Opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta

Tämä tutkielma käsittelee viittomakielen perheopetuksen tilannetta Suomessa. Viittomakieltä omaksuvien lasten perheet ovat kielenoppimisen ja kielen omaksumisen näkökulmasta epätavallisessa asemassa, sillä vanhemmat opettelevat uutta kieltä samanaikaisesti lapsensa kanssa. Aihetta on tutkittu melko...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yli-Kokko, Iida-Sofia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103822
_version_ 1836034467412574208
author Yli-Kokko, Iida-Sofia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Yli-Kokko, Iida-Sofia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Yli-Kokko, Iida-Sofia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Yli-Kokko, Iida-Sofia
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma käsittelee viittomakielen perheopetuksen tilannetta Suomessa. Viittomakieltä omaksuvien lasten perheet ovat kielenoppimisen ja kielen omaksumisen näkökulmasta epätavallisessa asemassa, sillä vanhemmat opettelevat uutta kieltä samanaikaisesti lapsensa kanssa. Aihetta on tutkittu melko vähän eikä tarkkaa tutkimustietoa viittomakielen perheopetuksen tilanteesta Suomessa ole tähän mennessä juurikaan tuotettu. Tutkimuksen aineisto on kerätty anonyymillä verkkokyselyllä kevään 2021 aikana. Kyselyn kohderyhmänä olivat 0–16-vuotiaiden viittomakieltä omaksuvien lasten huoltajat. Tietoa kyselystä levitettiin viittomakielisten lasten kielenomaksumista tutkivan hankkeen verkostojen sekä viittomakieli- ja kommunikaatioalan yritysten ja yhdistysten kautta. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Tulosten mukaan päätökset perheille myönnetystä opetuksesta eroavat usein perheiden omista toiveista. Lisäksi opetus on saattanut olla epäsäännöllistä ja toisinaan perheet ovat joutuneet turvautumaan ulkopuolisten tahojen apuun saadakseen viittomakielen opetusta. Kansainvälisten tutkimusten ja tämän tutkielman aineiston perusteella viittomakielen perheopetuksen tilanne vaihtelee paljon. Viranomaisten tiedot aiheesta saattavat olla puutteellisia, eivätkä päätökset välttämättä huomioi perheiden yksilöllisiä tilanteita riittävästi. Aihe vaatiikin lisää tutkimusta sen takaamiseksi, että viittomakielen perheopetusta saisivat kaikki siihen oikeutetut perheet yksilöllisten tarpeidensa mukaan. This thesis discusses the situation of family sign language tutoring in Finland. Fami-lies of children who acquire sign language are in an exceptional position as the par-ents are learning a new language at the same time as their child. The topic has only been studied a little, and minimal precise research information has been produced on the situation of family sign language tutoring in Finland to this date. The research data of this study was collected through an anonymous online survey during spring 2021. The target group of the survey was the guardians of children aged 0–16 who are acquiring sign language. Information about the online survey was shared through the networks of the project researching children acquiring sign language, as well as companies and associations in the sign language and communication sectors. The data was analysed using both quantitative and qualitative methods. According to the results, decisions about the tutoring granted to families often differ from the families’ own wishes. In addition, tutoring may have been irregular and sometimes families have had to resort to the help of external parties to receive sign language tutoring. Based on international research and the results of this study, the situation of family sign language tutoring varies greatly. The authorities’ information on the subject may be inadequate, and the decisions may not take into account the individual situations of families sufficiently. The topic requires more research to ensure that family education in sign language is available to all eligible families according to their individual needs.
