Summary: | ABSTRACT
Abbasi, K. 2025. The Interplay of Self-Efficacy, Mindfulness, and Injury on Athletic Performance in High School Athletes: A Qualitative Study. Master’s thesis in Sports & Exercise Psychology, Faculty of Sport and Health Sciences. University of Jyväskylä. 46 p.
The psychological and physical aspects of athletic performance have long been discussed in sports psychology. Understanding the interplay between self-efficacy, mindfulness, and injury is essential for optimizing performance, particularly among high school athletes. This qualitative study aimed to explore 1) athletes' perceptions of self-efficacy, mindfulness, and injury and how these factors influence their performance, 2) identify key factors that contribute to the development of self-efficacy and mindfulness, and 3) examine the impact of injury on athletes’ self-belief and performance. The study was grounded in Bandura’s (1997) Self-Efficacy Theory and examined the role of mindfulness in managing pressure and injury-related setbacks.
A total of 15 female athletes from various sports disciplines, including basketball, soccer, track and field, and swimming, participated in semi-structured interviews. The findings indicated that self-efficacy played a crucial role in motivating athletes and improving performance under pressure. Mindfulness practices, such as focusing on the present moment and utilizing mental relaxation techniques, were identified as valuable tools for emotional regulation and maintaining focus during competitions. Additionally, athletes’ experiences with injury created a complex relationship between recovery, self-belief, and performance. Positive coaching, peer support, and the use of psychological strategies were found to help athletes cope with injury and boost their self-efficacy.
The study emphasizes the interconnectedness of self-efficacy, mindfulness, and injury in shaping athletic performance. The results suggest that a holistic approach to athlete development, considering both psychological and physical factors, is necessary for fostering resilience, enhancing performance, and managing challenges effectively. These insights are important for coaches, athletes, and sports psychologists in developing strategies that promote overall well-being and success in high school sports.
Keywords: Self-efficacy, mindfulness, injury, athletic performance, high school athletes, resilience
TIIVISTELMÄ
Abbasi, K. 2025. Minäpystyvyyden, tietoisuustaitojen ja vammojen vuorovaikutus lukioikäisten urheilijoiden suoriutumiseen: Laadullinen tutkimus. Pro gradu -tutkielma, Liikunta- ja terveyspsykologia, Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän yliopisto. 46 s.
Urheilusuorituksen psykologisia ja fyysisiä ulottuvuuksia on pitkään tutkittu urheilupsykologian kentällä. Itsevarmuuden (self-efficacy), tietoisen läsnäolon (mindfulness) ja loukkaantumisten välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen on olennaista suorituskyvyn optimoimiseksi, erityisesti lukioikäisten urheilijoiden keskuudessa. Tämä kvalitatiivinen tutkimus pyrki selvittämään: 1) urheilijoiden käsityksiä itsevarmuudesta, tietoisuustaidoista ja loukkaantumisista sekä näiden tekijöiden vaikutuksesta suoritukseen, 2) keskeisiä tekijöitä, jotka edistävät itsevarmuuden ja tietoisen läsnäolon kehittymistä, ja 3) loukkaantumisten vaikutusta urheilijoiden itseluottamukseen ja suorituskykyyn. Tutkimus pohjautui Banduran (1997) itsevarmuusteoriaan ja tarkasteli tietoisen läsnäolon roolia paineen hallinnassa ja loukkaantumisten aiheuttamien takaiskujen käsittelyssä.
Yhteensä 15 naisurheilijaa eri lajeista – kuten koripallo, jalkapallo, yleisurheilu ja uinti – osallistui puolistrukturoituihin haastatteluihin. Tulokset osoittivat, että itsevarmuus oli keskeinen motivaatiotekijä ja paransi suoritusta paineen alla. Tietoisen läsnäolon harjoitukset, kuten nykyhetkeen keskittyminen ja rentoutumistekniikat, havaittiin hyödyllisiksi tunnesäätelyssä ja keskittymisen ylläpitämisessä kilpailutilanteissa. Lisäksi urheilijoiden kokemukset loukkaantumisista loivat monimutkaisen suhteen toipumisen, itseluottamuksen ja suorituskyvyn välille. Myönteinen valmennus, vertaistuki ja psykologisten strategioiden käyttö auttoivat urheilijoita selviytymään loukkaantumisista ja vahvistivat heidän itsevarmuuttaan.
Tutkimus korostaa itsevarmuuden, tietoisen läsnäolon ja loukkaantumisten keskinäistä yhteyttä urheilusuorituksen muovaajina. Tulokset viittaavat siihen, että kokonaisvaltainen lähestymistapa urheilijan kehitykseen – huomioiden sekä psykologiset että fyysiset tekijät – on tarpeen resilienssin tukemiseksi, suorituskyvyn parantamiseksi ja haasteiden tehokkaaksi hallitsemiseksi. Nämä havainnot ovat tärkeitä valmentajille, urheilijoille ja urheilupsykologeille strategioiden kehittämisessä, jotka tukevat nuorten urheilijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja menestystä.
Avainsanat: Itsevarmuus, tietoinen läsnäolo, loukkaantuminen, urheilusuoritus, lukioikäiset urheilijat, resilienssi
|