Yhteenveto: | Tekoälyn oppimista tukeva käyttö edellyttää opiskelijalta episteemistä toimijuutta, eli aktiivista, kriittistä ja osallistuvaa suhtautumista tietoon. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten opiskelijoiden episteeminen toimijuus rakentuu ja näyttäytyy tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan episteemiseen toimijuuteen yhteydessä olevia tekijöitä.
Tämä tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, johon osallistui 212 yliopisto-opiskelijaa. Tilastoanalyyseinä käytettiin eksploratiivista faktorianalyysiä, lineaarista regressioanalyysiä sekä parametrittomia testejä ryhmien välisten erojen tarkasteluun.
Tulosten perusteella episteeminen toimijuus rakentuu seitsemästä ulottuvuudesta, joita ovat tiedon hankinta, tiedon arviointi ja tulkinta, itseohjautuvuuden tuki, tiedon varmentaminen, kriittinen reflektio, tiedon jäsentäminen sekä ideointi ja ongelmanratkaisu. Opiskelijoiden episteeminen toimijuus korostuu erityisesti tiedon arvioinnin ja tulkinnan sekä kriittisen reflektoinnin osa-alueilla. Tekoälylukutaito oli yhteydessä kaikkiin episteemisen toimijuuden ulottuvuuksiin lukuun ottamatta kriittistä reflektointia. Episteemisessä toimijuudessa havaittiin eroja opiskelijoiden tiedekunnan, opintojen vaiheen ja iän mukaan.
Tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden episteemisen toimijuuden vahvistamisessa. Ne tuovat esiin tekoälylukutaidon merkityksen episteemisen toimijuuden resurssina sekä korostavat tarvetta kehittää opetuskäytänteitä, jotka edistävät opiskelijoiden kriittistä ja reflektiivistä ajattelua tekoälyn tukemissa oppimisprosesseissa.
|