first_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jantunen, Tommi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yli-Kokko, Iida-Sofia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-19T12:34:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-19T12:34:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103822", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee viittomakielen perheopetuksen tilannetta Suomessa. Viittomakielt\u00e4 omaksuvien lasten perheet ovat kielenoppimisen ja kielen omaksumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta ep\u00e4tavallisessa asemassa, sill\u00e4 vanhemmat opettelevat uutta kielt\u00e4 samanaikaisesti lapsensa kanssa. Aihetta on tutkittu melko v\u00e4h\u00e4n eik\u00e4 tarkkaa tutkimustietoa viittomakielen perheopetuksen tilanteesta Suomessa ole t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 juurikaan tuotettu.\n\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty anonyymill\u00e4 verkkokyselyll\u00e4 kev\u00e4\u00e4n 2021 aikana. Kyselyn kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat 0\u201316-vuotiaiden viittomakielt\u00e4 omaksuvien lasten huoltajat. Tietoa kyselyst\u00e4 levitettiin viittomakielisten lasten kielenomaksumista tutkivan hankkeen verkostojen sek\u00e4 viittomakieli- ja kommunikaatioalan yritysten ja yhdistysten kautta. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin.\n\nTulosten mukaan p\u00e4\u00e4t\u00f6kset perheille my\u00f6nnetyst\u00e4 opetuksesta eroavat usein perheiden omista toiveista. Lis\u00e4ksi opetus on saattanut olla ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 ja toisinaan perheet ovat joutuneet turvautumaan ulkopuolisten tahojen apuun saadakseen viittomakielen opetusta.\n\nKansainv\u00e4listen tutkimusten ja t\u00e4m\u00e4n tutkielman aineiston perusteella viittomakielen perheopetuksen tilanne vaihtelee paljon. Viranomaisten tiedot aiheesta saattavat olla puutteellisia, eiv\u00e4tk\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6kset v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 huomioi perheiden yksil\u00f6llisi\u00e4 tilanteita riitt\u00e4v\u00e4sti. Aihe vaatiikin lis\u00e4\u00e4 tutkimusta sen takaamiseksi, ett\u00e4 viittomakielen perheopetusta saisivat kaikki siihen oikeutetut perheet yksil\u00f6llisten tarpeidensa mukaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis discusses the situation of family sign language tutoring in Finland. Fami-lies of children who acquire sign language are in an exceptional position as the par-ents are learning a new language at the same time as their child. The topic has only been studied a little, and minimal precise research information has been produced on the situation of family sign language tutoring in Finland to this date.\n\nThe research data of this study was collected through an anonymous online survey during spring 2021. The target group of the survey was the guardians of children aged 0\u201316 who are acquiring sign language. Information about the online survey was shared through the networks of the project researching children acquiring sign language, as well as companies and associations in the sign language and communication sectors. The data was analysed using both quantitative and qualitative methods.\n\nAccording to the results, decisions about the tutoring granted to families often differ from the families\u2019 own wishes. In addition, tutoring may have been irregular and sometimes families have had to resort to the help of external parties to receive sign language tutoring.\n\nBased on international research and the results of this study, the situation of family sign language tutoring varies greatly. The authorities\u2019 information on the subject may be inadequate, and the decisions may not take into account the individual situations of families sufficiently. The topic requires more research to ensure that family education in sign language is available to all eligible families according to their individual needs.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Jutta Aalto (aalto@jyu.fi) on 2025-06-19T12:34:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-19T12:34:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perheopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikointimenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opetusta vasta juristin lausunnon j\u00e4lkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506195600", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomalainen viittomakieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish Sign Language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomalainen viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuurot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103822
language fin
last_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e5488808-0306-4cdf-a9ff-c27165eabf52\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506195600.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yli-Kokko, Iida-Sofia Opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta viittomakieli perheopetus kielen omaksuminen kommunikointimenetelmät Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language opetus perheet suomalainen viittomakieli kuurot
title Opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta
title_full Opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta
title_fullStr Opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta Opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta
title_full_unstemmed Opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta Opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta
title_short Opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta
title_sort opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli ja kommunikaatio opetuksesta
title_txtP Opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta
topic viittomakieli perheopetus kielen omaksuminen kommunikointimenetelmät Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language opetus perheet suomalainen viittomakieli kuurot
topic_facet Finnish Sign Language Suomalainen viittomakieli kielen omaksuminen kommunikointimenetelmät kuurot opetus perheet perheopetus suomalainen viittomakieli viittomakieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103822 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506195600
work_keys_str_mv AT ylikokkoiidasofia opetustavastajuristinlausunnonjälkeenselvityskuurojenlastenperheidensaamastaki