Summary: | Tämä tutkielma käsittelee 18-29-vuotiaiden nuorten ajatuksia ja kokemuksia meemeistä. Tutkimuksessani
halusin fenomenologisesta näkökulmasta ja fenomenografisen analyysin avulla selvittää, millä tavalla
nuoret kokivat meemien tarjoavan vertaistukea sekä mitä muita hyvinvointia tukevia ominaisuuksia he
mahdollisesti niissä näkivät.
Tutkimukseni taustatahona toimii Suomen Akatemian rahoittama TUBEDU, eli Youtubettajat nuoren
mielenterveyden tukijoina – hanke. Hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa ja ymmärrystä nuorten
mielenterveyden lukutaidon ja vertaistuen välisestä kytköksestä, sekä luoda nuorten elinympäristöjä
huomioivia menetelmiä heidän hyvinvointinsa tutkimiseen. Työssäni analysoidaan hankkeen
kanssatutkimuksen puitteissa tuottamaa aineistoa, joka kerättiin syksyllä 2023 ja keväällä 2024.
Tutkimuksessa selvisi, että meemit nähtiin keinona välittää ja saada vertaistukea, tukea omaa mielen
hyvinvointia sekä mahdollisuutena matalalla kynnyksellä käsitellä vaikeita asioita huumorin avulla.
Meemien käytön yhteydessä tunnistettiin myös riskejä, mutta niiden avulla nähtiin mahdollisena luoda
itselle turvallinen ympäristö oman somekuplan muodossa, edistää omaa mielenterveystietoisuutta,
välittää ja sanoittaa tunteita sekä tunnistaa omia mielen hyvinvointia tukevia rajoja. Meemiä ei nähty
ratkaisuna mielenterveysongelmiin, vaan voimauttavana ja jaksamista tukevana motivaattorina omien
asioiden edistämiseksi. Meemien vertaistuen luonne osoittautui aktiiviseksi tai passiiviseksi käytön
mukaan. Tutkimuksellisessa valossa työni osoittaa, että aiemmista tutkimustuloksista poiketen
passiivinen vertaistuki voi meemien tapauksessa mahdollisesti olla hyödyllistä. Meemit tuovat lisäksi
mukaan myös uudenlaisen hyötyulottuvuuden, joka on aikaisemmin jäänyt erityisesti tunnetaitojen
kehittymisen osalta sosiaalisesta mediasta puuttumaan. Tästä tiedosta hyötyvät niin nuoret, heidän
ympärillään olevat yhteisöt ja toimijat, sekä yhteiskunta, jossa nuoret elävät, toimivat ja vaikuttavat.
|