Häiriökysyntä ja markkinointiviestinnän merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä häiriökysynnän ilmiöstä julkisen sektorin organisaatioissa sekä tutkia sitä, millainen merkitys markkinointiviestinnällä on häiriökysynnän hallinnassa. Tutkielmassa pyritään selvittämään työntekijöiden tarjoaman näkökulman kautta, miten hä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aurell, Leo
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103845
_version_ 1836034467440885760
author Aurell, Leo
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aurell, Leo Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aurell, Leo Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aurell, Leo
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä häiriökysynnän ilmiöstä julkisen sektorin organisaatioissa sekä tutkia sitä, millainen merkitys markkinointiviestinnällä on häiriökysynnän hallinnassa. Tutkielmassa pyritään selvittämään työntekijöiden tarjoaman näkökulman kautta, miten häiriökysyntä ilmenee julkisen sektorin organisaatiossa, mikä sitä aiheuttaa ja miten häiriökysyntä vaikuttaa organisaatioon, työntekijöihin ja asiakkaisiin. Vaikka häiriökysynnän ilmiö on tuttu ja markkinointiviestinnän vaikutukset organisaation suoriutumiseen tunnistettu, on näiden välinen tutkimus ollut vähäistä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2025 puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi pääosin avoimia kysymyksiä. Osallistujiksi valittiin Kansaneläkelaitoksen palveluasiantuntijoita, koska heidän katsottiin omaavaan ensikäden tietoa organisaatioon kohdistuvista yhteydenotoista. Osallistujia oli 73. Aineiston analysointi tapahtui aineistolähtöisesti. Tulosten mukaan häiriökysynnän koettiin kattavan 30–40 % organisaatioon kohdistuvasta kysynnästä. Häiriökysyntä ilmenee toistuvina yhteydenottoina. Organisaatiolle se näkyy asiakastyytyväisyyden laskuna, yleisen mielipiteen heikkenemisenä sekä kustannusten nousuna. Työntekijöillä kiireen ja riittämättömyyden tunne lisääntyy. Asiakkaille häiriökysyntä näkyy virheiden määrien ja odotusaikojen kasvuna. Tulosten mukaan markkinointiviestintä voisi toimia yhtenä häiriökysynnän hallintakeinona. Markkinointiviestinnän osalta tunnistetut pääheikkoudet ja häiriökysyntää aiheuttavat tekijät olivat vaikeaselkoiset päätökset, hakemusten ja asiakirjojen toimitusprosessit sekä työntekijöiden viestintä. Markkinointiviestinnän näkökulmasta asiakaslähtöisellä viestinnällä, joka huomioi asiakkaiden yksilölliset tarpeet, toimintakyvyn ja palveluntarpeen, voitaisiin ehkäistä häiriökysynnän muodostumista. Tulevaisuudessa häiriökysyntään keskittyvät tutkimukset voisivat tarjota ratkaisuja julkisen talouden kestävyysvajeen selättämiseksi.
