Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English

Deduktiivinen ja induktiivinen lähestymistapa ovat jo pitkään kilpailleet keskenään asemastaan kielen opetuksessa. Useista tutkimuksista huolimatta kummankaan lähestymistavan paremmuutta ei ole pystytty osoittamaan. Deduktiivinen lähestymistapa seuraa perinteisempiä opetusmetodeja, joissa säännöt ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pajunen, Nina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18916
_version_ 1826225818536247296
author Pajunen, Nina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pajunen, Nina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pajunen, Nina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pajunen, Nina
datasource_str_mv jyx
description Deduktiivinen ja induktiivinen lähestymistapa ovat jo pitkään kilpailleet keskenään asemastaan kielen opetuksessa. Useista tutkimuksista huolimatta kummankaan lähestymistavan paremmuutta ei ole pystytty osoittamaan. Deduktiivinen lähestymistapa seuraa perinteisempiä opetusmetodeja, joissa säännöt ja esimerkit annetaan ensin, ja tämän jälkeen oppilaat soveltavat oppimaansa useissa tehtävissä. Induktiivinen lähestymistapa puolestaan lähestyy opetettavaa asiaa päinvastaiselta kannalta, jossa oppilaat itse päättelevät säännöt useista esimerkeistä. Säännöt voidaan tämän jälkeen käydä yhdessä läpi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla deduktiivisen ja induktiivisen lähestymistavan paremmuutta englannin kielessä yksikköä ja monikkoa opetettaessa sekä tarkastella lähestymistapojen vaikutuksia pitkäkestoiseen oppimiseen. Tutkijat ovat havainneet oppilaan oman taitotason vaikuttavan lähestymistapojen tehokkuuteen oppimisessa. Koska tulokset eivät kuitenkaan ole johtaneet selkeään lopputulokseen, myös tämä työ tarkastelee oppilaiden taitotason yhteyksiä lähestymistapoihin. Tutkimukseen osallistui 32 lukion ensimmäisen luokan oppilasta kouvolalaisesta lukiosta. Aineisto kerättiin kahdessa osassa vuoden 2007 alussa. Oppilaat jaettiin kahteen tasavertaiseen ryhmään, joille opetettiin englannin kielen yksikkö- ja monikkomuotoja joko deduktiivisen tai induktiivisen lähestymistavan mukaan. Molemmat ryhmät testattiin välittömästi opetustuokion (á 45 minuuttia) jälkeen, sekä uudestaan neljän viikon kuluttua kurssikokeen yhteydessä. Tutkimus oli lähestymistavaltaan laadullinen ja tulokset analysoitiin tilastollisesti käyttäen t-testiä. Lisäksi oppilaiden taitotasoa verrattiin lähestymistapojen toimivuuteen laskemalla ryhmien keskiarvot kolmella eri taitotasolla: tyydyttävä, hyvä ja kiitettävä. Tutkimuksen tulokset seurasivat pitkälti aikaisemmin suoritettuja tutkimuksia, sillä tämäkään tutkimus ei pystynyt osoittamaan selkeää eroa paremmuudessa tutkimusten välillä. Deduktiivinen lähestymismetodi tuotti hieman korkeammat tulokset molemmissa testeissä, mutta nämä eivät olleet tilastollisesti merkittäviä. Pitkäkestoisessa oppimisessa sen sijaan induktiivisen ryhmän erot ensimmäisen ja myöhemmän testin välillä olivat mielenkiintoiset, sillä suoritukset laskivat merkittävästi toisessa testissä. Lisätutkimusta tarvittaisiin selvittämään, mistä erot johtuvat. Myös deduktiivisen ryhmän suoritus laski, mutta sillä ei ollut tilastollista merkittävyyttä. Pitkäkestoisen oppimisen kannalta tulokset eivät siis olleet kannustavia. Verratessa oppilaiden taitotasoa lähestymistapoihin tuloksista kävi ilmi, että tyydyttävän tason oppilaat saivat parempia tuloksia induktiivisen lähestymistavan kautta, kun taas hyvät ja kiitettävän tason oppilaat hyötyivät enemmän deduktiivisesta tavasta. Tuloksia ei kuitenkaan varmistettu tilastollisen merkittävyyden kautta, joten ne ovat vain suuntaa antavia. Lisätutkimuksia kaivattaisiin selvittämään eroja tarkemmin, sillä tämä tutkimus oli pieni tilastolliseksi tutkimukseksi ja selvitti lähestymismetodeja vain yhdeltä suunnalta.
