Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa

TIIVISTELMÄ Keiskoski, Peetu Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2025, 71 s. Tietojärjestelmätiede, pro gradu -tutkielma Ohjaaja(t): Halttunen, Veikko Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennyttiin videota toistavien suoratoistopal-veluiden käyttäjä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keiskoski, Peetu
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103952
Kuvaus
Yhteenveto:TIIVISTELMÄ Keiskoski, Peetu Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2025, 71 s. Tietojärjestelmätiede, pro gradu -tutkielma Ohjaaja(t): Halttunen, Veikko Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennyttiin videota toistavien suoratoistopal-veluiden käyttäjäkokemukseen ja asiakaspysyvyyteen. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää suoratoistopalveluiden käyttäjäkokemuksen kannalta merkittävimmät tekijät ja selvittää niiden yhteyksiä asiakaspysyvyyteen. Suoratoistopalveluiden suosio on jatkanut kasvuaan vuodesta toiseen ja kilpailu alalla on kovaa. Menestyäkseen palveluntarjoajille tärkeää ymmärtää mitkä asiat heidän palveluidensa käyttäjille ovat erityisen tärkeitä. Kiivaan kilpailun li-säksi suoratoistopalveluilla on niiden käyttämän tilauspohjaisen liiketoimin-tamallin takia myös monia muita ongelmia, kuten asiakaspysyvyys, jonka on arvioitu olevan näistä ongelmista kriittisin. Ymmärtämällä suoratoistopalve-luiden käyttäjäkokemuksen tärkeimmät tekijät voivat palveluntarjoajat kehittää palveluitaan oikeaan suuntaan ja samalla vaikuttaa tilauspohjaisen liike-toimintamallin suurimpaan ongelmaan, asiakaspysyvyyteen. Tutkielmassa perehdyttiin ensin suoratoistopalveluiden historiaan ja tehtiin rajaukset tutkielman käsittelemille suoratoistopalveluille. Tämän jälkeen esiteltiin tilaus-pohjainen liiketoimintamalli ja sen ongelmat, käyttäjäkokemus ja asiakas-pysyvyyden sekä käyttäjäkokemuksen välinen yhteys. Empiirisessä tutkimus-osuudessa hyödynnettiin TAM2- ja UTAUT2 -malleja käyttäjäkokemuksen te-kijöiden ja näiden asiakaspysyvyyteen sidoksissa olevien merkitysten löytä-miseksi. Laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joiden tuloksia analysoitiin temaattisella analyysillä. Tutkimuksen haastatte-luissa haastateltiin kymmentä suoratoistopalveluiden kokenutta ja vakiintunutta käyttäjää. Haastatteluista saatua materiaalia analysoimalla saatiin nostettua esiin kymmenen suoratoistopalveluiden käyttäjäkokemuksen kannalta tärkeää tekijää. Aineiston avulla vahvistettiin myös aikaisemman teorian mukai-nen oletus käyttäjäkokemuksen yhteydestä asiakaspysyvyyteen. Kaikki tutki-muksessa tunnistetut käyttäjäkokemuksen tekijät näyttäytyivät tutkimusaineis-ton perusteella asiakaspysyvyyteen vahvasti sidoksissa olevina tekijöinä ja niiden vaikutuksia kyettiin myös arvioimaan. Tutkimuksen löydöksiä voidaan pitää suoratoistopalveluiden menestyksen kannalta merkittävinä, mutta lisä-tutkimusta tarvittaisiin käyttäjäkokemuksen tekijöiden välisten vaikutussuh-teiden syvempään ymmärtämiseen. Tuloksiin liittyy myös tiettyjä rajoituksia, kuten se, että löydökset pohjautuvat lähinnä vakiintuneiden käyttäjien kokemuksiin. Näin samalla tutkimuksella saataisiin todennäköisesti erilaiset tulok-set vaikkapa uusia käyttäjiä haastattelemalla. Asiasanat: suoratoistopalvelu, käyttäjäkokemus, tilauspohjainen liiketoiminta, asiakaspysyvyys, TAM2, UTAUT2