Leppävirran kunnan kansanopetus kiertokoulusta peruskouluun

Pro-graduni käsittelee kansanopetuksen kehitystä Leppävirran kunnassa vuosina 1920–1975. Tarkastelu keskittyy siirtymiin kiertokouluista kansakouluihin ja peruskoulujärjestelmään. Päätutkimuskysymyksenä on miten kansanopetusta järjestettiin Leppävirran kunnassa. Kysymystä tukee tutkimuksessa vahva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nissinen, Joona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103737
Description
Summary:Pro-graduni käsittelee kansanopetuksen kehitystä Leppävirran kunnassa vuosina 1920–1975. Tarkastelu keskittyy siirtymiin kiertokouluista kansakouluihin ja peruskoulujärjestelmään. Päätutkimuskysymyksenä on miten kansanopetusta järjestettiin Leppävirran kunnassa. Kysymystä tukee tutkimuksessa vahva kunta näkökulma jonka kautta vastaan kysymyksen: miten kunta vastasi kansanopetuksen järjestämisen tarpeisiin? Aineistona käytettiin kunnalliskertomuksia, valtuuston pöytäkirjoja sekä kuntahistoriaa käsittelevät historian kirjat. Tutkimusmenetelminä sovellettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysiä jossa aineiston ja tiedon tulkinta määritellään oman tutkimus tehtäväni mukaisesti. Kvantitatiivisia tutkinta menetelmiä käytän pinta puolisesti tilastollisten tietojen analyysissä ja purkamisessa. Graduni tulokset osoittaa vaikka kunta seurasi tarkasti valtakunnallisia linjoja, paikalliset resurssit ja vaikuttajat kuten varat ja matkat vaikuttivat tähän kehitykseen. Tutkimus tuo esiin kunnallishallinnon roolin kansanopetuksen kehityksessä ja tarjoaa kunta- ja mikrohistoriallisen näkökulman koulutusmuutosten paikalliseen toteutumiseen.