisin tulos oli, ettei voida m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 yksitt\u00e4ist\u00e4 tekij\u00e4\u00e4, joka aiheuttaisi k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton ep\u00e4onnistumisen, vaan useampi syy vaikutti tilantee-seen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi yrityksess\u00e4, jossa pohditaan CRM j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n siirtymist\u00e4.\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2009-03-13T10:43:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nSonja Herranen.pdf: 141621 bytes, checksum: 7a09496f1995ecc7d2194fc35ec071b5 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@cc.jyu.fi) on 2009-03-16T06:18:50Z (GMT) No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nSonja Herranen.pdf: 141621 bytes, checksum: 7a09496f1995ecc7d2194fc35ec071b5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-03-16T06:18:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nSonja Herranen.pdf: 141621 bytes, checksum: 7a09496f1995ecc7d2194fc35ec071b5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CRM", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Customer relationship management", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "CRM -j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon liittyv\u00e4t haasteet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200903131121", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_19652
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:27Z
main_date 2005-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2005
publishDate 2005
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Herranen, Sonja CRM -järjestelmien käyttöönottoon liittyvät haasteet CRM Customer relationship management asiakkuudenhallinta tietojärjestelmät käyttöönotto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title CRM -järjestelmien käyttöönottoon liittyvät haasteet
title_full CRM -järjestelmien käyttöönottoon liittyvät haasteet
title_fullStr CRM -järjestelmien käyttöönottoon liittyvät haasteet CRM -järjestelmien käyttöönottoon liittyvät haasteet
title_full_unstemmed CRM -järjestelmien käyttöönottoon liittyvät haasteet CRM -järjestelmien käyttöönottoon liittyvät haasteet
title_short CRM -järjestelmien käyttöönottoon liittyvät haasteet
title_sort crm järjestelmien käyttöönottoon liittyvät haasteet
title_txtP CRM -järjestelmien käyttöönottoon liittyvät haasteet
topic CRM Customer relationship management asiakkuudenhallinta tietojärjestelmät käyttöönotto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet CRM Customer relationship management Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakkuudenhallinta käyttöönotto tietojärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19652 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200903131121
work_keys_str_mv AT herranensonja crmjärjestelmienkäyttöönottoonliittyväthaasteet