”Keskustelut teoiksi” dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa

Pro gradu -tutkielman tavoitteena on kuvata oppilaan yhdenvertaisuuden ja osallisuuden merkityksiä sekä niitä edistäviä käytänteitä perusopetuksen institutionaalisissa dokumenteissa. Tarkoituksena on edistää ymmärrystä ja tuottaa tietoa moninaisten oppilaiden yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kivinen-Inkinen, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103639
Description
Summary:Pro gradu -tutkielman tavoitteena on kuvata oppilaan yhdenvertaisuuden ja osallisuuden merkityksiä sekä niitä edistäviä käytänteitä perusopetuksen institutionaalisissa dokumenteissa. Tarkoituksena on edistää ymmärrystä ja tuottaa tietoa moninaisten oppilaiden yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta sekä niitä edistävistä käytänteistä perusopetuksessa. Tuloksia voidaan hyödyntää perusopetuksen käytänteiden kehittämisessä. Pro gradu -tutkielman aineistona olivat perusopetuksen institutionaaliset dokumentit, Lahden kaupungin perusopetuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma ja skididialogi -tapaamisten muistiot vuosilta 2022–2024. Pro gradu -tutkielmaa ohjasi laadullinen tutkimusote. Metodologinen viitekehys muodostui sosiaalisesta konstruktionismista. Tutkimusaineisto analysoitiin dokumenttianalyysilla, jossa hyödynnettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita. Pro gradu -tutkielman tulokset osoittivat, että oppilaan yhdenvertaisuus ja osallisuus liittyvät tiivisti perusopetuksen toimintakulttuuriin ja käytänteisiin. Tulosten mukaan opettajat pyrkivät huomioimaan oppilaiden yksilöllisiä tarpeita, kohtaamaan ja kohtelemaan heitä samanarvoisesti ja tekemään yhteistyötä huoltajien kanssa. Perusopetuksen oppilaiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävien käytänteiden kehittämisessä voisivat yhteisölliset toimintamallit olla merkityksellisiä.