Vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7. -luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvät tunteet ovat yhteydessä seitsemäsluokkalaisten nuorten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin. Lisäksi selvitettiin, onko tämä yhteys erilainen tytöillä ja pojilla. Vanhempien...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuohimaa, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103795
_version_ 1836034467393699840
author Tuohimaa, Henna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuohimaa, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuohimaa, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuohimaa, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvät tunteet ovat yhteydessä seitsemäsluokkalaisten nuorten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin. Lisäksi selvitettiin, onko tämä yhteys erilainen tytöillä ja pojilla. Vanhempien tunteiden osalta tarkasteltiin sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita. Tutkimus on osa laajempaa Alkuportaat -tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin kyselylomakkeilla seitsemäsluokkalaisilta nuorilta ja heidän vanhemmiltaan neljällä eri paikkakunnalla keväällä 2014. Tutkimukseen osallistui 1802 nuorta sekä 767 äitiä ja 432 isää. Nuorista 46,9 % (n = 845) oli tyttöjä, 51,3 % (n = 924) poikia, ja 1,8 % (n = 33) nuorista ei ilmoittanut sukupuoltaan. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että äidin myönteiset tunteet olivat positiivisesti yhteydessä nuorten matematiikan osaamista koskeviin kykyattribuutioihin. Isän kielteiset tunteet olivat yhteydessä positiivisesti yritysattribuutioihin ja negatiivisesti kykyattribuutioihin. Yhteys oli erilainen tytöillä ja pojilla. Vanhempien tunteiden ja yritys- ja kykyattribuutioiden väliset yhteydet olivat erilaisia tytöillä ja pojilla. Tämä tutkimus osoitti vanhempien kotitehtävätilanteissa kokemien tunteiden olevan yhteydessä nuorten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin. Isän kielteiset tunteet olivat sekä positiivisesti että negatiivisesti yhteydessä tyttöjen ja poikien kausaaliattribuutioihin, joten etenkin isän ilmaisemiin tunteisiin kotitehtävätilanteissa tulisi kiinnittää huomiota.
first_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4, Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuohimaa, Henna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-19T09:17:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-19T09:17:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103795", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin vanhempien kotiteht\u00e4viss\u00e4 auttamiseen liittyv\u00e4t tunteet ovat yhteydess\u00e4 seitsem\u00e4sluokkalaisten nuorten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin. Lis\u00e4ksi selvitettiin, onko t\u00e4m\u00e4 yhteys erilainen tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Vanhempien tunteiden osalta tarkasteltiin sek\u00e4 my\u00f6nteisi\u00e4 ett\u00e4 kielteisi\u00e4 tunteita. \nTutkimus on osa laajempaa Alkuportaat -tutkimushanketta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeilla seitsem\u00e4sluokkalaisilta nuorilta ja heid\u00e4n vanhemmiltaan nelj\u00e4ll\u00e4 eri paikkakunnalla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014. Tutkimukseen osallistui 1802 nuorta sek\u00e4 767 \u00e4iti\u00e4 ja 432 is\u00e4\u00e4. Nuorista 46,9 % (n = 845) oli tytt\u00f6j\u00e4, 51,3 % (n = 924) poikia, ja 1,8 % (n = 33) nuorista ei ilmoittanut sukupuoltaan. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysill\u00e4. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 \u00e4idin my\u00f6nteiset tunteet olivat positiivisesti yhteydess\u00e4 nuorten matematiikan osaamista koskeviin kykyattribuutioihin. Is\u00e4n kielteiset tunteet olivat yhteydess\u00e4 positiivisesti yritysattribuutioihin ja negatiivisesti kykyattribuutioihin. Yhteys oli erilainen tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Vanhempien tunteiden ja yritys- ja kykyattribuutioiden v\u00e4liset yhteydet olivat erilaisia tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti vanhempien kotiteht\u00e4v\u00e4tilanteissa kokemien tunteiden olevan yhteydess\u00e4 nuorten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin. Is\u00e4n kielteiset tunteet olivat sek\u00e4 positiivisesti ett\u00e4 negatiivisesti yhteydess\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien kausaaliattribuutioihin, joten etenkin is\u00e4n ilmaisemiin tunteisiin kotiteht\u00e4v\u00e4tilanteissa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-19T09:17:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-19T09:17:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempien tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuorten kausaaliattribuutiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seitsem\u00e4sluokkalaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien kotiteht\u00e4viss\u00e4 auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7. -luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506195579", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attribuutio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103795
language fin
last_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuohimaa, Henna Vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7. -luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin vanhempien tunteet nuorten kausaaliattribuutiot seitsemäsluokkalaiset Luokanopettajakoulutus Teacher Education matematiikka vanhemmat nuoret tunteet sukupuoli attribuutio
title Vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7. -luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin
title_full Vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7. -luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin
title_fullStr Vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7. -luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin Vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7. -luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin
title_full_unstemmed Vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7. -luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin Vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7. -luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin
title_short Vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7. -luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin
title_sort vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7 luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin
title_txtP Vanhempien kotitehtävissä auttamiseen liittyvien tunteiden yhteys 7. -luokkalaisten matematiikan osaamista koskeviin kausaaliattribuutioihin
topic vanhempien tunteet nuorten kausaaliattribuutiot seitsemäsluokkalaiset Luokanopettajakoulutus Teacher Education matematiikka vanhemmat nuoret tunteet sukupuoli attribuutio
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education attribuutio matematiikka nuoret nuorten kausaaliattribuutiot seitsemäsluokkalaiset sukupuoli tunteet vanhemmat vanhempien tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103795 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506195579
work_keys_str_mv AT tuohimaahenna vanhempienkotitehtävissäauttamiseenliittyvientunteidenyhteys7luokkalaistenmatemati