Yhteenveto: | Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten alakoulun opettajien kokema työn merkityksellisyys rakentuu. Tutkimus on laadullinen ja perustuu kymmenen pääkaupunkiseudulla työskentelevän alakoulun opettajan puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, jotka analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opettajat kuvasivat työn merkityksellisyyttä tärkeänä voimavarana. Kokemus työn merkityksellisyydestä rakentui monista tekijöistä, kuten oppilaiden kanssa syntyvästä vuorovaikutuksesta, mahdollisuudesta vaikuttaa omaan työhön, työn arvopohjaisuudesta ja kokemuksesta työn vaikuttavuudesta. Lisäksi työn merkityksellisyyden kokemista voivat edistää sujuva yhteistyö eri sidosryhmien kanssa, toimivat rakenteet ja riittävät resurssit. Merkityksellisyyttä uhkaavina tekijöinä puolestaan näyttäytyivät näiden vastakohdat. Lisäksi merkityksettömyyttä loivat opettajien yhteiskunnallisen arvostuksen lasku, oppilaiden ja huoltajien epäkunnioittavat asenteet sekä ristiriitaiset koulutuspoliittiset linjaukset. Myös hallinnollisten tehtävien ja paperityön lisääntyminen koettiin kuormittavana.
Tutkimuksessa havaittiin, että työn merkityksellisyyden kokemista voidaan tarkastella myös uravaiheiden kautta. Uransa alkuvaiheessa olevat opettajat korostivat erityisesti oppilassuhteiden merkitystä ja kokivat enemmän epävarmuutta kokeneempiin kollegoihinsa verrattuna. Lisäksi merkityksellisyyden kokemiseen kytkeytyi odotusten ja työarjen välinen suhde.
Tutkimuksen perusteella työn merkityksellisyys näyttäytyy dynaamisena ja muovautuvana ilmiönä. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa opettajien merkityksellisyyden elementeistä ja lisää ymmärrystä siitä, miten merkityk-sellisyyttä voidaan vahvistaa opettajien työssä. Haastateltavien kertomukset tuovat esiin tarpeen vahvistaa opettajien kokemusta työn merkityksellisyydestä koko yhteiskunnan tasolla.
|