Päiväkodin apulaisjohtajan osaaminen ja tehtävänkuva

Tämän pro gradu -tutkielman tehtävänä oli selvittää, miten päiväkodin apulaisjohtajamalli toimii eräässä eteläsuomalaisessa kunnassa ja miten apulaisjohtajan tehtävänkuva näyttäytyy kunnan varhaiskasvatuksen hallinnon työntekijöille eli päiväkodin apulaisjohtajille, päiväkodin lähiesimiehille ja var...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pelkonen, Virpi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103685
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkielman tehtävänä oli selvittää, miten päiväkodin apulaisjohtajamalli toimii eräässä eteläsuomalaisessa kunnassa ja miten apulaisjohtajan tehtävänkuva näyttäytyy kunnan varhaiskasvatuksen hallinnon työntekijöille eli päiväkodin apulaisjohtajille, päiväkodin lähiesimiehille ja varhaiskasvatuspäällikölle. Tutkielman tavoitteena on tuottaa lisäinformaatiota apulaisjohtajan tehtävänkuvasta ja mahdollisesti antaa ideoita apulaisjohtajamallin kehittämiseen niin kunnassa, jossa tutkielma tehtiin kuin laajemminkin varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen haastateltiin kahta päiväkodin apulaisjohtajaa, viittä päiväkodin johtajaa eli varhaiskasvatuksen lähiesimiestä ja varhaiskasvatuspäällikköä eräästä eteläsuomalaisesta kunnasta. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina haastatteluina ja analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten mukaan päiväkodin apulaisjohtajan tehtävänkuvaan kuuluu läsnä olevaa johtamista varhaiskasvatusyksiköissä ja yhteistyössä lähiesimiehen/lähiesimiesten kanssa henkilökunnan johtaminen. Lisäksi päiväkodin apulaisjohtajan työpanos tuottaa haastateltavien kesken lisää esimiehen läsnäoloa.