fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Tuija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paananen , Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Krook, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaakonaho , Viliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-19T05:41:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-19T05:41:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103755", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulukiusaamisella on todettu olevan vakavia ja kauaskantoisia seurauksia, mutta ongelmat \nvoivat my\u00f6s ilmet\u00e4 jo alakoulussa. Esimerkiksi koulusuoriutumisen on todettu olevan \nheikompaa kiusatuilla lapsilla. Suoriutuminen taas on yhteydess\u00e4 oppimisen \nmin\u00e4uskomuksiin ja oppimiseen liittyviin tunteisiin. My\u00f6s psykologisen turvallisuuden on \nhavaittu olevan yhteydess\u00e4 koulusuoriutumiseen. N\u00e4it\u00e4 muuttujia ei ole kuitenkaan yhdistetty \ntutkimuksessa eik\u00e4 tutkimusta ole tehty koulutaipaleensa alussa olevilla lapsilla. T\u00e4m\u00e4n \ntutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko kiusaamiskokemuksilla yhteys lukemiseen ja \nmatematiikkaan liittyvin min\u00e4uskomuksiin (min\u00e4pystyvyyteen ja min\u00e4k\u00e4sitykseen) ja \ntunteisiin. Lis\u00e4ksi selvitettiin, moderoiko psykologinen turvallisuus kiusaamiskokemusten \nyhteytt\u00e4 lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin min\u00e4uskomuksiin ja tunteisiin. Otos \nmuodostui riskiryhm\u00e4st\u00e4, joilla oli todettu ik\u00e4tasoa heikommat lukemisen taidot, \nmatematiikan taidot ja/tai ADHD-oireita, sek\u00e4 verrokkiryhm\u00e4st\u00e4, joilla oli ik\u00e4tasoiset taidot \nja ei ADHD-oireita. Ryhm\u00e4\u00e4n kuulumisen vaikutus eli seurantaryhm\u00e4status kontrolloitiin. \nTutkimus on osa InterLearnin Pieni Karhu \u2013seurantatutkimusta. Tutkimuksen aineisto (N = \n213) on ker\u00e4tty syksyll\u00e4 2023 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2024 kahdeksan paikkakunnan kouluissa \nensimm\u00e4isen luokan oppilailta. Analyyseiss\u00e4 tarkasteltiin Spearmanin korrelaatiokertoimia ja \ntutkimuskysymyksiin vastattiin lineaarisella regressioanalyysill\u00e4 ja hierarkkisella lineaarisella \nregressioanalyysill\u00e4. Kiusatuksi tuleminen ei selitt\u00e4nyt min\u00e4uskomuksia tai oppimiseen \nliittyv\u00e4\u00e4 pit\u00e4misen tunnetta. Kiusaamisella oli pieni yhteys j\u00e4nnitt\u00e4miseen. Psykologisella \nturvallisuudella ei ollut muuntavaa vaikutusta tutkittuihin yhteyksiin, mutta se selitti \nmin\u00e4pystyvyytt\u00e4 ja pit\u00e4mist\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Kontrolloitava tekij\u00e4, eli lapsen \nseurantaryhm\u00e4status, selitti tilastollisesti merkitsev\u00e4n osan min\u00e4k\u00e4sityksen ja j\u00e4nnitt\u00e4misen \nvaihtelusta. Min\u00e4pystyvyyteen seurantaryhm\u00e4statuksella oli my\u00f6s tilastollisesti merkitsev\u00e4 \nselitysosuus, joskaan ei yht\u00e4 suuri kuin psykologisella turvallisuudella. Tulosten perusteella \nvoidaan todeta, ett\u00e4 kiusaamisella ei ole viel\u00e4 koulutaipaleen alussa suurta vaikutusta lasten \noppimisen min\u00e4uskomuksiin tai oppimiseen liittyviin tunteisiin. On kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 puuttua \noppimiseen liittyv\u00e4\u00e4n j\u00e4nnitt\u00e4miseen ja vahvistaa oppijamin\u00e4uskomuksia, jotteivat ongelmat \nn\u00e4iss\u00e4 vaikuttaisi ajan mittaan kielteisesti oppilaiden koulusuoriutumiseen ja kouluhyvinvointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-19T05:41:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-19T05:41:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoriutumistunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kiusaamiskokemusten yhteys lukemiseen ja matematiikkaan liittyviin min\u00e4uskomuksiin sek\u00e4 tunteisiin oppimisvaikeusriskiss\u00e4 olevilla koulutulokkailla : psykologisen turvallisuuden moderoiva vaikutus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506195544", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykologinen turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|