Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa

Tässä tutkimuksessa selvitettiin esiopetusviihtyvyyden ja vertaissuhdetaitojen välisiä yhteyksiä. Vertaissuhdetaitoja tarkasteltiin vuorovaikutukseen liittymisen ja vuorovaikutuksen ylläpitämisen taitojen osalta. Tutkimuksessa selvitettiin, onko esiopetusviihtyvyys yhteydessä esiopetusikäisten laste...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hakkarainen, Janette, Azimi, Sasa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103797
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitettiin esiopetusviihtyvyyden ja vertaissuhdetaitojen välisiä yhteyksiä. Vertaissuhdetaitoja tarkasteltiin vuorovaikutukseen liittymisen ja vuorovaikutuksen ylläpitämisen taitojen osalta. Tutkimuksessa selvitettiin, onko esiopetusviihtyvyys yhteydessä esiopetusikäisten lasten vertaissuhdetaitoihin. Lisäksi tutkittiin, onko sukupuoli yhteydessä vertaissuhdetaitoihin sekä eroavatko tytöt ja pojat toisistaan esiopetusviihtyvyydessä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselylomaketutkimuksena keväällä ja syksyllä 2024. Aineisto koostui keskisuuren kaupungin esiopetukseen osallistuneiden lasten vastauksista (N=53). Aineisto analysoitiin monimuuttujaisen varianssianalyysin ja Mann-Whitneyn U-testin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aineiston perusteella muodostetut esiopetusviihtyvyysryhmät eivät eronneet toisistaan vuorovaikutukseen liittymisen taidoissa. Vuorovaikutuksen ylläpitämisen taidoissa ryhmien välillä näytti olevan eroja, vaikka parivertailuissa ei voitukaan varmuudella sanoa, mitkä ryhmät erosivat toisistaan. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että esiopetuksessa viihtyvillä oli esiopetuksessa ei-viihtyviä ja esiopetuksessa joskus-viihtyviä paremmat vuorovaikutuksen ylläpitämisen taidot. Lisäksi tulosten mukaan tytöt ja pojat eivät eronneet toisistaan vertaissuhdetaidoissa. Esiopetusviihtyvyydessä tytöt ja pojat erosivat niin, että tytöt viihtyivät poikia paremmin esiopetuksessa. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että esiopetusviihtyvyys ja vertaissuhdetaidot ovat osittain yhteydessä toisiinsa ja erityisesti ei-viihtyvien lasten vuorovaikutuksen yllä pitämisen taitojen kehitystä tulisi tukea esiopetuksessa. Lisäksi poikien matalampaan esiopetusviihtyvyyteen tulisi kiinnittää huomiota.