Leppävirran kunnan kansanopetus kiertokoulusta peruskouluun
Pro-graduni käsittelee kansanopetuksen kehitystä Leppävirran kunnassa vuosina 1920–1975. Tarkastelu keskittyy siirtymiin kiertokouluista kansakouluihin ja peruskoulujärjestelmään. Päätutkimuskysymyksenä on miten kansanopetusta järjestettiin Leppävirran kunnassa. Kysymystä tukee tutkimuksessa vahva...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Master's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2025
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103737 |
Summary: | Pro-graduni käsittelee kansanopetuksen kehitystä Leppävirran kunnassa vuosina 1920–1975. Tarkastelu keskittyy siirtymiin kiertokouluista kansakouluihin ja peruskoulujärjestelmään.
Päätutkimuskysymyksenä on miten kansanopetusta järjestettiin Leppävirran kunnassa. Kysymystä tukee tutkimuksessa vahva kunta näkökulma jonka kautta vastaan kysymyksen: miten kunta vastasi kansanopetuksen
järjestämisen tarpeisiin?
Aineistona käytettiin kunnalliskertomuksia, valtuuston pöytäkirjoja sekä kuntahistoriaa käsittelevät historian kirjat.
Tutkimusmenetelminä sovellettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysiä jossa aineiston ja tiedon tulkinta määritellään oman tutkimus tehtäväni mukaisesti.
Kvantitatiivisia tutkinta menetelmiä käytän pinta puolisesti tilastollisten tietojen analyysissä ja purkamisessa.
Graduni tulokset osoittaa vaikka kunta seurasi tarkasti valtakunnallisia linjoja, paikalliset resurssit ja vaikuttajat kuten varat ja matkat vaikuttivat tähän kehitykseen.
Tutkimus tuo esiin kunnallishallinnon roolin kansanopetuksen kehityksessä ja tarjoaa kunta- ja mikrohistoriallisen näkökulman koulutusmuutosten paikalliseen toteutumiseen.
|
---|