Sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisympäristö ja sen rakentaminen alakoulussa ”T-O-Y-V-O-T V-O-Y-T-T-A-A” -malli.

Tutkielmassa tarkastellaan sosioemotionaalisesti turvallista oppimisympäristöä alakoulussa luokanopettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, millainen tällainen oppimisympäristö on (tutkimuskysymys 1) ja miten sellainen voidaan rakentaa (tutkimuskysymys 2). Aihe on ajankohtainen lasten hyvin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Puikkonen, Piia, Kemppainen, Janita
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103643
_version_ 1835219123930398720
author Puikkonen, Piia Kemppainen, Janita
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puikkonen, Piia Kemppainen, Janita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puikkonen, Piia Kemppainen, Janita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puikkonen, Piia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan sosioemotionaalisesti turvallista oppimisympäristöä alakoulussa luokanopettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, millainen tällainen oppimisympäristö on (tutkimuskysymys 1) ja miten sellainen voidaan rakentaa (tutkimuskysymys 2). Aihe on ajankohtainen lasten hyvinvoinnin heikentyessä ja tunne- sekä vuorovaikutustaitojen merkityksen korostuessa oppilaiden koulutyössä sekä hyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin 42 luokanopettajan kirjoitelmana Webropol-lomakkeella, ja se analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kirjoitelmista tunnistettiin 620 näkemystä, jotka pelkistettiin 44 alakategoriaan, 20 yläkategoriaan ja lopulta 13 pääkategoriaan. Tutkimuksen tuloksena syntyi kaksi mallia: ”V-O-Y-T-T-A-A” kuvaa sosioemotionaalisesti turvallisen oppimisympäristön piirteitä ja ”T-O-Y-V-O-T” sen rakentamisen keinoja. Ensimmäisen tutkimuskysymyksessä korostuivat turvallisuus, opettajan merkitys, yhteenkuuluvuus ja oppilaan arvostaminen, kun taas tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä ammatin myönteiset toimintatavat jäivät vähemmälle. Toisen tutkimuskysymyksessä nousivat esiin vuorovaikutustaidot, opettajan yleiset toimintatavat sekä opetuksen myönteiset käytänteet, mutta tunnetaidot mainittiin harvemmin. Tunnetaitojen vähäinen esiintyvyys koko aineistossa oli huomionarvoista. Tutkimus täydentää aiempaa tietoa ja tarjoaa koulutyöhön sovellettavan, empiirisesti rakennetun viitekehyksen. Mallit voivat tukea opetus- sekä hyvinvointityön kehittämistä sekä jatkotutkimusta.
first_indexed 2025-06-17T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nousiainen, Tuula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puikkonen, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kemppainen, Janita", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-17T06:33:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-17T06:33:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103643", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan sosioemotionaalisesti turvallista oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 alakoulussa luokanopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen t\u00e4llainen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 on (tutkimuskysymys 1) ja miten sellainen voidaan rakentaa (tutkimuskysymys 2). Aihe on ajankohtainen lasten hyvinvoinnin heikentyess\u00e4 ja tunne- sek\u00e4 vuorovaikutustaitojen merkityksen korostuessa oppilaiden kouluty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 hyvinvoinnin tukemisessa.\n\nTutkimus on laadullinen. Aineisto ker\u00e4ttiin 42 luokanopettajan kirjoitelmana Webropol-lomakkeella, ja se analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Kirjoitelmista tunnistettiin 620 n\u00e4kemyst\u00e4, jotka pelkistettiin 44 alakategoriaan, 20 yl\u00e4kategoriaan ja lopulta 13 p\u00e4\u00e4kategoriaan.