Tuotteistaminen ohjelmistoyritysten kasvustrategiana

Tässä tutkielmassa tarkastellaan tuotteistamista ja siihen läheisesti liittyviä käsitteitä erityisesti ohjelmistoyritysten näkökulmasta. Termi tuotteistaminen tarkoittaa tuotteen elementtien standardoimista, sisältäen sekä teknologisia elementtejä että tuotteen markkinointiin ja jakeluun liitty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hänninen, Antti
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2005
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19633
Description
Summary:Tässä tutkielmassa tarkastellaan tuotteistamista ja siihen läheisesti liittyviä käsitteitä erityisesti ohjelmistoyritysten näkökulmasta. Termi tuotteistaminen tarkoittaa tuotteen elementtien standardoimista, sisältäen sekä teknologisia elementtejä että tuotteen markkinointiin ja jakeluun liittyviä kaupallisia elementtejä. Tuotteistaminen parantaa tuottavuutta optimoimalla kustannusrakennetta ja parantamalla resurssien hyödyntämistä, mikä edelleen kasvattaa liikevaihtoa. Tutkimuksen päätavoitteena on löytää materiaalia ja perustella vastaus tutkimusongelmaan millä strategisilla tuotteistamisen keinoilla ohjelmistoyritys voi pyrkiä kasvattamaan liiketoimintaansa? . Aiheeseen on perehdytty pääasiassa kansainvälisen kirjallisuuden sekä suomalaisten ohjelmistoalan tutkimusten ja kyselyjen perusteella. Koottujen näkökantojen ja mallien avulla on pyritty luomaan selkeä kokonaiskäsitys aiheesta, sekä myös käsittelemään aiheen tärkeyttä ja sen kehittämistä suomalaisten ohjelmistoyritysten näkökulmasta.