Branding an employer as attractive to Finnish and international business students

The internationalization of Finland’s labor market, especially the capital region, creates both opportunities and new challenges for employers in managing international talent and navigating culturally diverse communication practices. Employer branding is a widely used activity in organizations for...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aarnio, Nelli, Halmetoja, Terhi
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103785
Description
Summary:The internationalization of Finland’s labor market, especially the capital region, creates both opportunities and new challenges for employers in managing international talent and navigating culturally diverse communication practices. Employer branding is a widely used activity in organizations for enhancing employer image and attractiveness. This thesis aims to provide a preliminary understanding of how organizations in Finland can tailor their employer branding strategies to appeal to a diverse and talented workforce, ensuring competitiveness and success in an evolving, globalizing labor market. This research was conducted as 4 focus groups: 2 for Finnish students, 2 for international students. The participants were Finnish and international students studying business in their final years of study at the University of Jyväskylä in Finland. Each group size is 4-6 participants. The focus groups were asked to discuss what items of Berthon et al. (2005) Employer Attractiveness Scale they find more or less important when considering their employer of choice. The results of this study provide valuable insights into the variance and importance of tailoring employer branding strategies to meet the diverse expectations of both local and international business students providing more evidence to the findings from previous international studies. The findings highlight that while certain values, such as social relationships and development opportunities, are appreciated universally, there are clear distinctions in what different groups perceive as attractive in an employer. The results differed significantly between Finnish and international students. These insights underscore a crucial need for companies operating in Finland, or aiming to attract international talent, to refine their employer branding with intercultural awareness. Suomen työmarkkinoiden kansainvälistyminen luo työnantajille sekä uusia mahdollisuuksia että haasteita kansainvälisen osaamisen johtamisessa ja kulttuurisesti monimuotoisen viestinnän hallinnassa. Työnantajamielikuvan rakentaminen (employer branding) on laajalti käytetty toiminto työnantajakuvan vahvistamiseen ja työnantajan houkuttelevuuden parantamiseen. Tämä pro gradu -tutkielma pyrkii tarjoamaan alustavan ymmärryksen siitä, miten suomalaiset organisaatiot voivat räätälöidä työnantajabrändäys strategiansa vetoamaan monimuotoiseen ja lahjakkaaseen työvoimaan varmistaen näin kilpailukykynsä ja menestyksensä muuttuvilla, globalisoituvilla työmarkkinoilla. Tutkimuksessa toteutettiin neljä fokusryhmähaastattelua: kaksi suomalaisille opiskelijoille ja kaksi kansainvälisille opiskelijoille. Osallistujat olivat suomalaisia ja kansainvälisiä kauppatieteiden opintojen loppuvaiheessa olevia opiskelijoita Jyväskylän yliopistosta. Kussakin ryhmässä oli 4–6 osallistujaa. Ryhmiä pyydettiin keskustelemaan siitä, mitkä Berthon et al. (2005) Employer Attractiveness Scale -mittarin osa-alueet olivat heille tärkeitä tai vähemmän tärkeitä arvioidessaan potentiaalisen työnantajan houkuttelevuutta. Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, miten työnantajabrändäys strategioita tulisi muokata vastaamaan sekä paikallisten että kansainvälisten kauppatieteiden opiskelijoiden erilaisia odotuksia. Tulokset tukevat samalla aiempien kansainvälisten tutkimusten havaintoja. Tulokset osoittavat, että vaikka tietyt arvot, kuten sosiaaliset suhteet ja kehittymismahdollisuudet, ovat yleisesti arvostettuja, ryhmien välillä on selkeitä eroja siinä, mitkä piirteet korostuvat houkuttelevina. Suomalaisten ja kansainvälisten opiskelijoiden välillä oli merkittäviä eroja tulosten suhteen. Nämä havainnot korostavat tarvetta sille, että Suomessa toimivien tai kansainvälistä osaamista tavoittelevien yritysten on kehitettävä työnantajabrändejä kulttuurienvälisen ymmärryksen pohjalta.