Elokuvissa sekä sen ympärillä olevan muodin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin

Muoti voi olla tärkeä keino erottua, jäädä mieleen ja herättää keskustelua. Kuluttajia kiinnostavat usein myös punaisten mattojen asut, ja muotia on alettu hyödyntää yhä näyttävämmin elokuvien punaisilla matoilla, kuten ensi-illoissa ja pressitilaisuuksissa. Myös itse elokuvien asut voivat olla tärk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pöyry, Johanna
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103846
_version_ 1836034467441934336
author Pöyry, Johanna
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pöyry, Johanna Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pöyry, Johanna Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pöyry, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Muoti voi olla tärkeä keino erottua, jäädä mieleen ja herättää keskustelua. Kuluttajia kiinnostavat usein myös punaisten mattojen asut, ja muotia on alettu hyödyntää yhä näyttävämmin elokuvien punaisilla matoilla, kuten ensi-illoissa ja pressitilaisuuksissa. Myös itse elokuvien asut voivat olla tärkeitä elokuvan kannalta. Asut voivat tehdä elokuvasta mielenkiintoisen ja ne voivat jäädä kuluttajien mieleen. Asuihin saatetaan pukeutua esimerkiksi naamiaisissa, ja elokuvan puvustuksella voidaan tehdä elokuvasta kokonainen ja huoliteltu. Tutkielman tarkoituksena on ymmärtää, miten elokuvissa ja sen ympärillä oleva muoti vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena analysoiden puolistrukturoituja haastatteluja. Haastateltavia oli 14 kappaletta, ja he olivat 22–27-vuotiaita, joilla oli TikTok. Haastateltaviin kuului sekä muodista kiinnostuneita että niitä, joita muoti ei juuri kiinnostanut. Tutkielman tulokset tukevat aiempia tutkimuksia. Tutkielma osoitti, että elokuvien ja sen ympärillä oleva muoti voi vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin. Muodilla voidaan elokuvan hahmoihin sekä elokuvan uskottavuuteen esimerkiksi aikakauden näkökulmasta. Lisäksi elokuvan asut voivat lisätä keskustelua elokuvasta, mikä voi vaikuttaa elokuvan kaupalliseen menestymiseen. Elokuvien teemaan liittyvät asut voivat saada jopa kuluttajat pukeutumaan vas-taaviin asuihin heidän mennessä elokuviin katsomaan kyseistä elokuvaa. Lisäksi punaisten mattojen asut voivat luoda elokuvasta yhtenäisemmän kokonaisuuden ja herättää kiinnostusta elokuvaa kohtaan. Tutkielmassa kävi ilmi, että myös niin sanotusti ”hype” elokuvasta voi vaikuttaa elokuvan kiinnostukseen.
first_indexed 2025-06-23T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6yry, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-23T07:16:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-23T07:16:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103846", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Muoti voi olla t\u00e4rke\u00e4 keino erottua, j\u00e4\u00e4d\u00e4 mieleen ja her\u00e4tt\u00e4\u00e4 keskustelua. Kuluttajia kiinnostavat usein my\u00f6s punaisten mattojen asut, ja muotia on alettu hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yh\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4mmin elokuvien punaisilla matoilla, kuten ensi-illoissa ja pressitilaisuuksissa. My\u00f6s itse elokuvien asut voivat olla t\u00e4rkeit\u00e4 elokuvan kannalta. Asut voivat tehd\u00e4 elokuvasta mielenkiintoisen ja ne voivat j\u00e4\u00e4d\u00e4 kuluttajien mieleen. Asuihin saatetaan pukeutua esimerkiksi naamiaisissa, ja elokuvan puvustuksella voidaan tehd\u00e4 elokuvasta kokonainen ja huoliteltu. \n Tutkielman tarkoituksena on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten elokuvissa ja sen ymp\u00e4rill\u00e4 oleva muoti vaikuttaa kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sek\u00e4 elokuvan br\u00e4ndiin. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena analysoiden puolistrukturoituja haastatteluja. Haastateltavia oli 14 kappaletta, ja he olivat 22\u201327-vuotiaita, joilla oli TikTok. Haastateltaviin kuului sek\u00e4 muodista kiinnostuneita ett\u00e4 niit\u00e4, joita muoti ei juuri kiinnostanut. \n Tutkielman tulokset tukevat aiempia tutkimuksia. Tutkielma osoitti, ett\u00e4 elokuvien ja sen ymp\u00e4rill\u00e4 oleva muoti voi vaikuttaa kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sek\u00e4 elokuvan br\u00e4ndiin. Muodilla voidaan elokuvan hahmoihin sek\u00e4 elokuvan uskottavuuteen esimerkiksi aikakauden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi elokuvan asut voivat lis\u00e4t\u00e4 keskustelua elokuvasta, mik\u00e4 voi vaikuttaa elokuvan kaupalliseen menestymiseen. Elokuvien teemaan liittyv\u00e4t asut voivat saada jopa kuluttajat pukeutumaan vas-taaviin asuihin heid\u00e4n menness\u00e4 elokuviin katsomaan kyseist\u00e4 elokuvaa. Lis\u00e4ksi punaisten mattojen asut voivat luoda elokuvasta yhten\u00e4isemm\u00e4n kokonaisuuden ja her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kiinnostusta elokuvaa kohtaan. Tutkielmassa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 my\u00f6s niin sanotusti \u201dhype\u201d elokuvasta voi vaikuttaa elokuvan kiinnostukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-23T07:16:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-23T07:16:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Elokuvissa sek\u00e4 sen ymp\u00e4rill\u00e4 olevan muodin vaikutus kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sek\u00e4 elokuvan br\u00e4ndiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506235618", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103846
language fin
last_indexed 2025-06-23T20:01:53Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d3d74db-797f-4d00-b4c8-e1ff8d4fb8ae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506235618.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pöyry, Johanna Elokuvissa sekä sen ympärillä olevan muodin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin Markkinointi Marketing
title Elokuvissa sekä sen ympärillä olevan muodin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin
title_full Elokuvissa sekä sen ympärillä olevan muodin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin
title_fullStr Elokuvissa sekä sen ympärillä olevan muodin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin Elokuvissa sekä sen ympärillä olevan muodin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin
title_full_unstemmed Elokuvissa sekä sen ympärillä olevan muodin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin Elokuvissa sekä sen ympärillä olevan muodin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin
title_short Elokuvissa sekä sen ympärillä olevan muodin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin
title_sort elokuvissa sekä sen ympärillä olevan muodin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin
title_txtP Elokuvissa sekä sen ympärillä olevan muodin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103846 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506235618
work_keys_str_mv AT pöyryjohanna elokuvissasekäsenympärilläolevanmuodinvaikutuskuluttajakäyttäytymiseenelokuvankaupa