Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä aikuisopiskelijoiden eri
oppimisympäristöissä toteutuvasta opiskelusta työuran myöhemmässä vaiheessa ja työuran jälkeen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia lähtökohtia, tavoitteita ja merkityksiä yli 50–vuotiaat aikuisopiskelijat liittävät opiskeluunsa
avoimessa yliopisto–opetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, millaiset
asiat mahdollistavat ja tukevat opiskelua, opinnoissa etenemistä ja opiskelun tavoitteiden saavuttamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelut ja aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta avoimessa yliopisto–opetuksessa opintojaan suorittanutta aikuisopiskelijaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset kertovat aikuisopiskelijoiden lähtökohtien opiskelulle kiinnittyvän erityisesti älyllisen uteliaisuuden ohjaamaan uuden oppimisen
toiveeseen, mikä näkyi sekä työhön liittyvän osaamisen kehittämisen että yleisemmän oman kiinnostuksen tavoitteiden mukaisessa opiskelussa. Lisäksi opiskelu koettiin mahdollisuutena sekä osoittaa kykyä oppia uutta että sopeutua erilaisiin muutoksiin ja löytää mielekästä ja tavoitteellista tekemistä arkeen työuran
muutosvaiheissa. Opiskelua oli mahdollistanut ja tukenut opiskelijoiden omat
resurssit, opiskeluun saatu tuki ja kannustus sekä opintojen järjestämiseen liittyvät teemat. Oppimiseen ja opiskeluun liitettiin moninaisia merkityksiä, sisältäen
muun muassa oppimisen ja opiskelun omaehtoisuuteen ja kokonaisvaltaisuuteen, oppijaminäkuvan ja itseluottamuksen vahvistumiseen, yhteiskunnallisiin
mahdollisuuksiin sekä opiskeluun arjen kehyksenä liittyviä teemoja.
|