eCRM:n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa

Webpalvelun menestymisen kannalta on tärkeää huomioda sen käyttäjien eli asiakkaiden tyytyväisyys. eCRM (electronic customer relationship management) on markkinoinnin lähestymistapa, jonka avulla asiakastyytyväisyyttä on tarkoitus parantaa webpalveluissa tavoitteena kohottaa asiakasuskollisuutta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Niina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2005
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19644
_version_ 1826225801450749952
author Heikkinen, Niina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heikkinen, Niina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heikkinen, Niina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heikkinen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Webpalvelun menestymisen kannalta on tärkeää huomioda sen käyttäjien eli asiakkaiden tyytyväisyys. eCRM (electronic customer relationship management) on markkinoinnin lähestymistapa, jonka avulla asiakastyytyväisyyttä on tarkoitus parantaa webpalveluissa tavoitteena kohottaa asiakasuskollisuutta ja sitä kautta yrityksen tuottoa. Tässä tutkielmassa perehdytään eCRM-strategiaan sekä asiakastyytyväisyyden syntymiseen webpalveluissa. Tutkielman päätutkimusongelmana on selvittää, mikä merkitys eCRM:llä on asiakastyytyväisyydelle ja mitkä tekijät yleensäkin vaikuttavat asiakastyytyväisyyden syntyyn webpalveluissa. Tämän lisäksi on tarkoitus selvittää eCRM-käsitteen taustaa ja menetelmiä. Tutkimusongelmaa lähestytään kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielman alkuosan sisältö on kuvaus eCRM:n tavoitteista, taustasta sekä menetelmistä. Tutkielman loppuosassa on selvitetty minkälaiset tekijät vaikuttavat asiakastyytyväisyyden syntymiseen webpalveluissa. Tuloksena on, että eCRM:llä on yleisesti ottaen positiivinen vaikutus asiakastyytyväisyyteen. Vaikutus asiakastyytyväisyyteen on ominaisuudesta riippuen voimakkaampi tai heikompi, ja vaikutus voi myös vaihdella ajan myötä ja toimialasta riippuen. eCRM:llä ei ole kuitenkaan välttämättä vaikutusta myynnin määrään, joten perusasiaa eli myytävän tuotteen tai palvelun laatua ja ominaisuuksia ei pidä unohtaa. 
first_indexed 2024-09-11T08:51:43Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-03-15T13:35:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-03-15T13:35:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2005", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19644", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Webpalvelun menestymisen kannalta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomioda sen k\u00e4ytt\u00e4jien eli\r\nasiakkaiden tyytyv\u00e4isyys. eCRM (electronic customer relationship management) on\r\nmarkkinoinnin l\u00e4hestymistapa, jonka avulla asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 on tarkoitus parantaa\r\nwebpalveluissa tavoitteena kohottaa asiakasuskollisuutta ja sit\u00e4 kautta yrityksen tuottoa.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n eCRM-strategiaan sek\u00e4 asiakastyytyv\u00e4isyyden\r\nsyntymiseen webpalveluissa. Tutkielman p\u00e4\u00e4tutkimusongelmana on selvitt\u00e4\u00e4, mik\u00e4\r\nmerkitys eCRM:ll\u00e4 on asiakastyytyv\u00e4isyydelle ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t yleens\u00e4kin vaikuttavat\r\nasiakastyytyv\u00e4isyyden syntyyn webpalveluissa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi on tarkoitus selvitt\u00e4\u00e4\r\neCRM-k\u00e4sitteen taustaa ja menetelmi\u00e4.\r\nTutkimusongelmaa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielman alkuosan\r\nsis\u00e4lt\u00f6 on kuvaus eCRM:n tavoitteista, taustasta sek\u00e4 menetelmist\u00e4. Tutkielman\r\nloppuosassa on selvitetty mink\u00e4laiset tekij\u00e4t vaikuttavat asiakastyytyv\u00e4isyyden\r\nsyntymiseen webpalveluissa. Tuloksena on, ett\u00e4 eCRM:ll\u00e4 on yleisesti ottaen\r\npositiivinen vaikutus asiakastyytyv\u00e4isyyteen. Vaikutus asiakastyytyv\u00e4isyyteen on\r\nominaisuudesta riippuen voimakkaampi tai heikompi, ja vaikutus voi my\u00f6s vaihdella\r\najan my\u00f6t\u00e4 ja toimialasta riippuen. eCRM:ll\u00e4 ei ole kuitenkaan v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 vaikutusta\r\nmyynnin m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, joten perusasiaa eli myyt\u00e4v\u00e4n tuotteen tai palvelun laatua ja\r\nominaisuuksia ei pid\u00e4 unohtaa.\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2009-03-12T13:33:31Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nNiina Heikkinen.pdf: 244482 bytes, checksum: 203482baafa2af101adc7e02cc44fcca (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@cc.jyu.fi) on 2009-03-15T13:35:58Z (GMT) No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nNiina Heikkinen.pdf: 244482 bytes, checksum: 203482baafa2af101adc7e02cc44fcca (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-03-15T13:35:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nNiina Heikkinen.pdf: 244482 bytes, checksum: 203482baafa2af101adc7e02cc44fcca (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eCRM", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CRM", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Customer relations management", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suhdemarkkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkopalvelut", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "eCRM:n vaikutus asiakastyytyv\u00e4isyyteen webpalveluissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200903121109", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_19644
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2005-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2005
publishDate 2005
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Niina eCRM:n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa eCRM CRM Customer relations management asiakkuudenhallinta suhdemarkkinointi asiakastyytyväisyys verkkopalvelut Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title eCRM:n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa
title_full eCRM:n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa
title_fullStr eCRM:n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa eCRM:n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa
title_full_unstemmed eCRM:n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa eCRM:n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa
title_short eCRM:n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa
title_sort ecrm n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa
title_txtP eCRM:n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa
topic eCRM CRM Customer relations management asiakkuudenhallinta suhdemarkkinointi asiakastyytyväisyys verkkopalvelut Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet CRM Customer relations management Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakastyytyväisyys asiakkuudenhallinta eCRM suhdemarkkinointi verkkopalvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19644 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200903121109
work_keys_str_mv AT heikkinenniina ecrmnvaikutusasiakastyytyväisyyteenwebpalveluissa