\n\nTutkimuksen tuloksena syntyi kaksi mallia: \u201dV-O-Y-T-T-A-A\u201d kuvaa sosioemotionaalisesti turvallisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n piirteit\u00e4 ja \u201dT-O-Y-V-O-T\u201d sen rakentamisen keinoja. Ensimm\u00e4isen tutkimuskysymyksess\u00e4 korostuivat turvallisuus, opettajan merkitys, yhteenkuuluvuus ja oppilaan arvostaminen, kun taas tunne- ja vuorovaikutustaidot sek\u00e4 ammatin my\u00f6nteiset toimintatavat j\u00e4iv\u00e4t v\u00e4hemm\u00e4lle. Toisen tutkimuskysymyksess\u00e4 nousivat esiin vuorovaikutustaidot, opettajan yleiset toimintatavat sek\u00e4 opetuksen my\u00f6nteiset k\u00e4yt\u00e4nteet, mutta tunnetaidot mainittiin harvemmin. Tunnetaitojen v\u00e4h\u00e4inen esiintyvyys koko aineistossa oli huomionarvoista.\n\nTutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 aiempaa tietoa ja tarjoaa kouluty\u00f6h\u00f6n sovellettavan, empiirisesti rakennetun viitekehyksen. Mallit voivat tukea opetus- sek\u00e4 hyvinvointity\u00f6n kehitt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 jatkotutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-17T06:33:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-17T06:33:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "161", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 ja sen rakentaminen alakoulussa : \u201dT-O-Y-V-O-T V-O-Y-T-T-A-A\u201d -malli.", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506175448", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103643
language fin
last_indexed 2025-06-17T20:00:40Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1ccd3534-958b-4601-b3aa-870788d20452\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506175448.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puikkonen, Piia Kemppainen, Janita Sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisympäristö ja sen rakentaminen alakoulussa : ”T-O-Y-V-O-T V-O-Y-T-T-A-A” -malli. Luokanopettajakoulutus Teacher Education Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling turvallisuus hyvinvointi sosiaaliset taidot tunnetaidot oppimisympäristö alakoulu vuorovaikutus sosioemotionaaliset taidot opetus koulut opettajat oppilaat
title Sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisympäristö ja sen rakentaminen alakoulussa : ”T-O-Y-V-O-T V-O-Y-T-T-A-A” -malli.
title_full Sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisympäristö ja sen rakentaminen alakoulussa : ”T-O-Y-V-O-T V-O-Y-T-T-A-A” -malli.
title_fullStr Sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisympäristö ja sen rakentaminen alakoulussa : ”T-O-Y-V-O-T V-O-Y-T-T-A-A” -malli. Sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisympäristö ja sen rakentaminen alakoulussa : ”T-O-Y-V-O-T V-O-Y-T-T-A-A” -malli.
title_full_unstemmed Sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisympäristö ja sen rakentaminen alakoulussa : ”T-O-Y-V-O-T V-O-Y-T-T-A-A” -malli. Sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisympäristö ja sen rakentaminen alakoulussa : ”T-O-Y-V-O-T V-O-Y-T-T-A-A” -malli.
title_short Sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisympäristö ja sen rakentaminen alakoulussa
title_sort sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisympäristö ja sen rakentaminen alakoulussa t o y v o t v o y t t a a malli
title_sub ”T-O-Y-V-O-T V-O-Y-T-T-A-A” -malli.
title_txtP Sosioemotionaalisesti turvallinen oppimisympäristö ja sen rakentaminen alakoulussa : ”T-O-Y-V-O-T V-O-Y-T-T-A-A” -malli.
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling turvallisuus hyvinvointi sosiaaliset taidot tunnetaidot oppimisympäristö alakoulu vuorovaikutus sosioemotionaaliset taidot opetus koulut opettajat oppilaat
topic_facet Luokanopettajakoulutus Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma Teacher Education alakoulu hyvinvointi koulut opettajat opetus oppilaat oppimisympäristö sosiaaliset taidot sosioemotionaaliset taidot tunnetaidot turvallisuus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103643 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506175448
work_keys_str_mv AT puikkonenpiia sosioemotionaalisestiturvallinenoppimisympäristöjasenrakentaminenalakoulussatoyvot