first_indexed 2025-06-23T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kemppainen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aurell, Leo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-23T07:15:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-23T07:15:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103845", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 h\u00e4iri\u00f6kysynn\u00e4n ilmi\u00f6st\u00e4 julkisen sektorin organisaatioissa sek\u00e4 tutkia sit\u00e4, millainen merkitys markkinointiviestinn\u00e4ll\u00e4 on h\u00e4iri\u00f6kysynn\u00e4n hallinnassa. Tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ty\u00f6ntekij\u00f6iden tarjoaman n\u00e4k\u00f6kulman kautta, miten h\u00e4iri\u00f6kysynt\u00e4 ilmenee julkisen sektorin organisaatiossa, mik\u00e4 sit\u00e4 aiheuttaa ja miten h\u00e4iri\u00f6kysynt\u00e4 vaikuttaa organisaatioon, ty\u00f6ntekij\u00f6ihin ja asiakkaisiin. Vaikka h\u00e4iri\u00f6kysynn\u00e4n ilmi\u00f6 on tuttu ja markkinointiviestinn\u00e4n vaikutukset organisaation suoriutumiseen tunnistettu, on n\u00e4iden v\u00e4linen tutkimus ollut v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. \n Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin helmi-maaliskuussa 2025 puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka sis\u00e4lsi p\u00e4\u00e4osin avoimia kysymyksi\u00e4. Osallistujiksi valittiin Kansanel\u00e4kelaitoksen palveluasiantuntijoita, koska heid\u00e4n katsottiin omaavaan ensik\u00e4den tietoa organisaatioon kohdistuvista yhteydenotoista. Osallistujia oli 73. Aineiston analysointi tapahtui aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\n Tulosten mukaan h\u00e4iri\u00f6kysynn\u00e4n koettiin kattavan 30\u201340 % organisaatioon kohdistuvasta kysynn\u00e4st\u00e4. H\u00e4iri\u00f6kysynt\u00e4 ilmenee toistuvina yhteydenottoina. Organisaatiolle se n\u00e4kyy asiakastyytyv\u00e4isyyden laskuna, yleisen mielipiteen heikkenemisen\u00e4 sek\u00e4 kustannusten nousuna. Ty\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4 kiireen ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunne lis\u00e4\u00e4ntyy. Asiakkaille h\u00e4iri\u00f6kysynt\u00e4 n\u00e4kyy virheiden m\u00e4\u00e4rien ja odotusaikojen kasvuna. Tulosten mukaan markkinointiviestint\u00e4 voisi toimia yhten\u00e4 h\u00e4iri\u00f6kysynn\u00e4n hallintakeinona. Markkinointiviestinn\u00e4n osalta tunnistetut p\u00e4\u00e4heikkoudet ja h\u00e4iri\u00f6kysynt\u00e4\u00e4 aiheuttavat tekij\u00e4t olivat vaikeaselkoiset p\u00e4\u00e4t\u00f6kset, hakemusten ja asiakirjojen toimitusprosessit sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden viestint\u00e4. Markkinointiviestinn\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta asiakasl\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 viestinn\u00e4ll\u00e4, joka huomioi asiakkaiden yksil\u00f6lliset tarpeet, toimintakyvyn ja palveluntarpeen, voitaisiin ehk\u00e4ist\u00e4 h\u00e4iri\u00f6kysynn\u00e4n muodostumista. Tulevaisuudessa h\u00e4iri\u00f6kysynt\u00e4\u00e4n keskittyv\u00e4t tutkimukset voisivat tarjota ratkaisuja julkisen talouden kest\u00e4vyysvajeen sel\u00e4tt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-23T07:15:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-23T07:15:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "H\u00e4iri\u00f6kysynt\u00e4 ja markkinointiviestinn\u00e4n merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506235617", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103845
language fin
last_indexed 2025-06-23T20:01:18Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f07b7541-1b9d-444a-8e42-027376dd67c4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506235617.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aurell, Leo Häiriökysyntä ja markkinointiviestinnän merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa Markkinointi Marketing
title Häiriökysyntä ja markkinointiviestinnän merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa
title_full Häiriökysyntä ja markkinointiviestinnän merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa
title_fullStr Häiriökysyntä ja markkinointiviestinnän merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa Häiriökysyntä ja markkinointiviestinnän merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa
title_full_unstemmed Häiriökysyntä ja markkinointiviestinnän merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa Häiriökysyntä ja markkinointiviestinnän merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa
title_short Häiriökysyntä ja markkinointiviestinnän merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa
title_sort häiriökysyntä ja markkinointiviestinnän merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa
title_txtP Häiriökysyntä ja markkinointiviestinnän merkitys sen hallinnassa julkisen sektorin organisaatiossa
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103845 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506235617
work_keys_str_mv AT aurellleo häiriökysyntäjamarkkinointiviestinnänmerkityssenhallinnassajulkisensektorinorganisaati