first_indexed 2012-12-06T00:00:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajunen, Nina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2008-09-25T11:04:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2008-09-25T11:04:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18916", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Deduktiivinen ja induktiivinen l\u00e4hestymistapa ovat jo pitk\u00e4\u00e4n kilpailleet kesken\u00e4\u00e4n asemastaan kielen opetuksessa. Useista tutkimuksista huolimatta kummankaan l\u00e4hestymistavan paremmuutta ei ole pystytty osoittamaan. Deduktiivinen l\u00e4hestymistapa seuraa perinteisempi\u00e4 opetusmetodeja, joissa s\u00e4\u00e4nn\u00f6t ja esimerkit annetaan ensin, ja t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen oppilaat soveltavat oppimaansa useissa teht\u00e4viss\u00e4. Induktiivinen l\u00e4hestymistapa puolestaan l\u00e4hestyy opetettavaa asiaa p\u00e4invastaiselta kannalta, jossa oppilaat itse p\u00e4\u00e4ttelev\u00e4t s\u00e4\u00e4nn\u00f6t useista esimerkeist\u00e4. S\u00e4\u00e4nn\u00f6t voidaan t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen k\u00e4yd\u00e4 yhdess\u00e4 l\u00e4pi. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla deduktiivisen ja induktiivisen l\u00e4hestymistavan paremmuutta englannin kieless\u00e4 yksikk\u00f6\u00e4 ja monikkoa opetettaessa sek\u00e4 tarkastella l\u00e4hestymistapojen vaikutuksia pitk\u00e4kestoiseen oppimiseen. Tutkijat ovat havainneet oppilaan oman taitotason vaikuttavan l\u00e4hestymistapojen tehokkuuteen oppimisessa. Koska tulokset eiv\u00e4t kuitenkaan ole johtaneet selke\u00e4\u00e4n lopputulokseen, my\u00f6s t\u00e4m\u00e4 ty\u00f6 tarkastelee oppilaiden taitotason yhteyksi\u00e4 l\u00e4hestymistapoihin.\r\n Tutkimukseen osallistui 32 lukion ensimm\u00e4isen luokan oppilasta kouvolalaisesta lukiosta. Aineisto ker\u00e4ttiin kahdessa osassa vuoden 2007 alussa. Oppilaat jaettiin kahteen tasavertaiseen ryhm\u00e4\u00e4n, joille opetettiin englannin kielen yksikk\u00f6- ja monikkomuotoja joko deduktiivisen tai induktiivisen l\u00e4hestymistavan mukaan. Molemmat ryhm\u00e4t testattiin v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti opetustuokion (\u00e1 45 minuuttia) j\u00e4lkeen, sek\u00e4 uudestaan nelj\u00e4n viikon kuluttua kurssikokeen yhteydess\u00e4. Tutkimus oli l\u00e4hestymistavaltaan laadullinen ja tulokset analysoitiin tilastollisesti k\u00e4ytt\u00e4en t-testi\u00e4. Lis\u00e4ksi oppilaiden taitotasoa verrattiin l\u00e4hestymistapojen toimivuuteen laskemalla ryhmien keskiarvot kolmella eri taitotasolla: tyydytt\u00e4v\u00e4, hyv\u00e4 ja kiitett\u00e4v\u00e4.\r\n Tutkimuksen tulokset seurasivat pitk\u00e4lti aikaisemmin suoritettuja tutkimuksia, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4k\u00e4\u00e4n tutkimus ei pystynyt osoittamaan selke\u00e4\u00e4 eroa paremmuudessa tutkimusten v\u00e4lill\u00e4. Deduktiivinen l\u00e4hestymismetodi tuotti hieman korkeammat tulokset molemmissa testeiss\u00e4, mutta n\u00e4m\u00e4 eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitt\u00e4vi\u00e4. Pitk\u00e4kestoisessa oppimisessa sen sijaan induktiivisen ryhm\u00e4n erot ensimm\u00e4isen ja my\u00f6hemm\u00e4n testin v\u00e4lill\u00e4 olivat mielenkiintoiset, sill\u00e4 suoritukset laskivat merkitt\u00e4v\u00e4sti toisessa testiss\u00e4. Lis\u00e4tutkimusta tarvittaisiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mist\u00e4 erot johtuvat. My\u00f6s deduktiivisen ryhm\u00e4n suoritus laski, mutta sill\u00e4 ei ollut tilastollista merkitt\u00e4vyytt\u00e4. Pitk\u00e4kestoisen oppimisen kannalta tulokset eiv\u00e4t siis olleet kannustavia. Verratessa oppilaiden taitotasoa l\u00e4hestymistapoihin tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 tyydytt\u00e4v\u00e4n tason oppilaat saivat parempia tuloksia induktiivisen l\u00e4hestymistavan kautta, kun taas hyv\u00e4t ja kiitett\u00e4v\u00e4n tason oppilaat hy\u00f6tyiv\u00e4t enemm\u00e4n deduktiivisesta tavasta. Tuloksia ei kuitenkaan varmistettu tilastollisen merkitt\u00e4vyyden kautta, joten ne ovat vain suuntaa antavia. Lis\u00e4tutkimuksia kaivattaisiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n eroja tarkemmin, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkimus oli pieni tilastolliseksi tutkimukseksi ja selvitti l\u00e4hestymismetodeja vain yhdelt\u00e4 suunnalta.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2008-09-25T11:04:34Z\nNo. of bitstreams: 2\nPajunen_Nina_kandi.app.puuttuu.pdf: 194244 bytes, checksum: 1faa803f83a4585ec2474157b7adba94 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2008-09-25T11:04:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nPajunen_Nina_kandi.app.puuttuu.pdf: 194244 bytes, checksum: 1faa803f83a4585ec2474157b7adba94 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inductive approach", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "deductive approach", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learner ability", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "singular and plural nouns", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200809255765", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_18916
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2008-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2008
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ed0d05f1-4caf-473f-9866-aecae422fcc0\/download","text":"Pajunen_Nina_kandi.app.puuttuu.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2008
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pajunen, Nina Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English inductive approach deductive approach learner ability singular and plural nouns English Englannin kieli
title Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English
title_full Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English
title_fullStr Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English
title_full_unstemmed Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English
title_short Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English
title_sort deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in english
title_txtP Deductive and inductive approaches in teaching singular and plural nouns in English
topic inductive approach deductive approach learner ability singular and plural nouns English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English deductive approach inductive approach learner ability singular and plural nouns
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18916 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200809255765
work_keys_str_mv AT pajunennina deductiveandinductiveapproachesinteachingsingularandpluralnounsinenglish