Verkkokaupan omaksuminen

Tässä tutkielmassa käsitellään verkkokaupan omaksumista. Tutkielman tarkoituksena on hakea vastuksia kysymyksiin, kuinka verkkokauppa omaksutaan ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Verkkokaupan omaksumiseen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen on tärkeää, kun halutaan tietää, kuinka kuluttajat...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Renko, Jari-Pekka
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2005
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19642
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa käsitellään verkkokaupan omaksumista. Tutkielman tarkoituksena on hakea vastuksia kysymyksiin, kuinka verkkokauppa omaksutaan ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Verkkokaupan omaksumiseen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen on tärkeää, kun halutaan tietää, kuinka kuluttajat omaksuvat verkkokaupat. Verkkokaupan omaksumiseen on perehdytty alan kirjallisuuden ja tutkimusten perusteella. Tutkielmassa muodostetaan kokonaiskuva verkkokauppojen omaksumisesta aiempien tutkimusten ja omaksumisteorioiden avulla. Verkkokaupan käyttö on laajentunut viime vuosina voimakkaasti. Tutkimuksessa perehdytään tarkemmin niihin tekijöihin, jotka ovat mahdollistaneet verkkokaupan käytön laajentumisen kuluttajien keskuudessa. Keskeisimmin kuluttajien päätökseen, hyväksyä tai hylätä verkkokauppa, vaikuttavat tehdyt havainnot. Havainnoidessaan verkkokauppaa kuluttaja arvioi tekijöitä, joita ovat muun muassa hyödyllisyys, helppokäyttöisyys, luottamus ja yhteensopivuus käyttötarkoituksen kanssa. Tekijöiden perusteella tehdyt arviot vaikuttavat kuluttajan omaksumisprosessin etenemiseen ja näin ollen muodostaa koko verkkokaupan omaksumisprosessin ytimen.