Yhteenveto: | The internationalization of Finland’s labor market, especially the capital region, creates both
opportunities and new challenges for employers in managing international talent and navigating
culturally diverse communication practices. Employer branding is a widely used activity in
organizations for enhancing employer image and attractiveness. This thesis aims to provide a
preliminary understanding of how organizations in Finland can tailor their employer branding
strategies to appeal to a diverse and talented workforce, ensuring competitiveness and success in
an evolving, globalizing labor market.
This research was conducted as 4 focus groups: 2 for Finnish students, 2 for international students.
The participants were Finnish and international students studying business in their final years of
study at the University of Jyväskylä in Finland. Each group size is 4-6 participants. The focus
groups were asked to discuss what items of Berthon et al. (2005) Employer Attractiveness Scale
they find more or less important when considering their employer of choice.
The results of this study provide valuable insights into the variance and importance of tailoring
employer branding strategies to meet the diverse expectations of both local and international
business students providing more evidence to the findings from previous international studies.
The findings highlight that while certain values, such as social relationships and development
opportunities, are appreciated universally, there are clear distinctions in what different groups
perceive as attractive in an employer. The results differed significantly between Finnish and
international students. These insights underscore a crucial need for companies operating in
Finland, or aiming to attract international talent, to refine their employer branding with
intercultural awareness.
Suomen työmarkkinoiden kansainvälistyminen luo työnantajille sekä uusia mahdollisuuksia että
haasteita kansainvälisen osaamisen johtamisessa ja kulttuurisesti monimuotoisen viestinnän
hallinnassa. Työnantajamielikuvan rakentaminen (employer branding) on laajalti käytetty
toiminto työnantajakuvan vahvistamiseen ja työnantajan houkuttelevuuden parantamiseen.
Tämä pro gradu -tutkielma pyrkii tarjoamaan alustavan ymmärryksen siitä, miten suomalaiset
organisaatiot voivat räätälöidä työnantajabrändäys strategiansa vetoamaan monimuotoiseen ja
lahjakkaaseen työvoimaan varmistaen näin kilpailukykynsä ja menestyksensä muuttuvilla,
globalisoituvilla työmarkkinoilla.
Tutkimuksessa toteutettiin neljä fokusryhmähaastattelua: kaksi suomalaisille opiskelijoille ja
kaksi kansainvälisille opiskelijoille. Osallistujat olivat suomalaisia ja kansainvälisiä
kauppatieteiden opintojen loppuvaiheessa olevia opiskelijoita Jyväskylän yliopistosta. Kussakin
ryhmässä oli 4–6 osallistujaa. Ryhmiä pyydettiin keskustelemaan siitä, mitkä Berthon et al. (2005)
Employer Attractiveness Scale -mittarin osa-alueet olivat heille tärkeitä tai vähemmän tärkeitä
arvioidessaan potentiaalisen työnantajan houkuttelevuutta.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, miten työnantajabrändäys strategioita tulisi
muokata vastaamaan sekä paikallisten että kansainvälisten kauppatieteiden opiskelijoiden
erilaisia odotuksia. Tulokset tukevat samalla aiempien kansainvälisten tutkimusten havaintoja.
Tulokset osoittavat, että vaikka tietyt arvot, kuten sosiaaliset suhteet ja kehittymismahdollisuudet,
ovat yleisesti arvostettuja, ryhmien välillä on selkeitä eroja siinä, mitkä piirteet korostuvat
houkuttelevina. Suomalaisten ja kansainvälisten opiskelijoiden välillä oli merkittäviä eroja
tulosten suhteen. Nämä havainnot korostavat tarvetta sille, että Suomessa toimivien tai
kansainvälistä osaamista tavoittelevien yritysten on kehitettävä työnantajabrändejä
kulttuurienvälisen ymmärryksen pohjalta.
|