fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajunen, Nina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2008-09-25T11:04:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2008-09-25T11:04:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18916", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Deduktiivinen ja induktiivinen l\u00e4hestymistapa ovat jo pitk\u00e4\u00e4n kilpailleet kesken\u00e4\u00e4n asemastaan kielen opetuksessa. Useista tutkimuksista huolimatta kummankaan l\u00e4hestymistavan paremmuutta ei ole pystytty osoittamaan. Deduktiivinen l\u00e4hestymistapa seuraa perinteisempi\u00e4 opetusmetodeja, joissa s\u00e4\u00e4nn\u00f6t ja esimerkit annetaan ensin, ja t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen oppilaat soveltavat oppimaansa useissa teht\u00e4viss\u00e4. Induktiivinen l\u00e4hestymistapa puolestaan l\u00e4hestyy opetettavaa asiaa p\u00e4invastaiselta kannalta, jossa oppilaat itse p\u00e4\u00e4ttelev\u00e4t s\u00e4\u00e4nn\u00f6t useista esimerkeist\u00e4. S\u00e4\u00e4nn\u00f6t voidaan t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen k\u00e4yd\u00e4 yhdess\u00e4 l\u00e4pi. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla deduktiivisen ja induktiivisen l\u00e4hestymistavan paremmuutta englannin kieless\u00e4 yksikk\u00f6\u00e4 ja monikkoa opetettaessa sek\u00e4 tarkastella l\u00e4hestymistapojen vaikutuksia pitk\u00e4kestoiseen oppimiseen. Tutkijat ovat havainneet oppilaan oman taitotason vaikuttavan l\u00e4hestymistapojen tehokkuuteen oppimisessa. Koska tulokset eiv\u00e4t kuitenkaan ole johtaneet selke\u00e4\u00e4n lopputulokseen, my\u00f6s t\u00e4m\u00e4 ty\u00f6 tarkastelee oppilaiden taitotason yhteyksi\u00e4 l\u00e4hestymistapoihin.\r\n Tutkimukseen osallistui 32 lukion ensimm\u00e4isen luokan oppilasta kouvolalaisesta lukiosta. Aineisto ker\u00e4ttiin kahdessa osassa vuoden 2007 alussa. Oppilaat jaettiin kahteen tasavertaiseen ryhm\u00e4\u00e4n, joille opetettiin englannin kielen yksikk\u00f6- ja monikkomuotoja joko deduktiivisen tai induktiivisen l\u00e4hestymistavan mukaan. Molemmat ryhm\u00e4t testattiin v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti opetustuokion (\u00e1 45 minuuttia) j\u00e4lkeen, sek\u00e4 uudestaan nelj\u00e4n viikon kuluttua kurssikokeen yhteydess\u00e4. Tutkimus oli l\u00e4hestymistavaltaan laadullinen ja tulokset analysoitiin tilastollisesti k\u00e4ytt\u00e4en t-testi\u00e4. Lis\u00e4ksi oppilaiden taitotasoa verrattiin l\u00e4hestymistapojen toimivuuteen laskemalla ryhmien keskiarvot kolmella eri taitotasolla: tyydytt\u00e4v\u00e4, hyv\u00e4 ja kiitett\u00e4v\u00e4.\r\n Tutkimuksen tulokset seurasivat pitk\u00e4lti aikaisemmin suoritettuja tutkimuksia, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4k\u00e4\u00e4n tutkimus ei pystynyt osoittamaan selke\u00e4\u00e4 eroa paremmuudessa tutkimusten v\u00e4lill\u00e4. Deduktiivinen l\u00e4hestymismetodi tuotti hieman korkeammat tulokset molemmissa testeiss\u00e4, mutta n\u00e4m\u00e4 eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitt\u00e4vi\u00e4. Pitk\u00e4kestoisessa oppimisessa sen sijaan induktiivisen ryhm\u00e4n erot ensimm\u00e4isen ja my\u00f6hemm\u00e4n testin v\u00e4lill\u00e4 olivat mielenkiintoiset, sill\u00e4 suoritukset laskivat merkitt\u00e4v\u00e4sti toisessa testiss\u00e4. Lis\u00e4tutkimusta tarvittaisiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mist\u00e4 erot johtuvat. My\u00f6s deduktiivisen ryhm\u00e4n suoritus laski, mutta sill\u00e4 ei ollut tilastollista merkitt\u00e4vyytt\u00e4. Pitk\u00e4kestoisen oppimisen kannalta tulokset eiv\u00e4t siis olleet kannustavia. Verratessa oppilaiden taitotasoa l\u00e4hestymistapoihin tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 tyydytt\u00e4v\u00e4n tason oppilaat saivat parempia tuloksia induktiivisen l\u00e4hestymistavan kautta, kun taas hyv\u00e4t ja kiitett\u00e4v\u00e4n tason oppilaat hy\u00f6tyiv\u00e4t enemm\u00e4n deduktiivisesta tavasta. Tuloksia ei kuitenkaan varmistettu tilastollisen merkitt\u00e4vyyden kautta, joten ne ovat vain suuntaa antavia. Lis\u00e4tutkimuksia kaivattaisiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n eroja tarkemmin, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkimus oli pieni tilastolliseksi tutkimukseksi ja selvitti l\u00e4hestymismetodeja vain yhdelt\u00e4 suunnalta.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2008-09-25T11:04:34Z\nNo. of bitstreams: 2\nPajunen_Nina_kandi.app.puuttuu.pdf: 194244 bytes, checksum: 1faa803f83a4585ec2474157b7adba94 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2008-09-25T11:04:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nPajunen_Nina_kandi.app.puuttuu.pdf: 194244 bytes, checksum: 1faa803f83a4585ec2474157b7adba94 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inductive approach", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "deductive approach", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learner ability", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "singular and plural nouns", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200809255765", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|